• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 16 مهر 1399
کد مطلب : 112542
+
-

در دیدار شهرداران تهران و داکا مطرح شد

روزگار بد مالی کلانشهر‌ها به‌خاطر کرونا


محمد سرابی ـ خبرنگار

شهر‌های پرجمعیت جنوب آسیا که هریک جمعیتی بیش از 10میلیون نفر دارند، فضای مساعدی برای انتشار بیماری کرونا هستند. این شهر‌ها اغلب با تراکم ساختمان‌های مسکونی، ضعف حمل‌ونقل عمومی و مشکلات گوناگون در زمینه آب و فاضلاب و دفع پسماند روبه‌رو‌ بودند و شیوع ویروس کوویدـ 19بر معضلات آنها اضافه کرد. بمبئی، لاهور، دهلی، کراچی و داکار اکنون به جز مشکلات عمده زیرساخت و اداره شهر، باید به مقابله با این بیماری نیز بپردازند. بنگلادش پس از هند، ایران و عراق بالاترین آمار ابتلا به کرونا را دارد.
شهردار تهران در دیدار مجازی با شهردار شمال داکا، گفت: «داکا پایتخت بنگلادش، یکی از کلانشهرهای بزرگ جهان است و مانند تهران از مشکلاتی مانند آلودگی، ترافیک و معضلات فرهنگی رنج می‌برد.»
پیروز حناچی افزود: «تقریباً همه شهرهای بزرگ مشکلاتی شبیه هم دارند که ناشی از تمرکز جمعیت در یک نقطه کوچک است و این نشان می‌دهد که دولت‌ها باید به کلانشهرها برای حل مشکلاتشان کمک کنند.»
او در ادامه گفت: «تا پیش از بحران کرونا کلانشهرها با توسعه پایدار، اقتصاد پویا و گردشگری می‌توانستند درآمدزایی کنند، اما کرونا بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی کلانشهرها را با مشکل مواجه کرد. البته این ویروس یک پیام روشن داشت و آن هم اینکه سرنوشت جامعه بشری به هم وابسته است و با مرزهای قراردادی نمی‌توان در برابر یک پاندمی مانند کرونا مقاومت کرد.»
شهردار تهران در بخش دیگری از سخنان خود گفت: «در تهران در شرایط حاد کرونایی قرار داریم و در حال عبور از موج سوم کرونا هستیم. مسئولان می‌کوشند که آن را کنترل کنند، اما ایران علاوه بر مقابله با بحران کرونا با تحریم‌های ظالمانه آمریکا هم روبه‌روست که باعث شده در فروش تولیدات داخلی و واردات دارو و اقلام ضروری با مشکل مواجه شود و این تأسف‌آور است که در شرایط پاندمی کرونا هنوز برخی قدرت‌ها به‌دنبال جنگ و تحریم هستند؛ هرچند که مردم ما آموخته‌اند مشکلات خود را با تدبیر حل کنند.»
در این دیدار، عتیق‌ اسلام، شهردار شمال داکا (نیمه‌شمالی پایتخت بنگلادش) نیز با توصیف جمعیت بالای شهر داکا، گفت: «داکا جمعیتی بالغ بر ۱۲ میلیون نفر دارد و ۴۹ هزار نفر در هر کیلومترمربع آن زندگی می‌کنند. ما همواره روابط دوستانه‌ای با ایران داشته‌ایم و علاقه داریم که روابطمان را با تهران بیشتر کنیم و از تجربیات شما در مقابله با اعتیاد جوانان و معضلات حاشیه‌های شهر استفاده کنیم.» او همچنین گفت: «داکا مانند تهران در شرایط کرونایی قرار دارد و تلاش می‌کند که سلامت شهروندانش را حفظ کند.» شهردار داکا در پایان خواستار عقد تفاهمنامه خواهرخواندگی تهران و داکا شد.
عتیق اسلام که قبلا تاجر و رئیس انجمن تولید‌کنندگان و صادرکنندگان پوشاک بنگلادش بود، یک سال و نیم پیش این مسئولیت را برعهده گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید