• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
دو شنبه 14 مهر 1399
کد مطلب : 112232
+
-

دلار عقب‌نشینی کرد


پس از چند هفته صعود افراطی، دیروز قیمت هر دلار آمریکا از مرز 30هزار تومان عقب‌نشینی کرد و تا لحظه تنظیم این گزارش به 28هزارو‌200تومان رسید. صرافی بانک ملی هم نرخ فروش هر دلار آمریکا را با 1450تومان کاهش به 26هزارو 998تومان کاهش داد.
به گزارش همشهری، سایه عوامل بنیادی برسر بازار ارز، به افت قیمت دلار منجر شد و دلار نتوانست از مرز 30هزار تومان عبور کند؛ به‌طوری که در دادو‌ستد‌های روز یکشنبه قیمت هر دلار آمریکا در بازار آزاد دست‌کم هزار تومان کاهش یافت و تا لحظه تنظیم این گزارش به محدوده 28هزارو 200تومان رسید. از نظر تکنیکی چنانچه روند نزولی ارز در مبادلات امروز هم ادامه پیدا کند، زمینه نزول قیمت دلار تا مرز 25هزار تومان فراهم می‌شود و چنانچه قیمت دلار بتواند از این محدوده به سمت ارقام پایین‌تر نزول کند تا محدوده 23هزار و 500تومان کاهش خواهد یافت و شکست این ناحیه به‌معنای بازگشت قیمت دلار به محدوده 20هزار تومان خواهد بود. با این حال، شواهدی تکنیکی وجود ندارد که نشان دهد قیمت دلار به زیر این مرز نزول خواهد کرد. از نظر بنیادی نیز پیش‌بینی آینده قیمت دلار وابستگی زیادی به جریانات آتی ارز دارد. چنانچه جریان ورود ارز به کشور تحت‌تأثیر عوامل اقتصادی و حتی سیاسی بیشتر شود، روند نزولی قیمت دلار تسریع می‌شود. هم‌اکنون 3عامل بازگشت ارز‌های صادراتی، آزاد‌سازی‌ منابع ارزی ایران در سایر کشور‌ها، افزایش صادرات غیرنفتی و همینطور فروش نفت از مهم‌ترین عوامل بنیادی هستند که آینده قیمت دلار را ترسیم می‌کنند و چون در طول روز‌های گذشته خبر‌های مختلفی نشان می‌داد که احتمالا در روز‌های آینده جریان ورود ارز به کشور شدت خواهد گرفت، قیمت دلار نتوانست از مرز 30هزار تومان عبور کند و به زیر این محدوده سقوط کرد.
عبد‌الناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی روز شنبه از تسهیل در بازگشت ارز‌های صادراتی و همینطور آزاد‌شدن منابع ارزی بلوکه‌شده ایران خبر داده و گفته بود: خبرهای مثبتی از منابع مسدودی دارد.
برخی خبر‌های غیررسمی حاکی از آن است که با انجام برخی توافق‌های سیاسی، کره‌جنوبی قصد دارد بخشی از منابع ارزی ایران را که 6میلیارد دلار است، آزاد کند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید