• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111842
+
-

حکم قصاص محیط‌بان شکست

قضات دیوانعالی کشور دومین حکم قصاص محیط‌بان همدانی را نقض کردند

حکم قصاص محیط‌بان شکست

حکم قصاص محیط‌بان همدانی که به‌دلیل شلیک مرگبار به شکارچی غیرمجاز محکوم شده بود، در دیوانعالی کشور نقض شد تا او امید تازه‌ای برای زندگی به‌دست بیاورد.
به گزارش همشهری، این محیط‌بان که سعید مومیوند نام دارد و یکی دیگر از همکارانش، 20آذرماه سال95 هنگام گشت‌زنی در منطقه حفاظت‌شده نشر در استان همدان با شکارچیان غیرقانونی مواجه شدند. شکارچیان که 2نفر بودند سوار بر یک خودروی پیکان وارد زیستگاه شده و قصد شکار داشتند. در این شرایط بود که محیط‌بانان به آنها دستور ایست دادند و خودرو را متوقف کردند. آنها در همان بررسی‌های اولیه در خودروی شکارچیان سلاح غیرمجاز کشف کردند و بررسی‌هایشان ادامه داشت تا اینکه یکی از شکارچیان تلاش کرد فرار کند. مومیوند به این شکارچی دستور ایست داد و به تعقیب او پرداخت. شکارچی غیرمجاز قصد داشت به هر قیمتی که شده از آنجا فرار کند و این درحالی بود که تعقیب او توسط مرد محیط‌بان ادامه داشت. در ادامه، سعید مومیوند تلاش کرد با تیراندازی او را متوقف کند و به گفته خودش، می‌خواست تیر هوایی شلیک کند اما به‌دلیل ناهموار بودن مسیر تعادلش را از دست داد و وقتی شلیک کرد ناخواسته گلوله‌اش به شکارچی در حال فرار اصابت و او را مجروح کرد.
مرد محیط‌بان شکارچی مجروح را سوار بر خودروی محیط‌بانی به مرکز درمانی منتقل کرد و پزشکان اعلام کردند که گلوله به لگن شکارچی اصابت کرده است. به‌نظر می‌رسید او به‌زودی مداوا خواهد شد اما به یکباره ورق برگشت و وی پس از حدود 17روز، در روز هشتم دی‌ماه روی تخت بیمارستان جانش را از دست داد تا اتهام قتل او به گردن محیط‌بان بیفتد.
مومیوند که تا آن روز در بازداشت به‌سر می‌برد، حالا در برابر اتهام سنگین قتل عمد قرار گرفته بود. او فکرش را هم نمی‌کرد که هنگام انجام وظیفه دچار چنین دردسر بزرگی شود. مومیوند در روزهایی که در بازداشت به‌سر می‌برد بارها صحنه تیراندازی را با خودش مرور کرد و معتقد بود که ناخواسته باعث جان‌باختن شکارچی شده است. با وجود این پرونده او به اتهام قتل عمدی به دادگاه کیفری یک استان همدان فرستاده و او محاکمه شد. در جلسه محاکمه با وجود اینکه مومیوند بار دیگر به دفاع از خودش پرداخت و گفت ناخواسته مرتکب قتل شده، اما اولیای دم مقتول اصرار داشتند که او به عمد دست به اسلحه برده و خواسته‌شان قصاص است. در این شرایط بود که قضات دادگاه وارد شور شدند و عمل محیط‌بان را قتل عمد و او را گناهکار تشخیص دادند و به قصاص محکوم کردند.
صدور این رأی برای مرد محیط‌بان و همکارانش باورکردنی نبود، چراکه آنها معتقد بودند هنگام انجام مأموریت و در شرایطی نامتعادل تیراندازی صورت گرفته است. از سویی در خودروی شکارچیان اسلحه غیرمجاز کشف شده بود و این مسئله نشان می‌داد که وی شکارچی بوده است. به همین دلیل بود که متهم به قتل به رأی دادگاه اعتراض کرد و پرونده به دیوانعالی کشور فرستاده شد.
در صورتی که قضات دیوان رأی دادگاه را تأیید می‌کردند او باید پای چوبه دار می‌رفت، اما چند‌ماه بعد قضات عالی‌رتبه دیوانعالی کشور بعد از بررسی پرونده و چگونگی وقوع حادثه، رأی دادگاه را نقض کردند و پرونده را برای بررسی مجدد به شعبه هم‌عرض دادگاه کیفری یک استان همدان فرستادند.
نقض رأی اولیه باعث شد تا مومیوند برای دومین مرتبه محاکمه شود. او در دومین دور از محاکمه باز هم جزئیات روز حادثه را شرح داد و به بی‌گناهی‌اش اصرار کرد اما خانواده مقتول اصرار داشتند که او به عمد مرتکب قتل شده و برای صدور حکم قصاص پافشاری می‌کردند. در پایان این جلسه قضات دادگاه باز هم مومیوند را مجرم تشخیص دادند و به قصاص محکوم کردند.
صدور دومین حکم قصاص در این پرونده کار را برای محیط‌بان سخت‌تر کرد. اما راهی جز اعتراض به رأی دادگاه نداشت و چند‌ماه قبل پرونده بار دیگر به دیوانعالی کشور فرستاده شد. نظر قضات دیوان برای او سرنوشت‌ساز بود و برای شنیدن آن لحظه‌شماری می‌کرد تا اینکه روز گذشته سرانجام قضات دیوانعالی کشور نظر خود را اعلام و بار دیگر حکم دادگاه را نقض کردند.
سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت سازمان محیط‌زیست در این‌باره گفت: متوجه شدیم که دیوان اعتراض ما را پذیرفته و رأی قصاص که دادگاه صادر کرده بود را نقض کرده است. امیدواریم که غیرعمد بودن این حادثه اثبات شود و محیط‌بان نجات پیدا کند. محبت‌خانی درباره جزئیات حادثه‌ای که 4سال قبل رخ داده گفت: به همکارانم خبر داده بودند که شکارچیانی سابقه‌دار در منطقه حضور دارند، وقتی آنجا رسیدند در ماشین شکارچی‌ها، سلاح غیرمجاز و شکار بوده است. در جریان تعقیب و گریز نیز تیر هوایی به‌دلیل ناهمواربودن زمین به بدن فرد شکارچی متخلف می‌خورد. با وجود این، قاضی این را قبول نکرد و پرونده پس از 2مرتبه محاکمه و صدور قصاص با 2مرتبه نقض حکم از سوی دیوانعالی کشور مواجه شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید