• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 20 مهر 1399
کد مطلب : 112765
+
-

یک شکایت و سه پیام

پرونده حقوقی النصر علیه پرسپولیس بسته شد اما نکات مهمی از این غائله بر جا ماند

بهروز رسایلی

سرانجام چند روز التهاب و نگرانی هواداران پرسپولیس خاتمه یافت و کنفدراسیون فوتبال آسیا شکایت باشگاه النصر علیه سرخپوشان را رد کرد. احتمال تغییر نتیجه بازی نیمه‌نهایی و حذف پرسپولیس از فینال، لحظات سختی برای هواداران این تیم درست کرده بود که حالا خوشبختانه ختم به خیر شده است. گام بعدی النصری‌ها شکایت به دادگاه عالی ورزش است که این فرایند زمانبر هم به ‌احتمال بسیار زیاد به جایی نخواهد رسید. تا این دادگاه به پرونده رسیدگی کند، فینال برگزار شده و تازه حقی که النصر دنبال آن است، در صورت اثبات می‌تواند شامل السد، پاختاکور و حتی الشارجه و الدحیل هم بشود که این خودش نظم کل تورنمنت را به هم خواهد ریخت. پس موضوع از نظر عقلی و منطقی فیصله یافته تلفی می‌شود، اما از دل این غائله چند نکته به جا ماند.

 کنفدراسیون نه دیو است نه فرشته
تکلیف ما با کنفدراسیون فوتبال آسیا روشن نیست. آنها در مراحل حذفی کارت قرمز سیامک نعمتی را بخشیدند، اما ساعاتی پیش از بازی نیمه‌نهایی به بهانه‌ای واهی عیسی آل‌کثیر را محروم کردند. اگر قبول کنیم آن محرومیت چنان که از ابتدا برداشت شد در اثر اعمال نفوذ سعودی‌ها بوده، پس قاعدتا همین نفوذ می‌توانسته در پرونده شکایت از پرسپولیس هم به‌کار النصری‌ها بیاید. درحالی‌که می‌بینیم اینطور نشده است. از سوی دیگر حذف الهلال عربستان هم تصمیم عجیب و مهمی بود. شاید الهلالی‌ها با پشت سر گذاشتن قرنطینه می‌توانستند در مراحل بالاتر حذفی با یک تیم کامل مدعی صعود به فینال باشند، اما خب AFC آنها را کنار گذاشت. در مجموع شاید کنفدراسیون فوتبال آسیا بیشتر از آنکه یک نهاد فسادپذیر به‌حساب بیاید، یک مجموعه مدیریتی متزلزل و آشفته با مجموعه‌ای از تدابیر غلط است که هر از گاهی یک تیم را قربانی می‌کند.
 
مطالب داخل کشور رصد می‌شود
یک زمان داخل کشور هر چه دوست داشتیم به زبان می‌آوردیم و خیال‌مان جمع بود که کسی ما را نمی‌بیند. این حرف‌ها فقط مصرف داخلی داشت. به هر که دل‌مان می‌خواست بد و بیراه می‌گفتیم و استخوان سبک می‌کردیم. امروز اما آن روز و روزگار گذشته است. همین یک پرونده نشان داد در دنیای بدون مرز مجازی، همه‌‌چیز رصد و تبدیل به مدرک می‌شود؛ حتی مصاحبه فلان آدم پرت در رادیو. پس لازم است حواس‌مان جمع باشد. مخصوصا مسئولان رسمی در فدراسیون و باشگاه‌ها باید مراقب چیزهایی که می‌گویند باشند. بهره‌برداری گسترده و وحشتناک سعودی‌ها از یک پیام به ظاهر خیرخواهانه مهدی تاج در اینستاگرام می‌تواند مایه عبرت باشد. لقب ندهیم. به فحش نکشیم. توهین نکنیم. اینها در بزنگاه‌ها ممکن است به ضررمان تمام شود.

  بدحسابی فاجعه درست می‌کند
گویا دلیل اصلی رد شدن شکایت النصر عربستان توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا، دیر واصل شدن این شکایت بوده و AFC اصلا وارد محتوای ادعای النصری‌ها نشده است. این یعنی نفس کاری که پرسپولیس کرده در حکم بازی با آتش بوده و چه بسا واقعا دیرکرد در پرداخت طلب برانکو می‌توانست فینال به این شیرینی را از سرخپوشان بگیرد. در این صورت چه‌کسی پاسخگو بود؟ به‌طور کلی بدحسابی در پرونده‌های بین‌المللی بارها به باشگاه‌های ایرانی لطمه شدید وارد کرده و این بار هم می‌رفت تا یک فاجعه تمام عیار درست کند. کاش دوستان از تجربه بی‌هزینه اخیر درس بگیرند و اینقدر تسویه‌حساب در پرونده‌های خارجی را پشت گوش نیندازند. این مسئله در استقلال پنجره‌ها را در بدترین زمان ممکن بست و در پرسپولیس هم فاصله‌ای تا رقم زدن یک دردسر بزرگ نداشت. الان پرداخت طلب برانکو در چه مرحله‌ای است؟ کالدرون و بودیمیر و بقیه چی؟ کسی می‌داند؟



 

این خبر را به اشتراک بگذارید