• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 مهر 1399
کد مطلب : 111885
+
-

با ساخت پایانه 50هکتاری آزادگان محقق می‌شود

افزایش دوبرابری ظرفیت جابه‌جایی مسافر در خط 3مترو

افزایش دوبرابری ظرفیت جابه‌جایی مسافر در خط 3مترو


ساخت پایانه آزادگان در خط ۳متروی تهران کلید خورده و با اجرا و به بهره‌برداری رسیدن آن، امکان کاهش سرفاصله حرکتی قطارها در خط مذکور از 6به 2و نیم تا 3دقیقه فراهم شده و ظرفیت جابه‌جایی مسافر نیز دوبرابر خواهد شد.
به گزارش همشهری، خط3 به‌عنوان طولانی‌ترین خط متروی پایتخت، هم‌اکنون با ظرفیت ۲۰رام قطار و با سرفاصله زمانی ۶دقیقه در حال بهره‌برداری است که به‌دلیل فقدان تعمیرگاه و پارکینگ قطارها، امکان کاهش سرفاصله حرکتی در این خط به کمتر از 6دقیقه میسر نیست، اما با ساخت پایانه آزادگان و کاهش سرفاصله حرکتی قطارها به 2و نیم تا 3دقیقه، ضمن دوبرابر شدن ظرفیت جابه‌جایی مسافر در این خط، امکان افزایش ناوگان و سهولت در سرویس و نگهداری قطارها فراهم می‌شود.
 مدیرعامل شرکت مترو در این رابطه گفت: «برای ساخت پایانه آزادگان نیازمند ایجاد مکانی به وسعت یک هکتار به ازای هر کیلومتر مسیر برای تعمیرات و پارک قطارها هستیم. اجرای این پایانه با برگزاری نخستین مناقصه طرح و ساخت پایانه (EPC) در کشور و با مشارکت 6شرکت برای اجرای فرایند طراحی، امور ساختمانی و نیز کارهای تجهیزاتی صورت می‌پذیرد.» به گفته علی امام اجرای پروژه به 3سال زمان نیاز دارد که در قالب 3فاز شامل پارکینگ (فاز اول)، تعمیرگاه (فاز دوم) و خط تست و لوپ (فاز سوم) پیش‌بینی‌ شده است. فاز اول این پایانه، تابستان سال آتی به بهره‌برداری می‌رسد.  مدیرعامل شرکت مترو با بیان اینکه پارکینگ پایانه آزادگان در مجاورت بیمارستان کودکان حکیم در منطقه ۱۸ قرار گرفته است، عنوان کرد: «براساس مصوبه شورای‌عالی هماهنگی ترافیک کشور، ساخت یک ایستگاه در کنار بیمارستان مذکور برای تسهیل دسترسی اهالی این محدوده به شبکه مترو درنظر گرفته‌شده است.»
براساس این گزارش خط ۳متروی تهران به طول ۳۴ کیلومتر و ۲۴ایستگاه از بزرگراه آزادگان در جنوب غرب تهران آغاز و با گذر از مراکز مهمی همانند میدان منیریه، میدان راه‌آهن، خیابان جمهوری، چهارراه ولیعصر (عج)، میدان ولیعصر (عج)، خیابان شهیدبهشتی، چهارراه قصر، بزرگراه شهیدصیاد شیرازی، بزرگراه شهید بابایی و میدان نوبنیاد به شهرک قائم در شمال شرق پایتخت منتهی می‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید