• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 29 مهر 1399
کد مطلب : 113637
+
-

برگزاری نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» در موزه گرافیک ایران

هنرمندی که گرافیک را به حرفه تبدیل کرد

هنرمندی که گرافیک را به حرفه تبدیل کرد

یاور یگانه- روزنامه نگار

پس از اینکه برگزاری نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه» چندبار به تأخیر افتاد، سرانجام این نمایشگاه در تاریخ 2آبان به‌صورت غیرحضوری در موزه گرافیک ایران گشایش خواهد یافت. مهرداد احمدی شیخانی، مسئول کمیته اسناد و آرشیو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران، درباره این نمایشگاه به همشهری گفت: این نمایشگاه قرار بود در اردیبهشت در خانه هنرمندان ایران برگزار شود که به‌دلیل شیوع ویروس کرونا به شهریور و همزمان با رونمایی از پلاک خیابانی به نام استاد ممیز موکول شد. اما مجددا با اوج‌گیری کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی و هنری، این نمایشگاه در شهریور هم برگزار نشد تا در نهایت تصمیم بر این شد که در آبان و در موزه گرافیک ایران برپا شود.
همچنین اونیش امین‌الهی، دبیر این نمایشگاه، گفت: در این نمایشگاه 25اثر از 23گرافیست به همراه 54اثر از 54هنرمند مدعو به نمایش در خواهد آمد. همچنین گزیده 16اثر از نمایشگاهی از آثار طراحان بین‌المللی که پیش‌تر به همت مجله «نشان» و باهمکاری بنیاد ممیز برای یادبود استاد ممیز برگزار شده بود نیز در این نمایشگاه در معرض دید تماشاگران قرار خواهد گرفت.
به‌دلیل شرایط حاد پاندمی کرونا در کشور، افتتاحیه نمایشگاه به‌صورت مجازی برگزار خواهد شد و این مراسم از طریق لایو اینستاگرام انجمن طراحان گرافیک ایران به نمایش درمی‌آید. احمدی شیخانی درباره علت برگزاری این نمایشگاه در شرایط فعلی گفت: اگر نمایشگاه را برگزار نمی‌کردیم، یک سال کار و برنامه‌ریزی به نتیجه نمی‌رسید و این همه تلاش و زحمت از بین می‌رفت. برای اینکه سلامت کسی به خطر نیفتد، افتتاحیه نمایشگاه به‌صورت مجازی است، اما در روزهایی که همه موزه‌ها با اجازه اداره موزه‌ها باز هستند، موزه گرافیک ایران هم، با رعایت پروتکل‌ها، پذیرای علاقه‌مندان به تماشای این آثار خواهد بود.
احمدی شیخانی افزود: موضوع آثار نمایش داده‌شده در این نمایشگاه، گرافیک به مثابه حرفه است و مرحوم مرتضی ممیز کسی بود که گرافیک را در ایران به شغلی مستقل تبدیل کرد. پیش از ایشان، گرافیک در ایران صرفا کاری هنری بود و به‌عنوان حرفه شناخته نمی‌شد.
به گفته امین الهی، دبیر نمایشگاه «ممیز، هنر به مثابه حرفه»، کتاب این نمایشگاه که شامل تمام آثار به نمایش درآمده است، آماده شده و به‌زودی چاپ خواهد شد یا به‌صورت الکترونیکی در دسترس علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. این نمایشگاه از شنبه سوم آبان به‌مدت 2‌ماه در موزه گرافیک ایران واقع در پارک پلیس تهران با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای بازدید علاقه‌مندان دایر خواهد بود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید