• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
پنج شنبه 10 مهر 1399
کد مطلب : 111860
+
-

به دنبال آفتاب پس از باران

به دنبال آفتاب پس از باران

  نازنین ارزه‌گر

بسیارند رمان‌های نوجوانی که به موضوعات اجتماعی می‌پردازند. موضوعاتی نظیر مشکلات خانوادگی، روابط دوستانه‌، مدرسه و چیزهایی که ممکن است ذهن نوجوانان را درگیر خود کند.خواندن این کتاب‌ها می‌تواند شیوه‌ی دل‌چسبی برای آشنا‌شدن با این مشکلات و پیدا‌کردن راه‌حل برایشان باشد و علاوه برسرگرم‌کردن مخاطب، تأثیر خود را نیز بگذارند.
کتاب «تقصیر باران نیست»، نمونه‌ی بسیار خوبی از این دست کتاب‌های نوجوان است که علاوه بر لذت‌بخش‌بودن، حرف‌های زیادی برای گفتن به نوجوانان و حتی بزرگ‌سالان دارد.
«لیندا موللی‌هانتن که کتاب‌های خوبی را مانند «ماهی روی درخت» و «یکی برای خانواده‌ی مورفی» در کارنامه‌ی خود دارد، این‌بار درباره‌ی «دلسی»، دختری 10، 12ساله می‌نویسد که در کودکی توسط مادرش رها شده و از همان موقع با مادربزرگش زندگی می‌کند. دلسی عاشق هواشناسی است، هیچ‌وقت کفش نمی‌پوشد و خانه و زندگی‌اش چندان مرفه و پرزرق و برق نیست. در محله‌ای با هم‌سایه‌هایی ساده و مهربان زندگی می‌کند و بیش‌تر وقت خود را صرف کمک‌ به مادربزرگ خود می‌کند.
داستان از آن‌جا شروع می‌شود که دوباره تابستان از راه رسیده است و در میان انبوه مسافران تابستانی، طبق قرار سالیانه، «برندی»، بهترین دوست دلسی هم برای تعطیلات به منطقه‌ی ساحلی می‌آید. دلسی که تمام مدت رؤیای قدم‌زدن در ساحل، جمع‌کردن صدف و رفتن به بستنی‌فروشی موردعلاقه‌اش با برندی را در سر می‌پروراند، خوشحال است که یک تابستان فرصت دارد تا با بهترین دوستش وقت بگذراند. اما هیچ‌چیز طبق برنامه پیش نمی‌رود. طولی نمی‌کشد تا بفهمد چه‌قدر همه‌چیز دست‌خوش تغییر شده و برندی همان دختر سابق نیست و دیگر به کارهایی علاقه نشان می‌دهد که قبلاً با هم انجام می‌داده‌اند.
 همه‌ی این تغییرات همراه می‌شود با پیدا‌شدن سر و کله‌ی دختری به نام «ترزا» که تأثیر بدی روی برندی می‌گذارد و باعث می‌شود رابطه‌ی دوستانه‌ی دلسی و برندی، روز‌به‌روز کم‌رنگ‌تر شود و به پایان خود، نزدیک‌تر.
دلسی که تمام عمر در حال دست‌و‌پنجه نرم‌کردن با فقدان مادر بوده، با از دست‌دادن دوست صمیمی خود، در سردرگمی و آشفتگی کامل فرو می‌رود. ذهنش پر از سؤال‌هایی بی‌جواب می‌شود و تمام مدت به این فکر می‌کند که می‌تواند دوستان تازه‌ای پیدا کند؟ ممکن است روزی مادرش برگردد؟ و از همه مهم‌تر این‌که روزی او هم می‌تواند خانواده‌ا‌ی معمولی داشته
باشد؟
این کتاب را «شبنم حیدری‌پور» به فارسی ترجمه کرده و انتشارات پرتقال (02163564) آن را با قیمت 43هزار تومان روانه‌ی بازار نشر کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید