• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
سه شنبه 8 مهر 1399
کد مطلب : 111645
+
-

تداوم رشد قیمت طلا و سکه


با وجود کاهش قیمت جهانی طلا، در بازار داخل به‌دلیل ادامه روند افزایش نرخ ارز همچنان شاهد رشد قیمت طلا و سکه هستیم و این افزایش دیروز هم با شیبی ملایم ادامه یافت. مشاهدات خبرنگاران همشهری، حاکی است تا بعدازظهر دوشنبه یک گرم طلای 18عیار در بازار آزاد با 8هزارو600 تومان افزایش نسبت به روز قبل با قیمت یک میلیون و 265هزار و 400تومان معامله شد و قیمت یک‌گرم طلای 24عیار به یک‌میلیون و 687هزار و 200تومان رسید.
 با توجه به کاهش جهانی قیمت فلز زرد، کارشناسان بازار طلا روند افزایشی قیمت را ناشی از هیجان کاذب متاثر از افزایش نرخ دلار ارزیابی می‌کنند و امیدوارند با تثبیت یا کاهش نرخ ارز این روند صعودی متوقف شود. به‌رغم روند افزایشی نرخ معاملات، به گفته کارشناسان بازار، قیمت طلا دارای حباب نیست و نسبت به ارزش اونس جهانی همچنان پایین‌تر است اما با توجه به رشد تقاضا برای خرید سکه، روز گذشته حباب قیمت سکه طرح جدید باز هم رشد کرد و به یک‌میلیون و 200هزار تومان افزایش یافت. ادامه نوسان بازار سرمایه و قیمت‌های نجومی و دور از دسترس در بازار مسکن همچنان سکه را به‌عنوان آسان‌ترین و مطمئن‌ترین گزینه برای حفظ ارزش سرمایه‌های کوچک در برابر مردم قرار داده و هجوم به بازار مسکوکات رشد لحظه به لحظه آنها را به‌دنبال داشته است؛ به‌طوری که قیمت نیم‌سکه، ربع‌سکه و سکه یک‌گرمی نیز روی نمودار صعودی قرار دارد. روز دوشنبه قیمت سکه طرح جدید به ۱۳میلیون و ۶5۰هزار تومان رسید که نسبت به روز قبل از آن 150هزار تومان افزایش داشت. سکه طرح قدیم هم با مبلغ 13میلیون و 200هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که نیم‌سکه و ربع‌سکه مسیر افزایش قیمت را ادامه دادند و تا بعدازظهر دوشنبه هرکدام با 150هزار تومان افزایش قیمت نسبت به روز یکشنبه به‌ترتیب با 7میلیون و 450هزار تومان و 4میلیون و 450هزار تومان معامله شدند. قیمت سکه یک گرمی نیز با 100هزار تومان افزایش به 2میلیون و ۳۰۰هزار تومان رسید. با کاهش شدید ارزش پول رایج، تبدیل سرمایه‌های کم و زیاد ریالی به دلار، طلا، سکه، ملک و سهام به اولویت اول مردم تبدیل شده است. تب خرید سهام بعد از هجوم ماه‌های قبل به بازار سرمایه کمی فروکش کرده و بسیاری از سرمایه‌گذاران با دیدن تابلوهای قرمز بورس سرمایه خود را از این بازار خارج کرده‌اند. اما یافتن راهی جایگزین، همچنان برای بیشتر مردم معضل بزرگی است. 
هجوم برای خرید سکه برای آنها که سرمایه متوسطی دارند بهترین راه است اما آنها که ریال کمتری در اختیار دارند راه‌هایی مثل خرید طلای آب‌شده و طلای دست دوم را انتخاب می‌کنند. به گفته مسئولان اتحادیه طلافروشان، خرید مصنوعات طلا در ماه‌های اخیر به کمترین میزان خود در چندسال اخیر رسیده و بیشتر مردمی که به بازار طلا مراجعه می‌کنند یا به‌دنبال خرید طلای آب‌شده‌اند تا سرمایه کوچکشان را حفظ کنند و یا به‌دنبال فروش طلای خود تا پولی برای گذران زندگی به‌دست آورند.



 

این خبر را به اشتراک بگذارید