• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112640
+
-

ماسک اجباری، سد راه موج تازه کرونا در جهان


آمارها در اکثر کشورهای جهان، از صعودی شدن شیب نمودارهای مربوط به موارد ابتلا به ویروس کرونا حکایت دارد و همین باعث شده تا دولت‌ها بار دیگر دست به‌کار شوند و قوانین سختگیرانه‌‌ از جمله اجباری کردن ماسک را اعمال کنند. استفاده از ماسک در کشورهای شرق آسیا پیش از دیگر کشورها آغاز شد و مردم به‌دلیل تجربه‌ای که در گذشته در مورد ویروس‌های سارس و آنفلوآنزا داشته‌اند، خود به سمت استفاده از ماسک رفتند. در دیگر نقاط جهان اما اغلب استفاده از ماسک به اجبار دولت‌ها بوده است. 
در کانادا، استفاده از ماسک در تمامی فضاهی سرپوشیده بیرون از خانه اجباری است. در پایتخت فرانسه، همه افراد بالای 11سال، تمام مدتی که از خانه بیرون هستند باید ماسک به‌صورت داشته باشند. تصمیم‌گیری در این رابطه به شهرداری‌ها سپرده شده است. دیگر شهرهای بزرگ فرانسه نیز به تبعیت از پاریس، ماسک زدن را اجباری کرده‌اند. در اسپانیا، همه افراد بالای 6سال باید در تمامی فضاهای عمومی مسقف و در سیستم حمل‌ونقل عمومی ماسک بزنند. در ایتالیا، قوانین سفت و سختی برای ماسک زدن وضع شده است. همه باید از لحظه خروج از خانه، ماسک بزنند. ماسک در مدارس هم اجباری شده است. ایتالیا در موج اول شیوع کرونا، بدترین شرایط در میان کشورها را داشته و نمی‌خواهد در موج دوم نیز، بزرگ‌ترین قربانی ویروس باشد. در دانمارک، استفاده از ماسک در تمامی اماکن مربوط به سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و واگن‌های مترو و اتوبوس‌ها اجباری است. حضور در رستوران‌ها و کافه‌ها هم بدون ماسک ممنوع است. در یونان، دولت حضور در اماکن مسقف عمومی و استفاده از اتوبوس و مترو را تنها با ماسک مجاز دانسته است. 
در اتریش، در فضاهای عمومی مسقف و همچنین بازارهای روباز یعنی جایی که تجمع مردم زیاد است، استفاده از ماسک اجباری است. در سراسر آلمان، ورود به فروشگاه‌ها بدون ماسک ممنوع است. دولت همچنین از هفته گذشته ماسک زدن را در همه تجمع‌ها اجباری اعلام کرده است.
ونزوئلا یکی از نخستین کشورهای جهان بود که زدن ماسک یا پوشاندن صورت با پارچه را اجباری اعلام کرده بود. اکنون حدود 7‌ماه است که این قانون در ونزوئلا اجرا می‌شود. در کلمبیا  همسایه ونزوئلا اما ماسک در سیستم حمل‌و‌نقل عمومی و در فروشگاه‌ها اجباری اعلام شده است. در کوبا و اکوادور نیز ماسک زدن در تمامی اماکن عمومی اجباری است.

این خبر را به اشتراک بگذارید