• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111516
+
-

افت 164هزار میلیارد تومانی بازار سهام

دیروز شاخص کل بورس تهران با افتی سنگین مواجه شد تا 164هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های حاضر در بورس و فرابورس کاسته شود.
به گزارش همشهری، با وجود ارائه وعده اجرای برنامه‌های حمایتی از بازار سهام فشار فروش در بازار سهام هنوز کاهش نیافته است؛ حتی در اغلب روزهایی که شاخص کل بازار سهام با رشد به‌کار خود پایان داده، بخش عمده سهام شرکت‌ها با نزول مواجه شده‌اند که این موضوع نشان می‌دهد مکانیسم‌های ساختاری درون بازار سرمایه بدون توجه به برنامه‌های حمایتی به‌صورت خودکار عمل می‌کنند. بررسی‌های تکنیکی نشان می‌دهد چنانچه منطقه حمایت یک میلیون و 500هزار واحد از دست برود این احتمال وجود دارد که شاخص بورس تا محدوده یک میلیون و350هزار واحد عقب نشینی کند. همه اینها در حالی است که هنوز از تزریق منابع صندوق توسعه ملی به بازار سهام طبق وعده شورای بورس خبری نیست و اگرچه برخی منابع خبری روز شنبه خبر داده بودند که مجلس با این طرح موافق نیست و تزریق یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی به بازار سهام منتفی شده، اما دیروز حسین سلاح ورزی، عضو شورای بورس گفت: این طرح درحال طی کردن مراحل اداری است و به‌طور قطع اجرا خواهد شد. فعالان بازار امیدوارند با تزریق این منابع مالی روند نزولی بازار سهام متوقف شود. ضمن اینکه در تازه‌ترین خبر‌ها مشخص شده مجوز سرمایه‌گذاری بانک‌ها در بورس که قبلا در شورای بورس تصویب شده بود ابلاغ شده و از دیروز قابلیت اجرا پیدا کرده است. علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران گفته است: این مصوبه را وزارت اقتصاد به‌صورت شفاهی به مدیران عامل بانک‌ها ابلاغ کرده است. پیش از این، مطابق تصمیم شورای بورس محدودیت بانک‌ها برای سرمایه‌گذاری در بورس لغو شده بود. انتظار می‌رود با اجرایی شدن این مصوبه منابع مالی جدیدی وارد بازار سهام شود و شاید بتواند جلوی نزول شاخص‌های بورس را بگیرد.

معاملات دیروز
دیروز شاخص کل بورس تهران با 43هزار واحد کاهش به محدوده یک میلیون و 572هزار واحد رسید. نکته قابل توجه در مبادلات دیروز کاهش 17.2درصدی ارزش معاملات نسبت به مبادلات روز شنبه بود. دیروز سهامداران جمعا 9هزارو 322میلیارد تومان اوراق بهادار در بورس و فرابورس خریدند که این میزان در مقایسه با مبادلات روز شنبه 1939میلیارد تومان کاهش داشت. دیروز در عین حال تحت‌تأثیر نزول شاخص کل بورس 164هزار میلیارد تومان از ارزش سهام شرکت‌های بورس و فرابورس کاسته شد و ارزش کل بازار سهام به محدوده 7100هزار میلیارد تومان رسید.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید