• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
شنبه 19 مهر 1399
کد مطلب : 112609
+
-

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری:

مطالبات پرستاران نادیده گرفته شده‌است

رئیس سازمان نظام پرستاری از نادیده گرفته شدن زحمات شبانه‌روزی پرستاران در بحران کرونا و بی‌توجهی به مطالبات آنها در شرایط دشوار کنونی انتقاد کرد. محمد میرزابیگی، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مشکلات جامعه پرستاری کشور، گفت: سه موضوع کمبود نیرو، تعویق معوقات و اضافه‌کار و فوق‌العاده ویژه پرستاران از دغدغه‌های جدی آنان است. موارد ذکرشده حق مسلم پرستاران است و نمی‌دانیم چرا به‌رغم صدور مجوزها و پرداخت وجوه، نظارتی برای عملی شدن آن وجود ندارد. در این روزهای کرونایی تلاش‌های جامعه پرستاری فزونی یافته، اما بی‌توجهی به این زحمات سبب شده تا اعتراضاتی داشته باشند که همه شاهد برخی از آنها بوده‌ایم.

 معوقات پرستاران پرداخت نشده است
او افزود: همکاران ما در سازمان برنامه و بودجه گزارش‌هایی را در جلسات مشترک ارائه می‌دهند که براساس آن مشخص است طی یک‌ماه گذشته پرداخت‌های مناسبی به وزارت بهداشت داشته‌اند. به‌طور مثال طی روزهای اخیر مبالغی همچون ۵۲۰۰ میلیارد تومان، ۲۶۰۰ میلیارد تومان و ... به وزارت بهداشت پرداخت شده است. با یک محاسبه سرانگشتی می‌بینیم که با این مبالغی که سازمان برنامه و بودجه در اختیار وزارت بهداشت قرار داده است، دیگر معوقه‌ای از پرستاران باقی نمی‌ماند و قاعدتا معوقات پرستاران باید صفر می‌شد. عدم‌پرداخت‌های به‌موقع به پرستاران از محل مبالغ یادشده ممکن است به‌علت عدم‌نظارت درست بر اختصاص مبالغ به بخش‌های مختلف باشد.

کاهش کارانه‌های پرستاری
رئیس سازمان نظام‌پرستاری ادامه داد: وزارت هم به ما می‌گوید نامه پرداخت معوقات به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی ابلاغ شده است، اما آنچه غیرشفاف است این است که این پول در کدام بخش هزینه شده است که معوقات پرستاران همچنان بر سر جای خود باقی‌ است؟ کارانه‌ها به‌شدت کاهش یافته، البته منظور ما از عدم‌پرداخت به پرستاران به هیچ عنوان این نیست که پولی گم شده باشد، اما چون بیمارستان‌ها هزینه‌های عمرانی، تجهیزات پزشکی و ...  نیز دارند، اگر این پول برای پرستاران هزینه نشده باشد، ممکن است برای سایر مشکلات بیمارستانی خرج شده باشد. متأسفانه در موقعیتی که همه باید به یک هدف فکر کنند ظاهرا هر بخش به‌دنبال هدف خود است. او کاهش مبلغ کارانه معوق پرستاران به‌دلیل کرونا را غیرقابل‌قبول دانست و گفت: اولا معوقه‌ها مربوط به دوران قبل ازکرونا است که درآمدها خوب بوده، اما حتی اگر به فرض محال درست باشد، وقتی دولت کمک می‌کند یعنی کاهش درآمد را جبران می‌کند که کارانه پرسنل آسیب نبیند. لذا لطفا دانشگاه‌ها پرستاران را بی‌اطلاع فرض نکنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید