• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 12 مهر 1399
کد مطلب : 111982
+
-

«گنز» روستای بلوچی‌دوزی

مکث
«گنز» روستای بلوچی‌دوزی

روستای «گنز» از توابع بخش ایرندگان خاش از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری سیستان‌وبلوچستان به‌عنوان روستای ملی بلوچی‌دوزی مطرح شده است.
به گزارش گروه ایرانشهر، بهروز عیسی‌زهی با بیان اینکه تیر یا مرداد سال آینده از این پیشنهاد دفاع می‌شود و درصورت تأیید داوران، روستای گنز در فهرست مکان‌های ثبت ملی شده قرار خواهد گرفت، ‌می‌گوید: «بخش ایرندگان و روستای گنز پیشینه خوبی در رشته بلوچی‌دوزی یا همان سوزن‌دوزی بلوچی دارد و هنرمندان و اساتید باسابقه‌ای در این روستا حضور داشتند و دارند.»
بلوچی‌دوزی که اغلب از سوی زنان بلوچ انجام می‌شود، قبلا از سوی سازمان یونسکو مهر اصالت دریافت کرده و در فهرست میراث معنوی کشور نیز ثبت شده‌ است.
زیبایی هنر سوزن‌دوزی بلوچی به این است که در زندگی روزمره مردم این دیار کاربرد دارد و با وجود گذشت سال‌های زیاد و تنوع لباس، همچنان جایگاه خود را در فرهنگ مردمان بلوچ حفظ کرده ‌است. سراوان، سیب و سوران، گشت، کلگان، جالق، ایرندگان، اسپکه، سورمیج، شهریانج، فنوج، هریدوک کوپچ، پیپ، دامن، محمدآباد، چانف، مهنت، ورکات، قاسم‌آباد، مارندگان، خاش، مته سنگ، کل هگان، بم‌پور، ایرانشهر و زاهدان از مناطقی هستند که بلوچی‌دوزی در آنها رونق دارد. روستای «گنز» پس از کلپورگان (روستای جهانی سفال)، ایرانشهر (شهر ملی سوزن‌دوزی)، روستای تنگه سرحه (روستای ملی حصیربافی) و شهر ادیمی (شهر ملی خامه‌دوزی) پنجمین منطقه در حوزه صنایع‌دستی سیستان‌وبلوچستان است که با صنایع‌دستی ثبت می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید