• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
دو شنبه 7 مهر 1399
کد مطلب : 111512
+
-

نوبرانه‌های پاییزی بازار میوه

عرضه نوبرانه‌های پاییزی، قیمت میوه را 10تا 15درصد کاهش داد

تره‌بار
نوبرانه‌های پاییزی بازار میوه

مشاهدات خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد این روزها عرضه برخی انواع نارنگی و پرتقال پیش‌رس، انار، گلابی و حتی خرمالو موجب کاهش فشار تقاضا بر میوه‌های تابستانی و ثبات نسبی بازار میوه شده است. کاسبان بازار میوه می‌گویند به‌تدریج با رشد عرضه میوه‌های پاییزی و کاهش سهم میوه‌های تابستانی از بازار، این اقلام در بازار میوه‌و‌تره‌بار جایگزین می‌شوند.

افت 15درصدی نرخ میوه‌های تابستانی
دست اندرکاران عرضه میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار و مغازه‌های سطح شهر از تأثیر رشد عرضه نوبرانه‌ها بر ثبات یا کاهش قیمت میوه‌های سردرختی تابستانه خبر می‌دهند. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به رشد عرضه برخی میوه‌های نوبرانه پاییزی به بازار مصرف و تأثیر آن در آرامش بازار گفت: عرضه این میوه‌های نوبرانه پاییزی که از 25روز پیش آغاز شده قیمت سایر اقلام میوه‌های سردرختی و تابستانه در بازار خرده فروشی را بین 10تا 15درصد کاهش داده و رشد عرضه میوه‌های پاییزی و زمستانی تا 20روز آینده و توأم شدن آن با عرضه میوه‌های تابستانی به شکست بیشتر قیمت‌ها در بازار میوه و تره بار منجر خواهد شد.
اسدالله کارگر افزود: به‌تدریج با کاهش عرضه میوه‌های تابستانی نیز به‌دلیل شرایط 4فصل کشور و رشد عرضه میوه‌های زمستانی شاهد عرضه بیشتراین اقلام در بازار خواهیم بود؛ مگر اینکه بازرسانی میوه ناشی از تغییر شرایط جوی و بارندگی با مشکل مواجه شود. به گفته او هرچند در بازار میوه و تره بار با گرانی مواجهیم اما گرانفروشی نداریم زیرا کشاورزان و فروشندگان با حداقل سود خرده فروشی میوه و تره بار را عرضه می‌کنند. کارگر با اشاره به افزایش غیرمتعارف قیمت برخی میوه‌های وارداتی مثل آناناس گفت: وقتی قیمت میوه‌ای بیش از حد بالا می‌رود محصول لوکس به‌حساب می‌آید و در نرخ نامه ما قیمت آن عنوان نمی‌شود، اما قیمت موز در 2 هفته اخیر کاهش یافته و نرخ این محصول که تا ٢٣ هزار تومان رسیده بود اکنون به ١٨ هزار و ٥٠٠ تومان رسیده است.

رنگ رسانی به نوبرانه‌ها
هرسال در فصل عرضه نوبرانه‌ها شائبه‌هایی در مورد رنگ رسانی و طعم مخصوص برخی از این نوبرانه‌ها به‌وجود می‌آید، اما رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در پاسخ به همشهری در مورد طعم ترش نارنگی و پرتقال نوبرانه و شائبه‌های رنگ رسانی به این اقلام گفت: در مورد نارنگی چند رقم تخم ژاپنی، انشوو پیچ را داریم، اما از نظر مزه و رنگ، نارنگی نوبرانه ترش‌تر است. اکنون نارنگی نوبرانه تخم ژاپنی که شیرین‌تر است به بازار عرضه شده و به‌تدریج که این نوع نارنگی رسیده و عرضه آن افزایش یابد، عرضه نارنگی رسمی (انشو) نیز افزایش می‌یابد. کارگر با بیان اینکه در مورد پرتقال نیز 2‌رقم نوبر و انبوه وجود دارد گفت که پرتقال‌های نوبرانه ترش است و به‌تدریج پرتقال‌هایی با طعم شیرین جایگزین آن می‌شود.
همچنین با عرضه انبوه میوه‌های پاییزی و زمستانی و اتمام میوه‌های سردرختی و تابستانی این ارقام جایگزین می‌شود. او با اشاره به اینکه رنگ آمیزی پرتقال و نارنگی و برخی ارقام میوه نوبرانه از سال‌های گذشته وجود داشته و احتمالا بازهم ادامه خواهد یافت، افزود: اکنون این موضوع برای مردم جا افتاده که نباید پرتقال و نارنگی نوبرانه رنگ کامل داشته باشد و معلوم است که اینگونه اقلام که با رنگ زرد و نارنجی به بازار عرضه می‌شوند با گاز رنگ رسانی شده  و واسطه‌ها برای فروش بهتر، این کار را انجام می‌دهند. همچنین برخی برای براق شدن میوه به آن پارافین می‌زنند و مردم با اطلاع از اینگونه موارد نسبت به خرید یا نخریدن میوه‌های نوبرانه پاییزی تصمیم می‌گیرند.

تغییر فرهنگ مصرف میوه
گشتی در بازار خرده فروشی انواع میوه و مرکبات و مراکز عمده فروشی از بالا ماندن قیمت اغلب این اقلام حکایت دارد؛ قیمت‌هایی که فعالان صنفی آن را ناشی از رشد هزینه تمام‌شده تولید می‌دانند و تأکید می‌کنند در بازار این روزهای میوه و تره بار، گرانی جایگزین گرانفروشی شده است. افزایش هزینه دستمزد، کود، سم و سایر نهادهای تولید و مواد بسته بندی، سردخانه، کاغذ و پوشال ازجمله عوامل مؤثر در گرانی میوه اعلام می‌شود، اما این گرانی به تغییر فرهنگ خرید مشتریان و کاهش ضایعات و دورریز میوه منجر شده، به‌نحوی که بسیاری از مشتریان، میوه را به جای چند کیلو به تعداد مورد نیازشان خریداری می‌کنند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی با تأیید تغییر فرهنگ مصرف افزود: خانوارها این روزها مصرف میوه را به خوبی مدیریت کرده و مثل سابق خرید نمی‌کنند. کارگر با بیان اینکه اکنون مشتریان کم و به روز می‌خرند که این امر ضایعات میوه را به‌شدت کاهش داده است، افزود: کاهش قدرت خرید مردم موجب تغییر فرهنگ مصرف میوه و تره بار شده و می‌توان گفت به‌دلیل تامین نیاز بازار با محصولات تولید داخل اکنون تورم میوه و تره بار نسبت به سایر اقلام خوراکی کمتر است.


 

این خبر را به اشتراک بگذارید