• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111815
+
-

چشم‌انداز بارش‌های پاییزی

 چشم‌انداز حاصل از نتایج سامانه پیش‌بینی آب‌وهوا نشان می‌دهد متوسط بارش مهرماه امسال در برخی از نواحی باران‌خیز جنوب و شمال کشور کمتر از میانگین خواهد بود اما بارش‌های جوی در مناطق کم‌باران مرکز و شرق کشور می‌تواند از میانگین گذشته نیز بیشتر باشد. به گزارش همشهری، آمارهای مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از وضعیت بارش‌های جوی در سال آبی جدید (اول مهر 99 تا 31 شهریور 1400) حاکی است در یکی دو‌ماه آینده، میزان بارندگی‌ها نسبت به میانگین دوره‌های مشابه در سال‌های قبل کمتر باشد.

 شروع ضعیف سال آبی 
براساس گزارش چشم‌انداز فصلی بارش کشور که دیروز مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو منتشر کرد، احتمال وقوع بارش نرمال یا بالاتر از نرمال در مناطق مرکزی و برخی از مناطق شرق کشور، وجود دارد. بر این اساس احتمال وقوع بارش کمتر از نرمال در ‌ماه آبان، در بیشتر مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود. ضمن اینکه وضعیت بارش‌ها برای‌ ماه آذر نیز در بیشتر مناطق کشور به‌جز برخی مناطق شمال و شمال غرب کشور، کمتر از نرمال خواهد بود. بررسی گزارش مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو بیانگر آن است که وضعیت بارش در مهرماه، در نواحی شمال شرق، شمال غرب و جنوب شرق کشور، کمتر از نرمال است؛ به‌طوری‌که احتمال وقوع وضعیت بارش کمتر از نرمال در این مناطق، بین ۵۰ تا ۷۵درصد است. همچنین مهرماه، احتمال وقوع بارش‌های نرمال و بالاتر از نرمال در برخی از مناطق مرکزی، جنوب غرب و شرق کشور با احتمال ۵۰ تا ۷۵درصد پیش‌بینی می‌شود. علاوه بر این وقوع بارش‌های کمتر از نرمال با احتمال وقوع بین ۵۰ تا ۷۵درصد در بیشتر مناطق کشور برای آبان‌ماه نیز پیش‌بینی می‌شود. بررسی پیش‌بینی‌های مؤسسه تحقیقات آب وزارت نیرو از وضعیت بارندگی در فصل پاییز نشان می‌دهد در آذرماه نیز بیشتر مناطق کشور دارای بارش کمتر از نرمال با احتمال وقوع بین ۳۳ تا ۷۵درصد خواهند بود؛ هرچند در این ماه، احتمال وقوع بارش بالاتر از نرمال نیز در نواحی شمال شرق و شمال غرب کشور با احتمال بین ۳۳ تا ۷۵درصد وجود دارد.

 سواحل خزر پرباران می‌ماند
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد: در مهرماه امسال، اختلاف بارش در بیشتر مناطق کشور نسبت به میانگین بلندمدت بین منفی تا مثبت10 میلی‌متر باشد اما این اختلاف برای بخش‌هایی از شمال غرب کشور بین منفی10 تا منفی75 میلی‌متر پیش‌بینی‌شده که از کاهش بارش‌های این مناطق حکایت دارد. البته برآورد می‌شود در بخش‌هایی از سواحل دریای خزر اختلاف بارش‌ها از مثبت۲۵ تا مثبت۷۵ میلی‌متر باشد و این منطقه در مهرماه پرباران بماند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید