• جمعه 7 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 17 شوال 1445
  • 2024 Apr 26
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111834
+
-

عادت بد کشتن مردها

«خواهرم، قاتل زنجیره‌ای» رمانی جنایی 0 ‌روانشناسی‌0 ‌خانوادگی است

عادت بد کشتن مردها

یاور یگانه_روزنامه نگار

رمان‌های جنایی و نویسندگانشان همواره مورد علاقه قشر وسیعی از کتابخوانان بوده‌اند و این علاقه در طول تاریخ منجر به ساخت فیلم‌ها و سریال‌های متعددی با اقتباس از این آثار پر مخاطب شده است. از بین نویسندگان این سبک «ادگار آلن پو» را پدر سبک نوین کلاسیک داستان جنایی می‌دانند که نویسنده‌های زیادی همچون داستایوفسکی و آگاتا کریستی متأثر از او بوده‌اند. در داستان‌های جنایی عموماً قتلی اتفاق می‌افتد و شخصیت اصلی داستان در پی کشف راز این قتل است. گاهی اتفاق می‌افتد که شخصیت‌های قاتل و یا مقتول نیز به نوعی اهمیت می‌یابند. اما رمان «خواهرم، قاتل زنجیره‌ای» رمانی جنایی ـ ‌روانشناسی ـ ‌خانوادگی است. جنایاتی اتفاق می‌افتد و حوادث داستان و شخصیت‌ها حول این جنایات شکل می‌گیرند، اما هیچ راز و رمزی وجود ندارد. قاتل مشخص است و خیلی به جزئیات جنایت او پرداخته نمی‌شود. موضوعی که مهم است؛ شخصیت قاتل و همراهانش و به‌ویژه راوی است. اینکه چطور و با چه پیشینه خانوادگی این شخصیت‌ها شکل می‌گیرند و چالشی که با آن در بزرگسالی روبه‌رو می‌شوند داستان را پیش می‌برد.

خواهرم، قاتل زنجیره‌ای داستانی است از زبان زنی نیجریه‌ای که خواهر کوچکش عادت بد و عجیبی دارد؛ عادت کشتن مردها. بریت ویت، نویسنده بریتانیایی نیجریه‌ای داستان، به زیبایی در قالب تریلری جذاب و پُر کشش به روابط خانوادگی به‌خصوص رابطه دو خواهر با خلق و خوی کاملاً متفاوت در دل خانواده‌ای عجیب و پیچیده می‌پردازد. سحر قدیمی، مترجم کتاب در پیشگفتار خود می‌نویسد: «شخصیت مکمل داستان، برخلاف شخصیت اصلی که زنی کمال‌گرا، منطقی، دقیق و وظیفه‌شناس است، درباره طرز تفکر مردان و نگاهشان به زن‌ها تردیدی ندارد و از این‌رو گریزان از قید و بند می‌کوشد به آنچه درست می‌پندارد عمل کند و انتخاب‌هایش نیز کم و بیش آگاهانه است. زیبایی به‌عنوان موهبت و ویژگی اساسی و اجتناب‌ناپذیر در زندگی نقش پررنگی در این داستان دارد و در کشوری با سنت‌های کهن می‌تواند سرنوشت انسان‌ها را عوض کند. رمان خواهرم، قاتل زنجیره‌ای به سادگی شروع می‌شود، در بخش‌هایی کوتاه با ضرباهنگ تریلری جذاب روایت می‌شود و در فصول آخر به آمیزه قابل‌توجهی از دوست داشتن، از خودگذشتگی، وفاداری، شوخ‌طبعی دور از ذهن، خاطرات تلخ خانوادگی در زمینه ای از باورهای مردسالارانه و تقلای زن‌ها برای اثبات شخصیت و هویتشان در ورای وجوه ظاهری و مبارزه با فشارهای اجتماعی تبدیل می‌شود.»
ماجرا توسط کورده، سرپرستار یک بیمارستان روایت می‌شود. او همواره آماده است تا به خواهرش، آیولا کمک ‌کند و دردسرهایش را رفع و رجوع کند، اما ماجرا زمانی پیچیده می‌شود که طعمه بعدی آیولا یکی از دکترهای بیمارستان و شخصیتی است که کورده دوستش دارد. حالا کورده باید دست به انتخاب بزند. این‌بار دیگر هیچ اشتباهی قابل بخشش نیست.
اویینکان بریت ویت، در سال 1988، در لاگوس به دنیا آمد و کودکی‌اش را در نیجریه و انگلستان گذراند. او فارغ‌التحصیل نویسندگی خلاق و حقوق از دانشگاه‌های کینگستون و ساری است. بریت ویت بعد از دریافت مدرکش در سال 2012به نیجریه برگشت و کارش را در سمت دستیار ویراستار در مؤسسه کاچیفو، دفتری انتشاراتی در نیجریه، شروع کرد. سپس مدیر تولید آجاپاورلد، شرکت محصولات آموزشی و سرگرمی مخصوص کودکان شد. در این مدت، داستان کوتاه هم می‌نوشت و نخستین مجموعه داستانش، با عنوان راننده، در سال 2010منتشر شد. خواهرم، قاتل زنجیره‌ای، نخستین رمان بریت‌ویت در سال 2019نامزد دریافت جایزه ادبیات داستانی زنان، جایزه ادبی بوکر، برنده جایزه کتاب لس‌آنجلس‌تایمز برای بهترین داستان جنایی و همینطور جایزه خوانندگان گودریدز شده است. فصل اول این رمان تنها دو جمله دارد: «آیولا با این کلمات احضارم می‌کند- کورده، من او را کشتم. امیدوار بودم دیگر این کلمات را نشنوم. » در ادامه می‌بینیم که کورده درصدَد پاک کردن آثار جنایت مقتول مرد شماره سه است. اما این رفتار انتقام‌جویانه از مردها که ناخودآگاه توسط آیولا رخ می‌دهد ریشه در کجا دارد؟ رمان دارای 77فصل است که نام 7فصل آن پدر است. نویسنده در این فصول مدام به بچگی این دو خواهر در ارتباط با مرد زندگیشان یعنی پدر گریز می‌زند تا نشان دهد که به راستی شخصیت‌ همگی ما در کودکی و در مواجه با مهم‌ترین انسان‌های اطرافمان شکل می‌گیرد.

رمان «خواهرم، قاتل زنجیره‌ای» رمانی جنایی ـ ‌روانشناسی ـ ‌خانوادگی است. جنایاتی اتفاق می‌افتد و حوادث داستان و شخصیت‌ها حول این جنایات شکل می‌گیرند، اما هیچ راز و رمزی وجود ندارد. قاتل مشخص است و خیلی به جزئیات جنایت او پرداخته نمی‌شود
رمان خواهرم، قاتل زنجیره‌ای نوشته اویینکان بریت‌وِیت ترجمه سحر قدیمی از سوی انتشارات ققنوس با قیمت 35000تومان منتشر شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید