• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 12 مهر 1399
کد مطلب : 111962
+
-

توسعه عمرانی با وام‌های آمریکایی

سد‌‌سازی‌ در صدر برنامه‌های عمرانی قرار دارد

توسعه عمرانی با وام‌های آمریکایی

   علیرضا احمدی    

 فرایند توسعه زیرساخت‌های اقتصادی کشور که از یکی دو سال قبل آغاز شده بود، در سال1337 وارد فاز جدیدی شد؛ در فروردین‌ماه قرارداد ساخت سد دز با شرکت «موریسن کنودسن» آمریکا منعقد و هزینه اجرای این طرح 650میلیون تومان برآورد شد. در روزهای پایانی فروردین نیز کارخانه داروسازی (تولید دارو) آغاز به‌کار کرد.
تحولات عمرانی کشور در اردیبهشت‌ماه نیز ادامه یافت و در نخستین روزهای این ماه، راه‌آهن تهران-تبریز آغاز به‌کار کرد. روز هشتم همین‌ماه نیز شرکت ملی نفت ایران و شرکت «پان آمریکن پترولیوم» قراردادی در زمینه تولید و فروش نفت امضا کردند که سهم ایران 75درصد از منافع حاصل بود. در آخرین‌ماه بهار نیز موافقتنامه بازرگانی میان نمایندگان شیخ‌نشین دبی و شرکت سهامی صادرات خلیج‌فارس امضا شد.
در خردادماه و در ادامه همکاری‌های اقتصادی ایران و ایالات متحده، وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این کشور 40میلیون دلار وام برای اجرای طرح‌های راه‌سازی، ایجاد فرودگاه‌ها، خرید ماشین‌های کشاورزی و آسفالت خیابان‌ها به ایران وام می‌دهد. مدت این وام 12ساله و بهره آن 5/3درصد اعلام شد.
آغاز به‌کار سازمان تهیه مسکن با سرمایه 500میلیون ریال در آبان ماه، تصویب لایحه ساخت سدهای لار و لتیان در دی‌ماه و گشایش خط لوله نفت آبادان به تهران در 29اسفند، از دیگر اخبار اقتصادی مهم سال 1337بود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید