• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112787
+
-

لوئیز گلوک برنده نوبل ادبیات2020 شد

شاعر اسطوره‌های امروزی

آرش نهاوندی- روزنامه نگار

جایزه نوبل ادبیات در روز پنجشنبه 17مهر (8اکتبر) به «لوئیز گلوک» یکی از سرشناس‌ترین شعرای معاصر آمریکا به‌دلیل «لحن بی‌نقص شاعرانه‌اش که همراه با زیبایی ساده و بی‌آلایش، موجودیت فردی را جهانی کرده است»، اعطا شد. به نوشته نیویورک‌تایمز، «آندرس اولسون»، رئیس کمیته اهدای جوایز آکادمی سوئدی نوبل در سخنانی لحن ساده شاعرانه «گلوک» را ستود و به‌ویژه اشعار وی که به بطن زندگی خانوادگی می‌پردازد را مورد تمجید قرار داد. او درباره اشعار «لوئیز گلوک» گفت: لحن وی بی‌نقص، بی‌ریا، بی‌آلایش و مصمم است و از این لحن برمی‌آید که شاعر خواستار درک‌شدن است. «اولسون» همچنین اشعار «گلوک» را مملو از عناصر طنزآمیز توصیف کرد.  «متس مالم» دبیرکل دائم آکادمی سوئدی نوبل، اعلام کرد که «لوئیز گلوک» به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌های مسافرتی، به مناسبت دریافت جایزه نوبل، از آمریکا سخن خواهد گفت.  بسیاری از اهالی دنیای ادبیات در سراسر دنیا از انتخاب «گلوک» استقبال کرده و عنوان داشته‌اند که این انتخابی ارزشمند بوده که کاملا با درنظر گرفتن شایستگی‌های ادبی وی انجام گرفته است. البته به‌نظر صاحب‌نظران حوزه ادبیات باید در انتخاب افراد برنده جایزه نوبل ادبیات همچنان اصلاحات و تغییرات بیشتری صورت گیرد.
 
ویژگی اشعار گلوک
لوئیز گلوک در بیشتر آثار خود، از چهره‌های اساطیری الهام می‌گیرد. او در مجموعه اشعار خود که در سال1996 با عنوان «چمنزارها» انتشار یافته بود، 2چهره اساطیری «اودیسه» و «پنه‌لوپه» از اساطیر کتاب «اودیسه» هومر را در شعری با موضوع امروزی «طلاق» در هم می‌آمیزد. «گلوک» در اشعار خود اغلب، نگرانی‌هایش در مورد موضوعاتی نظیر انزوا، خیانت، خانواده‌های ازهم‌پاشیده، جدایی زوج‌ها و مرگ را منعکس می‌کند.

از گرسنگی تا شاعرانگی
گلوک در 1943 در نیویورک‌سیتی در خانواده‌ای با اصلیت اتریشی-مجارستانی متولد شد و برخی از نخستین اشعار خود را در سن 5سالگی سرود. او در سنین نوجوانی راه خود را انتخاب کرد و شعر و شاعرانگی را به‌عنوان اصلی‌ترین فعالیت هنری در زندگی خود برگزید. او در نوجوانی مبتلا به بیماری بی‌اشتهایی (آنورکسی) بود، این بیماری زمینه‌ساز علاقه مفرط وی به سادگی و تهذیب نفس شد. او در دوره‌ای از شدت گرسنگی مرگ را به چشم دید اما بیماری‌اش در پی اقدامات درمانی مداوا شد. او پس از حضور در کارگاه‌های شعر در دانشگاه کلمبیا در رشته ادبیات تحصیل کرد. در سال1968 گلوک نخستین مجموعه اشعارش را با عنوان «نخستین مولود» (در برخی منابع «بچه اول» عنوان شده است) منتشر کرد. این سرآغاز فعالیت جدی شاعرانه وی بود که در سال‌های بعد برای وی موفقیت شایان ذکری به همراه آورد. «گلوک» در 1993 به‌خاطر مجموعه «زنبق وحشی» جایزه پولیتزر را از آن خود کرد. در سال‌های 2001 و 2014 نیز «لوئیز گلوک» به‌ترتیب جوایز «بولینگن» و «کتاب ملی آمریکا» را به‌خود اختصاص داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید