• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
پنج شنبه 24 مهر 1399
کد مطلب : 113303
+
-

سردرگمی در تالار شیشه‌ای

فضای مه‌آلود اقتصاد، به بازار سهام هم کشیده شد و شاخص کل بازار سهام ظرف 2 هفته گذشته عمدتا در محدوده یک میلیون و 500هزار واحد نوسان کرد. آمار هفتگی معاملات بیانگر نوعی سردرگمی در تالار شیشه‌ای است.
به گزارش همشهری، با وجود رشد بازار سهام در هفته دوم مهرماه، هفته قبل شاخص‌های بورس اوضاع متفاوتی را سپری کردند به‌طوری که برخی روز‌ها با هجوم سهامداران حقیقی، بازار سهام با رشد اما درست روز بعد با رفتاری متفاوت، شاخص بورس با نزول مواجه شد. روند هفتگی معاملات حاکی از نوعی سردرگمی در معاملات بورس است به‌طوری که در روز‌های یکشنبه و دوشنبه ارزش روزانه معاملات بورس یکباره تا سطح 20هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به سطوح 3‌ماه پیش، یعنی دوره‌های اوج بازار برگشت اما بعد از آن در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه سهامداران بلافاصله عقب‌نشینی کردند و ارزش کل معاملات دوباره کاهش یافت و به سطح 10هزار میلیارد تومان رسید. بررسی معاملات سهامداران به‌ویژه سهامداران حقیقی نشان‌دهنده نوعی تردید و ابهام است و با وجود آنکه تمایل زیادی از سوی سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس به وضوح احساس می‌شود اما گویا نوعی ترس ناشی از فضای مه‌آلود اقتصادی و نامشخص بودن مولفه‌های اقتصادی نظیر تورم، نرخ سود بانکی، قیمت دلار، رشد اقتصادی و همینطور اوضاع سیاسی به سردرگمی سهامداران در بورس دامن زده است.
برخی تحلیلگران بر این باورند که احتمالا تا از بین رفتن فضای مه‌آلود اقتصاد و واضح‌تر شدن شرایط اقتصادی و سیاسی، این شرایط تداوم خواهد یافت و سهامداران این روز‌ها سرمایه‌گذاری خود را تا مشخص شدن نرخ‌های جدید دلار و نتایج انتخابات آمریکا به تأخیر انداخته‌اند و همین موضوع شاخص بورس را وارد یک دوره بلاتکلیفی کرده و سهامداران در انتظار مشخص شدن نتایج این 2 مولفه اثر‌گذار بر شاخص بورس هستند.

بازار خنثی
صادق قاسمی یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه بازار شاخص بورس در یک دامنه مشخص نوسان دارد و این روند هر روز در حال تکرار است درباره علل سردرگمی و خنثی شدن شرایط بازار به بورس نیوز گفت: با توجه به ابهامات زیادی که وجود دارد ازجمله نتایج انتخابات آمریکا، نرخ دلار با توجه به‌نظرسنجی‌هایی که به گوش می‌رسد تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و عاملی شده تا بر نرخ ارز اثر بگذارد و به تاسی از این موضوع بازار‌ها نیز تحت‌تأثیر قرار می‌گیرند. به گفته او روند خنثی و نوسانی شاخص بورس انگیزه سرمایه‌گذاری در بورس را از بین برده است.
محمدمهدی بحرالعلوم، مدیرعامل کارگزاری بانک مسکن هم تعلل بازار را در نتیجه برگزاری انتخابات آمریکا دانست و تأکید کرد: در صورت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، بازار ارز دچار هیجان می‌شودو در نتیجه رشد قیمت ارز، ارزش سهام شرکت‌های صادرات محور رشد خواهد کرد. او ادامه داد: اما با پیروزی دمکرات‌ها در انتخابات آمریکا هیجان در بازار ارز فروکش خواهد کرد و محرک رشد شاخص از بین خواهد رفت. البته بعید می‌دانم قیمت دلار به زیر ۲۵ هزار تومان برسد. به گفته او حتی با فرض کاهش قیمت دلار پس از پیروزی دمکرات‌ها در آمریکا زمینه‌های رشد شاخص بورس فراهم می‌شود چرا که با پیروزی دمکرات‌ها مبادلات مالی و تجاری تسهیل خواهد شد و این موضوع افزایش سود آوری شرکت‌ها را به همراه دارد. نادر اسراری یک کارشناس دیگر بازار سرمایه اما درباره سردرگمی موجود در بازار سهام نظر دیگری دارد. او معتقد است افت و خیز‌های بورس ناشی از 2عامل است که منجر شده اعتماد سهامداران از بین برود و نقدینگی برای ورود دوباره به بورس واهمه داشته باشد. او با بیان اینکه افزایش میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها و آزاد‌سازی‌ سهام عدالت دلایل افت و خیز شاخص بورس است به ایرنا گفت: هم‌اکنون میزان سهام شناورآزاد شرکت‌ها به کل نقدینگی موجود به عدد قابل توجهی رسیده و در واقع میزان سهام شناور آزاد شرکت‌ها بیش از 2.5برابر کل نقدینگی موجود در بازار سهام است. بنابراین بحث افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها چندان موضوع کارشناسی شده‌ای نبود و اکنون نیز پول قابل توجهی برای صعود دوباره بورس مورد نیاز است که در اختیار مردم نیست. اسراری با بیان اینکه این موضوع باعث ایجاد سردرگمی خاص در بازار شده اضافه کرد:این موارد در کنار آزاد‌سازی‌ سهام عدالت زمینه نوسان در بازار را فراهم کرد. نقدینگی موجود در بازار توانایی خرید ٢٠٠ هزار میلیارد تومان فروش سهام عدالت در بازار را ندارد و این موضوع باعث شده قدرت صعودی بازار از بین برود.

این خبر را به اشتراک بگذارید