• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 27 مهر 1399
کد مطلب : 113393
+
-

پرندگان مهاجر با آنفلوآنزای حاد می‌آیند

خبر
پرندگان مهاجر با آنفلوآنزای حاد می‌آیند

همزمان با آغاز کوچ زمستانی پرندگان مهاجر از سرزمین‌های سردسیر شمالی به‌ویژه سیبری به سوی آفریقا و زمستان‌گذرانی پرندگان مهاجر در ایران، نخستین گروه پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در قزاقستان در همسایگی ایران شناسایی شدند و این موضوع بیم مهاجرت پرندگان بیمار به ایران را افزایش داده است.
بهمن نقیبی، مدیرکل دفتر قرنطینه و امنیت زیستی سازمان دامپزشکی کشور دیروز هشدار داد که شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کشورهای منطقه و به‌ویژه همسایگان ایران زنگ خطر جدی برای ورود بیماری به کشور است.
این مقام مسئول با اعلام این موضوع که وقوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به ایران محدود به زمان خاص از سال نیست به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرد: در نیمه دوم سال احتمال شیوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیشتر است، چرا که ورود پرندگان مهاجر به کشور تا اواسط آذر ادامه دارد.
براساس اعلام مقامات سازمان دامپزشکی کشور، بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در سال96 خسارات زیادی بر صنعت طیور و تخم‌مرغ ایران برجای گذاشت.
به گزارش همشهری، آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان که معمولا در پاییز و زمستان به جان پرندگان اهلی و وحشی می‌افتد با مهاجرت پرندگان وحشی به مناطق گرمسیر برای زمستان‌گذرانی تشدید می‌شود. در 2سال گذشته نیز دفتر صید و شکار سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در اطلاعیه‌های منتشر شده از شکارچیان خواسته بود از شکار پرندگان مهاجر صرف‌نظر کنند چون این پرندگان مبتلا به آنفلوآنزای فوق حاد هستند. این سازمان همچنین از مردم نیز خواسته بود گوشت پرندگان مهاجر را خریداری نکنند تا از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در امان بمانند.
اکنون معاون رئیس سازمان دامپزشکی کشور خبر داده است که امسال نیز امکان بروز بیماری در کشور بسیار بالاست و نگرانی‌ها درخصوص شیوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تشدید شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید