• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111775
+
-

هوش مصنوعی در خدمت کاهش آلاینده‌ها

مایکروسافت و شرکت شل با همکاری یکدیگر، از اپلیکیشن‌های ویژه برای کاهش انتشار دی اکسید کربن استفاده می‌کنند

جلوگیری و کاهش انتشار کربن یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های جهان امروز است. برای مشاغل بزرگ، این به‌معنای یک حرکت استراتژیک و مدیریت شده به سمت افزایش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و در عین حال کارآمدی همه ابعاد فعالیت‌های آنهاست.
فوربس در گزارش خود، مدیریت انفرادی این کار را دشوار توصیف کرده است، حتی برای سازمانی در مقیاس یک غول فناوری به نام مایکروسافت یا شرکتی بزرگ مانند شل که در حوزه انرژی فعالیت می‌کند. با این حال، همکاری‌های مشترک موقعیت‌های جدیدی را ایجاد می‌کند که فراتر از کار انفرادی است. علاوه بر تعهد این شرکت‌ها در زمینه دستیابی به کربن صفر، فرصتی وجود خواهد داشت که آنها به شرکت‌های دیگر در اکوسیستم گسترده مشتریان و تأمین‌کنندگان خود کمک کنند تا اهداف زیست‌محیطی و ایمنی آنها هم برآورده شود. متخصصان هوش مصنوعی مایکروسافت با همکاری دانشمندان داده شرکت شل، تاکنون چند پروژه تحقیقاتی را در مناطق عملیاتی به اجرا درآورده‌اند. نتیجه این همکاری، توسعه 47اپلیکیشن مجزا برای کاهش ردپا و تأثیرات کربن ناشی از کسب‌وکارهای مرتبط با تولید انرژی بوده است. ذخیره داده و محاسبه حجم کار از طریق پلتفرم Azure شرکت مایکروسافت انجام می‌شود، به‌طوری که یافته‌ها و بهره‌وری‌های حاصل از یک منطقه عملیاتی را می‌توان برای هر منطقه دیگر به‌کار گرفت. این به‌معنای تکنولوژی «همانند دیجیتال»(digital twin) برای ایجاد یک مدل مجازی شبیه‌سازی شده از کل فرایند تولید انرژی است. در واقع، این راه‌حل‌ها علاوه بر بهینه‌سازی‌ عملکرد خود شرکت‌ها، برای هر سازمانی که با آنها کار می‌کند هم ارائه می‌شود.
جودسون آلتوف، معاون اجرایی مایکروسافت در امور تجارت جهانی، مفهوم تکنولوژی همانند دیجیتال را اینگونه توصیف می‌کند: قراردادن یک «پارچه حسگر» در همه مناطق عملیاتی شرکت شل که تاکنون بیش از 10میلیارد عملیات اندازه‌گیری و مشاهده را انجام داده است. عملیاتی که به این روش انجام شد، تولید و توزیع گاز طبیعی مایع به وسیله شل بود. مدل‌هایی که به‌طور همزمان ساخته می‌شوند، به الگوریتم‌های هوش مصنوعی این امکان را می‌دهند که کارآمدترین شبیه‌سازی‌هایی را که می‌توان برای پارامترهای عملیاتی انجام داد، به دقت محاسبه کنند تا مقدار دی اکسید کربن انتشار یافته در این فرایند، کاهش یابد. این موضوع باعث می‌شود که پژوهش‌ها و آزمایش‌هایی که سال‌ها زمان می‌برند، با سرعت بسیار بالایی در دنیای دیجیتال به سرانجام برسند.
یک اپلیکیشن دیگر هم، میزان فرسایش و خوردگی تجهیزات حفاظتی کارگران را نظارت و ثبت می‌کند. به این ترتیب کارگرانی که در معرض محیط‌ها و مواد خطرناک هستند، می‌توانند این تجهیزات را در زمان مناسب تعویض کنند تا ایمنی آنها در محل کار تضمین شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید