• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111674
+
-

تکذیب مذاکره محرمانه ایران با ترامپ

 نام عمان یک‌بار دیگر در رابطه با میانجیگری بین ایران و آمریکا روی زبان‌ها افتاده است؛ این بار یک رسانه کویتی مدعی شد که دولت ترامپ در حال مذاکره محرمانه با تهران است؛ ادعایی که البته خیلی زود از جانب مقامات ایرانی رد شد.
دیروز سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی در ارتباط با اظهارات ترامپ مبنی بر رسیدن به توافق با ایران طی مدت خیلی کوتاهی و همچنین انتشار گزارشی از سوی روزنامه الجریده کویت مبنی بر اینکه مذاکرات پنهانی بین ایران و آمریکا در عمان در حال برگزاری است با کنایه گفت: به‌نظرم آقای ترامپ باید ذهن‌شان را جمع و جور کند که بالاخره می‌خواهند نصف روزه با ایران به نتیجه برسند یا چیز دیگری.
براساس گزارش ایسنا، خطیب‌زاده تأکید کرد: ما معتقدیم آقای ترامپ هیچ فهم درستی از ماهیت روابط بین‌الملل و روابط ایران و آمریکا ندارد و گویی مشاوران ایشان نیز قرار نیست که این موضوع را بفهمند.
ترامپ که در یکی، دو‌ماه اخیر مدعی شده بود درصورت پیروزی در انتخابات ‌ماه آینده در آمریکا در مدت یک هفته یا یک‌ماه با ایران به توافق می‌رسد هفته قبل در چرخشی 180درجه گفت که اگر پیروز شود توافق با ایران سخت‌تر خواهد بود!
اگرچه انتشار مطالب غیرمستند در روزنامه الجریده کویت مسبوق به سابقه بوده، اما سعید خطیب‌زاده با تکذیب صریح ادعای این روزنامه خاطرنشان کرد: نه مذاکره‌ای بین ایران و آمریکا بوده است، نه مذاکره‌ای هست و نه مذاکره‌ای خواهد بود. به‌نظرمان اینگونه سخنان مصرف داخلی دارد و شاید به درد ترامپ بخورد ولی به درد روابط ایران و آمریکا نمی‌خورد.
خطیب‌زاده با تکرار مواضع قبلی ایران در ارتباط با آمریکا با بیان اینکه مواضع جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با آمریکا ثابت، قاطع و روشن است و ما بدون لکنت این مواضع را بارها گفته‌ایم، تصریح کرد: راه روشن است. آمریکا باید خطای بزرگی را که انجام داده است  بپذیرد. آن را جبران کند، به قوانین بین‌المللی احترام بگذارد و روندی را که علیه ایران در پیش گرفته یک روند ضد‌بشری است جبران کند و خسارت‌هایی را که از طریق این جنگ‌ها و تجاوزها به ملت ایران وارد کرده جبران کند. شاید بعد از این مراحل بتواند در گوشه‌ای از اتاق برجام جایی را برای خود پیدا کند.
ایران و آمریکا در دوران اوباما مذاکرات مفصلی با هم داشتند و وزیران خارجه 2 کشور به‌طور مرتب با هم در تماس بودند اما با روی کار آمدن ترامپ و خروج او از برجام همه کانال‌های مذاکراتی بین 2 کشور مسدود شد و تنها دریچه مذاکرات رایزنی درباره برجام بود که ترامپ با ترور سردار سلیمانی عملا این روزنه را نیز بست. در جریان مذاکرات برجامی و حتی پیش از آن عمان نقش میزبانی مذاکرات پنهان و عیان بین 2 کشور را عهده دار بود اما پس از بهبود روابط عمان با رژیم صهیونیستی عملا ایران عمان را از مسیر مذاکرات ویژه کنار گذاشت؛ تا جایی که در 2 پرونده تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا در اواخر سال قبل و امسال مسیر مذاکرات سوئیس بود؛ درحالی‌که تا پیش از این عمانی‌ها مهم‌ترین کانال برای پرونده‌های تبادل زندانیان به شمار می‌رفتند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید