• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 28 مهر 1399
کد مطلب : 113549
+
-

اندر مصائب منتهی الیه سمت راست!

ریحانه وحیدیان-  شهروند دوچرخه‌سوار

برای همه دوچرخه‌سواران شهری پیش آمده که وقتی وارد خیابان‌های شلوغ می‌شوند با چالش‌هایی در انتخاب مسیر مناسب رکاب زدن مواجه می‌شوند. اما طبق قانون مسیر درست فقط منتهی الیه سمت راست است!همانطور که مطلعید «قانون تأکید دارد دوچرخه‌سواران باید از مسیر ویژه‌ای که برای آنان تعریف شده است، عبور کنند و درصورت نبود چنین مسیری به‌طور کامل از سمت راست و همسو با جریان ترافیک حرکت کرده و از عبور در بزرگراه‌ها و محل‌هایی که سرعت وسایل نقلیه بالاست، خودداری کنند.»
پس مشخص شد که باید از سمت راست مسیر رکاب بزنیم اما این تازه اول ماجراست. برای بنده در این مدتی که با دوچرخه مسیر خانه تا محل کار را که مسیر ویژه‌ای وجود ندارد، رکاب می‌زنم؛ با چالش‌هایی روبه‌رو شده‌ام که نیاز دارد تا هوشیاری بیشتری به خرج بدهم. مسیر حفاری خطوط انتقال آب و فاضلاب در بیشتر موارد در سمت راست خیابان اجرا شده و یکدست نبودن سطح آسفالت این محل‌ها با باقی سطح خیابان، تجربه بدی را برای دوچرخه‌سوار ایجاد می‌کند. به مرور برخی از اجزای دوچرخه با تردد بر این سطوح ناهموار شل می‌شوند و نیازمند بررسی و محکم شدن هستند. بست قمقمه من به همین علت لق شد. وقتی هنوز نمی‌دانستم این صدا از کجاست، دلهره گرفته بودم. متأسفانه توالی و سطح این حفره‌هایی که بی‌دقت پر شده‌اند، چنان زیاد است که راه گریزی نیست و باید از روی آن عبور کرد. تلاش برای دور زدن آنها، دوچرخه‌سوار را به سمت چپ منحرف می‌کند و به‌احتمال زیاد خودروها این عبور زیگزاگی شما یا در میانه خیابان رکاب زدنتان را نپسندند و با بوق زدن اعتراض‌شان را به شما اعلام کنند.
هیچ راه گریزی نیست و بهتر است برای حفظ ایمنی خودتان با سرعت کنترل شده از روی دریچه‌ها عبور کنید. غیراز مراقبت از استحکام اجزای دوچرخه، مراقب فکتان هم باشید! چرا فک!؟ ممکن است حواستان نباشد و هنگام عبور از روی دست‌اندازها مدام دندان‌هایتان به هم برخورد و در انتهای مسیر سردرد بگیرید! دوچرخه‌سواری لذت زیادی دارد اما وقتی خودرو سوار نیستید یا پیاده‌روی نمی‌کنید، بیشتر در معرض چالش حرکت روی ناهمواری‌های مسیر قرار می‌گیرید. حتما از سلامت خود و دوچرخه‌تان مراقبت کنید تا لذت رکاب‎زدن برای‌تان مستدام باشد.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید