• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111686
+
-

دلواپسان قدر برجام را دانستند

بعد از شکست‌های پی در پی آمریکا در شورای امنیت منتقدان داخلی برجام هم خواهان حفظ آن شده‌اند

گزارش
دلواپسان قدر برجام را دانستند

دلواپسان برجام که با برگزاری نشست‌ها و راهپیمایی هایشان علیه تصویب برجام در عالم سیاست به شهرت رسیدند و نمایندگانش در مجلس قبلی مکررا شعار مرگ بر برجام را سر می‌دادند و حتی به‌صورت نمادین برجام را به آتش کشیدند، امروز به سمت ضرورت نگاه مدبرانه و عاقلانه برای حفظ برجام تغییر مسیر داده‌اند.
جریان اصلاحات و حامی دولت به‌دلیل حمایت از برجام و تلاش‌های دولت برای حفظ آن مکررا در 5سال اخیر توسط جریان رقیبش،  اصولگرایان و به‌طور مشخص پایداری‌ها که علم دلواپسیم را در مقابل برجام برپا کرده بودند، مورد نکوهش و انتقاد قرار می‌گرفتند و برجام را سند ننگ و شکست سیاست‌های دولت و حامیانش در قبال آمریکا می‌دانستند.
این درحالی بود که دولت و حامیانش برجام را دستاورد نظام و در راستای سیاست‌های کلی نظام ارزیابی می‌کردند. به رغم این نکته اما جریان تندروی جناح راست برجام را سند شکست سیاست‌های دولت در قبال آمریکا می‌دانستند؛ شکستی که با خروج آمریکا از برجام در دوران ترامپ بیش از پیش از سوی این جریان در رسانه‌ها بازنمایی می‌شد، اما حالا که دولت به سال آخر خود رسیده و بهارستان هم خالی از حامیان دولت است، دلواپسان میدان دار حفظ برجام شده‌اند و از تعقل برای حفظ برجام سخن می گویند، چنان که دیروز محمود احمدی‌بیغش، چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد در اظهارنظری اعلام کرد: ما باید در تصمیم‌گیری هایمان به‌ویژه در زمینه برجام بسیار هوشمندانه و به دور از احساسات عمل کنیم که کلاه آنها سر ما نرود. ما اعتقاد داریم برجام یک معاهده بین‌المللی و پذیرفته شده است که آمریکا در مورد آن خطا کرد و بیرون رفت. حتی ما از آنها دعوت می‌کنیم که به برجام برگردند. این مواضع شاید بعد از شکست‌های پی در پی آمریکا در شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ می‌شود؛ شکست‌هایی که باعث شد دنیا به واسطه برجام در سمتی بایستد که ایران ایستاده و آمریکا را به‌خاطر خروجش از برجام شماتت کند.
این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تأکید کرد: تصمیم‌گیری ما در رابطه با برجام باید عاقلانه و مدبرانه باشد و تا جایی که منافع ما توسط سایر کشورهایی که عضو برجام هستند تامین شود باید در برجام بمانیم و اگر تامین نشود راه‌های مقابله با تهدیدات آمریکا برای جمهوری اسلامی ایران باز است و حتما هم راه این نیست که از برجام خارج شویم و ما راه‌های بهتر از آن هم داریم که اگر به نقطه ناامیدی از اروپایی‌ها و سایر دولت‌های دنیا برسیم می‌توانیم از آن امتیازهایی که خودمان داریم استفاده کنیم و این راه‌ها خارج
 از برجام است.
این نماینده مجلس افزود: اعتقاد ندارم که مشکلات ما با خروج از برجام حل می‌شود، برجام مرده است و فقط یک اسم است و چیزی در روح آن نیست و ما این وضعیت را تا جایی که منافع‌مان حفظ شود باید حفظ کنیم. خروج از برجام آن چیزی نیست که ما باید حتما دنبال آن باشیم.

تصویب یک طرح برجامی از سوی امنیت ملی‌ها
همزمان با موضع‌گیری کم‌سابقه احمدی بیغش به‌عنوان یک چهره نزدیک به جریان پایداری در مجلس درضرورت ماندن ایران دربرجام، شهریار حیدری، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز از تصویب کلیات طرحی برای مقابله با تهدیدات آمریکا در جلسه اخیر این کمیسیون خبر داده است. او با اشاره به نشست اخیر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: در این جلسه طرحی برای مقابله با تهدیدات آمریکا مورد بررسی قرار گرفت که به موجب این طرح اگر کشورهای طرف برجام به تعهدات برجامی خود پایبند نباشند، به موازات عدم‌پایبندی آنها، ایران تعهدات برجامی را تعدیل خواهد کرد. وی افزود: این طرح برای مقابله با تهدیدات آمریکا است که جزئیات در نشست امروز-سه‌شنبه- تعیین تکلیف نهایی می‌شود؛ هنوز درباره قید فوریت آن تصمیم‌گیری
نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید