• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 29 مهر 1399
کد مطلب : 113642
+
-

فصل تازه برگزاری جشنواره‌های سینمایی

گفت‌وگوی همشهری با علیرضا تابش، دبیر سی و سومین جشنواره فیلم کودک ونوجوان

جشنواره
فصل تازه برگزاری جشنواره‌های سینمایی

فهیمه پناه‌آذر- روزنامه نگار

سی‌وسومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان، امسال متفاو‌ت‌تر از سال‌های گذشته مراسم افتتاحیه خود را در اصفهان برگزار کرد. جشنواره‌ای که قرار است آثار سینمایی شرکت‌کننده در این دوره از پلتفرم‌های اینترنتی و تلویزیون‌های تعاملی نمایش داده شوند و برنامه‌های جنبی از جمله کارگاه‌های آموزشی به‌صورت آنلاین برگزار ‌شود. تجربه جدید که به گفته علیرضا تابش، دبیر این دوره از جشنواره باب جدیدی روبه‌روی دیگر جشنواره‌های سینمایی باز خواهد کرد.
علیرضا تابش، مدیر بنیاد سینمایی فارابی و دبیر این دوره از جشنواره به همشهری می‌گوید: «با توجه به شرایط موجود تصمیم بر این شد که برای برگزاری جشنواره از بستر فضای مجازی استفاده کنیم و در حقیقت یکی از دستاوردهای نمایش فیلم‌ها در فضای مجازی و برگزاری ورک‌شاپ‌ها به شکل آنلاین، فراگیر شدن جشنواره است. تمام کودکان و نوجوانان می‌توانند به تماشای این فیلم‌ها بنشینند و آنها را داوری و ارزیابی کنند.»
تابش در ادامه با عنوان این مطلب که در هر صورت جشنواره در فضای مجازی به‌طور کامل نمی‌تواند جایگزین جشنواره‌های سینمایی به شکل فیزیکی باشد، ‌توضیح می‌دهد:« نمی‌توانیم انکار کنیم که با شرایط موجود فضای مجازی کمک‌کننده نیست؛ بلکه ما با نسل جدید از برگزاری جشنواره‌های سینمایی روبه‌رو هستیم. جشنواره فیلم کودک و نوجوان، باب جدیدی روبه‌روی سینمای ایران و رسانه‌های جدید باز کرده است. فیلم‌ها در این دوره به شکل آنلاین اکران داده می‌شود و این اکران تا سال گذشته برای ما دنیای ناشناخته‌ای بوده و حالا با تجربه‌هایی که به‌دست می‌آوریم می‌توانیم به سمت کامل برگزار شدن این نوع و شکل برگزاری جشنواره پیش برویم.»
تابش همچنین به برگزاری کارگاه‌ها و اینکه کارگاه‌ها در فضای مجازی توانسته با استقبال روبه‌رو شود اشاره می‌کند. تابش از حسن برگزاری در فضای مجازی می‌گوید: «یکی از محسنات برگزاری  جشنواره به این شکل این است که پنلی در اختیار و می‌توانیم نظرسنجی کاملی از رفتار و نظرات مخاطبان داشته باشیم و این  موضوع می‌تواند به برگزاری بهتر برنامه‌ها کمک کند.» همچنین در این دوره از جشنواره جلسات نقد و بررسی فیلم‌ها نیز گاه با حضور کم اهالی رسانه و گاه به شکل زنده اینترنتی پخش می‌شود. در این رویداد سینمایی فیلم‌های منتخب در 3 پلتفرم فیلیمو، نماوا و تیوا از ساعت ۱۰ صبح تا ۲۲ برای علاقه‌مندان نمایش داده می‌شود. یک سری از فیلم‌ها نیز به شکل محدود در سینما فرهنگ نمایش داده می‌شود.


برگزاری چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان

همزمان با آغاز جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان، چهارمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان نیز در مرکز نوآوری صبا افتتاح شد و مراسم از طریق تلویزیون تعاملی تیوا به شکل زنده پخش شد. به گفته تابش، کلاس‌های المپیاد نیز به‌صورت مجازی در حال برگزاری است.
در روزهای گذشته فیلم‌هایی چون انیمیشن بلند «لوپتو» ساخته عباس عسکری و «مسیر معکوس» ساخته ابوالفضل جلیلی از ساعت ۱۹:۳۰ در سینما فرهنگ روی پرده رفت. همچنین در پلتفرم‌ها فیلم‌ها بارگذاری و نمایش داده شده که می‌توان به «بازیگوش‌ها» ساخته نادره ترکمانی، «هدیه» به کارگردانی مسعود فرخنده طینت‌فرد، «سلیم» ساخته وحید پاکزاد، «به یادم باش» ساخته مجتبی سعیدزاده، «حکم مادری» به کارگردانی سیامک صرافت و «شماره ۲۹» ساخته هادی رحیمی خواص اشاره کرد. جشنواره کار خود را از ۲۷ مهر آغاز کرده و تا دوم آبان‌ماه ادامه دارد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید