• شنبه 28 مهر 1403
  • السَّبْت 15 ربیع الثانی 1446
  • 2024 Oct 19
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112635
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/2kDWj
+
-

شمارش معکوس برای خیز 5G اپل

پیش‌بینی شده که اپل روز سه‌شنبه این هفته سری جدید گوشی‌های خود را معرفی ‌کند که همگی با قابلیت استفاده از نسل پنجم شبکه تلفن همراه هستند

فناوری
شمارش معکوس برای خیز 5G اپل


در بعضی کشورها ازجمله در ایران خیلی‌ها هنوز نسل پنجم موبایل یا همان 5G را مسئله‌ای لاکچری و مربوط به آینده دور می‌دانند اما تحولات دنیای فناوری حتی در همین دوران کرونا نشان می‌دهد که به‌زودی این تحول جدید تبدیل به مسئله‌ای عادی خواهد شد.
براساس گزارش های منتشر شده اپل در رویداد سه‌شنبه همین هفته تمامی گوشی‌هایی که معرفی خواهد کرد با پشتیبانی از نسل جدید ارتباطات همراه خواهند بود. این مسیری است که احتمالا به‌زودی دیگر تولید‌کنندگان مهم تلفن همراه جهان هم در پیش خواهند گرفت تا مثل زمان تغییر نسل از 3G به 4G دیگر کم کم این نسل در دنیا فراگیر شود.
شعار نشست روز ۲۲مهرماه اپل که دعوتنامه آن برای خبرنگاران ارسال شده Hi، Speed است که می‌تواند به نوعی High Speed هم خوانده شود. کارشناسان حدس می‌زنند اپل قصد دارد گوشی‌هایی را با پشتیبانی از پرسرعت‌ترین باند 5G معرفی کند و رکورد سرعت در دسترسی به اینترنت موبایل یا سیار را بشکند.
براساس گزارش‌های منتشر شده اپل در مهم‌ترین بخش این رویداد احتمالا ۴ گوشی جدید از سری آیفون۱۲ معرفی خواهد کرد.
اپل احتمالا در این مراسم از 4 مدل آیفون جدید رونمایی می‌کند: آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ پرو و آیفون ۱۲ پرو مکس. آیفون ۱۲ مینی و آیفون ۱۲ احتمالا به‌ترتیب  نمایشگر ۵٫۴ اینچ و ۶٫۱ اینچ و مدل‌های پرو نمایشگر ۶٫۱ اینچ و ۶٫۷ اینچ OLED خواهند داشت. نکته مشترک همه این گوشی‌ها پشتیبانی از 5G است اما احتمالا نسخه‌های آمریکا از باند فرکانس فوق‌العاده بالا یا موج میلی‌متری mmWave هم فعلا پشتیبانی می‌کنند. گوشی آیفون نسل جدید یا از امواج زیر ۶ گیگاهرتز یا از فرکانس بالا پشتیبانی می‌کنند اما هیچ گوشی هر دو باند را تحت پوشش قرار نمی‌دهد. اپل معمولا این کار را با استفاده از تولید ویژه برای کشورها که روی جعبه با همان کد پارت نامبر شناخته می‌شود انجام می‌دهد. به‌نظر می‌رسد در مرحله اولی گوشی‌های تولید شده برای بازار آمریکا دارای قابلیت پشتیبانی از فرکانس فوق‌العاده بالا برای دستیبابی به بیشترین سرعت ممکن اینترنت خواهند بود.

رقابت برای سرعت 
در نسل پنجم تلفن همراه به‌خاطر پر شدن باندهای فرکانسی زیر ۶گیگاهرتز تلاش برای این است که ارتباطات با استفاده از تکنیک‌های جدید به فرکانس‌های بالاتر منتقل شود. در شبکه‌های 5G عادی با باقی مانده  فرکانس زیر ۶ گیگاهرتز پوشش آنتن‌دهی وسیع‌تری وجود دارد اما در مقایسه با فرکانس بالاتر سرعت کمتری تجربه می‌شود؛ هر چند این سرعت همچنان بسیار بالاتر از نسل چهارم است.
با استفاده mmWave توانایی دستیابی به سرعت بسیار بالا در حد چند گیگابیت‌ بر‌ ثانیه به‌وجود می‌آید که تا همین چند سال پیش در اینترنت موبایل دستیابی به این سرعت مسئله‌ای رؤیایی به‌حساب می‌آمد.
براساس گزارش‌های منتشر شده آیفون‌های جدید قابلیتی به نام وضعیت دیتای هوشمند را دارند که به‌صورت خودکار باعث تغییر استفاده از شبکه‌های 4G و 5G برای بیشترین بازدهی باتری می‌شود. یک کارشناس فناوری در گفت‌وگو با سی‌نت اعلام کرده که احتمالا این اقدام اپل به سرعت فراگیری نسل پنجم ارتباطات همراه کمک ویژه‌ای خواهد کرد. به گفته او در دنیای فناوری ماجرایی به نام «اثر اپل» داریم که معمولا مسیری که این شرکت می‌رود خیلی سریع توسط شرکت‌های فناوری دیگر پیگیری می‌شود و احتمالا پس از به بازار آمدن آیفون‌های ۱۲ سرعت تولید گوشی‌های 5G توسط شرکت‌های دیگر هم افزایش پیدا خواهد کرد. نسل پنجم تلفن همراه یک انقلاب جدید در دنیای فناوری به‌حساب می‌آید که می‌تواند جهان را دگرگون کند. علاوه بر سرعت ارتباطی بسیار بالاتر یکی از ویژگی‌های مهم نسل جدید ارتباطات تأخیر بسیار پایین‌تر در ارتباط است. در نسل چهارم تأخیر در ارتباط یا Latency به‌صورت میانگین ۱۰میلی ثانیه بوده است اما در نسل پنجم این تأخیر به یک ۱میلی‌ثانیه می‌رسد.

این خبر را به اشتراک بگذارید