• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
دو شنبه 21 مهر 1399
کد مطلب : 112936
+
-

اقتصاد، برگ برنده ترامپ

اقتصاد، برگ برنده ترامپ

نتایج نظرسنجی‌ها در آمریکا، یکی پس از دیگری به نفع جو بایدن منتشر می‌شود اما تازه‌ترین نظرسنجی مشترک روزنامه واشنگتن‌پست و شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز نشان می‌دهد رای‌دهندگان آمریکایی هنوز به عملکرد اقتصادی دونالد ترامپ اعتماد دارند؛ موضوعی که ممکن است در نهایت ناجی نامزد جمهوریخواهان در انتخابات پیش‌رو شود.
نظرسنجی ملی واشنگتن‌پست / ای‌بی‌سی نیوز از برتری 12درصدی نامزد دمکرات‌ها در برابر دونالد ترامپ حکایت دارد؛ خبری که دیروز در صدر اخبار انتخابات آمریکا قرار گرفت. دیگر نظرسنجی‌های معتبر نیز فاصله حدودا 10درصدی میان 2 نامزد را نشان می‌دهند. اگرچه نظرسنجی‌ها همیشه خطای 5درصدی دارند، اما روند رو به رشد محبوبیت بایدن در میان رای‌دهندگان آمریکایی و نزدیک شدن به حاشیه 15درصدی، طرفداران حزب دمکرات را بیش از پیش به پیروزی در انتخابات امیدوار کرده است.

این نظرسنجی اما آمار دیگری هم دارد که به‌نظر می‌رسد در 3هفته باقیمانده تا انتخابات، به زمین اصلی بازی دونالد ترامپ و تیم تبلیغاتی‌اش تبدیل شود. 54درصد از شرکت‌‌کنندگان در نظرسنجی واشنگتن پست/ ای‌بی‌سی نیوز از عملکرد اقتصادی دولت ترامپ طی 4سال گذشته راضی بوده‌اند. شاید به همین دلیل بود که ترامپ دیروز در نخستین سخنرانی خود بعد از ماجرای ابتلایش به کرونا، در میان هوادارانش در محوطه کاخ سفید، از «رونق اقتصادی» گفت. همزمان، 58درصد هم گفته‌اند که در زمینه مدیریت بحران کرونا، به بایدن بیش از ترامپ اعتماد دارند. از این‌رو می‌توان درک کرد که چرا تیم انتخاباتی بایدن و خود او در سخنرانی‌های اخیرش، بیش از پیش روی ضعف مدیریت ترامپ در بحران کرونا مانور داده‌اند؛ بحرانی که تا به اینجا باعث مرگ حدود 220هزار آمریکایی شده است.
نظرسنجی اخیر، یک وجه دیگر هم دارد که شاید در برنامه‌های انتخاباتی ترامپ در روزهای پیش رو مورد توجه قرار گیرد. میزان محبوبیت بایدن در میان زنان 59درصد و میزان محبوبیت ترامپ در میان آنان 36درصد است. این آمار آنقدرها غیرقابل پیش‌بینی نبود اما نکته جالب، افزایش محبوبیت او در میان مردان است. در سال2016، ترامپ تنها در میان 11درصد از مردان آمریکایی محبوبیت داشت. این آمار اکنون به 48درصد رسیده است. اوضاع ترامپ در حزب اما چندان خوب نیست. از روز جمعه، انتقادها به او در میان اعضای ارشد حزب جمهوریخواه بالا گرفته است. تد کروز، سناتور مطرح جمهوریخواه، دیروز در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا هشدار داد که «رای‌دهندگان ناامید» در جامعه آمریکا ممکن است در نهایت یک پیروزی قاطع را نصیب دمکرات‌ها کنند. تد کروز گفت که طی یک هفته گذشته 2بار با ترامپ صحبت کرده و به او هشدار داده است. شاید همین هشدارها به ترامپ بوده که باعث شده او پیش از طی شدن دوره 14روزه بیماری‌اش بار دیگر وارد میدان انتخابات شود. ترامپ دیروز درحالی‌که از بالکن کاخ‌سفید برای هوادارانش سخنرانی می‌کرد گفته که دیگر دارویی استفاده نمی‌کند و حالش خیلی خوب است.

این خبر را به اشتراک بگذارید