• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 29 مهر 1399
کد مطلب : 113641
+
-

پیام حمایت ایران از صلح افغانستان

عبدالله عبدالله در ادامه مذاکرات خود در تهران با روحانی و شمخانی ملاقات کرد

دیپلماسی
پیام حمایت ایران از صلح افغانستان


عبدالله عبدالله، رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان که در رأس هیأتی به تهران آمده است، دیروز در دومین روز سفرش به ایران با رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی دیدار کرد.
حسن روحانی در دیدار عبدالله با بیان اینکه راه‌حل مشکلات افغانستان گفت‌وگوهای سیاسی و مذاکره بین‌الافغانی است، یادآوری کرد دخالت و حضور آمریکا به‌عنوان یک کشور متجاوز در افغانستان با خواست و نظر مردم این کشور همسو نبوده است.
او در عین حال خاطرنشان کرد: دولت آمریکا که در سیاست‌های خود در منطقه و جهان شکست خورده و موفقیتی نداشته است، به‌دنبال بهره‌برداری انتخاباتی از مذاکرات صلح در افغانستان است.
رئیس‌جمهور در ادامه با اشاره به روابط خوب ایران و افغانستان به‌عنوان 2کشور دوست و همسایه، بر توسعه و تعمیق روابط تهران-کابل تأکید کرد و گفت: توافق بلندمدت بین 2کشور می‌تواند به توسعه و تعمیق روابط در همه زمینه‌ها بینجامد.
روحانی در این دیدار به مقام افغان پیشنهاد اتصال خط لوله گاز و فرآورده‌های نفتی داد.
عبدالله عبدالله، رئیس شورای‌عالی مصالحه ملی افغانستان نیز در این دیدار، از حمایت‌ها و مواضع جمهوری اسلامی ایران درخصوص تحولات و تلاش‌ها برای برقراری صلح و امنیت پایدار در این کشور قدردانی کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه خوب افغانستان است.
عبدالله همچنین از میزبانی ایران از مهاجران افغانستانی طی سال‌های متمادی جنگ و درگیری در این کشور قدردانی کرد و گفت: پیام حمایت ایران را به کابل خواهم برد و توافقات 2کشور را پیگیری خواهم کرد.
عبدالله عبدالله عصر دیروز هم با دریابان علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی به رایزنی نشست.
دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان گفت‌وگوی بین‌الافغانی، حفظ جمهوریت و حقوق اقوام و مذاهب و تبعیت از قانون اساسی را از مؤلفه‌های اصلی و بسیار تأثیر‌گذار در برقراری ثبات و امنیت پایدار در افغانستان برشمرد و هرگونه اقدام خارج از چارچوب‌های ارزشی و ملی را خیانت به سال‌ها مجاهدت و ایثار ملت افغانستان دانست.
او با بیان اینکه نباید منافع بلندمدت مردم زجرکشیده افغانستان را فدای برخی منافع زودگذر کرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران در طول ۴۰سال گذشته با حمایت همه‌جانبه و پذیرش بیش از ۳میلیون نفر از مهاجران افغانی، در عمل حسن همجواری و حق همسایگی را ادا کرده است و انتظار دارد مسئولان این کشور نیز با وحدت و همدلی اجازه رخنه و پیاده‌شدن نقشه‌های شوم بیگانگان برای ایجاد اختلاف میان 2کشور را ندهند.
در ادامه این دیدار عبدالله عبدالله هم در سخنانی با قدردانی از حمایت‌ها و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال افغانستان، گسترش روابط با کشور دوست و برادر ایران را از اصول و اولویت‌های سیاست خارجی کشورش برشمرد.
وی حمایت جمهوری اسلامی ایران از روند صلح در افغانستان را مایه دلگرمی دولت و ملت افغانستان ذکر کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره نقش تعیین‌کننده‌ای در ایجاد ثبات و آرامش منطقه‌ای به‌ویژه در افغانستان ایفا کرده است.
عبدالله در نخستین روز سفرش به ایران با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه دیدار کرده بود و رایزنی با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس از دیگر برنامه‌های او در سفر 3روزه بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید