• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
چهار شنبه 9 مهر 1399
کد مطلب : 111746
+
-

رنگین‌کمان شرکای اقتصادی ایران

ایران همزمان با‌ آمریکا و شوروی قرارداد همکاری اقتصادی می‌بندد

رنگین‌کمان شرکای اقتصادی ایران

   علیرضا احمدی    

سال 1336 با کناره‌گیری حسین علاء از نخست‌وزیری و انتصاب منوچهر اقبال به جای وی در میانه فروردین ‌ماه آغاز شد. چند روز بعد و در نخستین روزهای اردیبهشت، سد گلپایگان به بهره‌برداری رسید. ظرفیت این سد یک میلیارد متر مکعب در سال برآورد شد.
دراین میان چند روز بعد از اینکه موافقتنامه ترانزیتی ایران و شوروی مبادله شد، موافقتنامه دولت ایران و آمریکا مبنی بر 23 میلیون دلار کمک نظامی به ایران نیز در 27 خرداد به امضا رسید. براساس این موافقتنامه مبلغ ذکر شده در قرارداد ظرف یک ‌سال به ‌صورت اقساط به ایران داده می‌شد. همچنین قرار شد درصورت لزوم، مقادیری جنگ‌افزار نیز به ایران داده شود. به‌ دنبال این موافقتنامه، روز 20 تیر ماه مجلس شورای ملی قانون جذب سرمایه‌های آمریکایی را تصویب کرد تا روابط اقتصادی دوکشور وارد مرحله ویژه‌تری شود.
استخدام متخصصان خارجی برای اداره کارخانه‌های سیمان، تصویب قانون تاسیس پلیس گمرک، افتتاح تاسیسات گمرک خسروی و بهره‌برداری از کارخانه قند چناران با ظرفیت 6 هزار تن در سال از دیگر اخبار مهم اقتصادی کشور در تابستان بود. کارهای انجام شده در پاییز و زمستان 1336 برای توسعه تجارت خارجی ایران چشمگیر بود؛ در مهرماه دولت ایران برای راه‌اندازی فروشگاه با یک شرکت آلمانی قرارداد بست و چند روز بعد صادرات 25 هزار تن برنج از ایران به شوروی درمقابل واردات 80 تن شکر، انجام شد. در آبان‌ ماه نیز بانک بازرگانی ایران به کشورهای اتریش، سوئیس و ایتالیا هر یک  200 میلیون ریال اعتبار داد تا بتوانند از ایران کالا خریداری کنند. در بهمن ‌ماه نیز موافقتنامه بازرگانی ایران و ایتالیا امضا و چند روز بعد نیز اجازه تاسیس بانک اعتبارات ایران با مشارکت بانک‌های ایران و فرانسه صادر شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید