پیشنیازهای شیراز در مسیر شهر ملی دوچرخه
مریم سرخوش- روزنامه نگار
شیراز در تدارک کسب عنوان شهر ملی دوچرخه است و با تجربهای که این کلانشهر پاک کشور در استفاده از دوچرخههای هوشمند داشته، میتوان انتظار محقق شدن آن را در زمانی کوتاه داشت. به این طرح با وجود استقبال خوب شهروندان، انتقاداتی هم وارد شده که میتواند در اجرای طرح تبدیل شیراز به شهر ملی دوچرخه مؤثر باشد. در اینباره رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر شیراز به همشهری میگوید: فلسفه ایجاد و صدور مجوز برای دوچرخههای هوشمند استفاده از وسایل حملونقل با کمترین آلایندگی و کمک به کاهش ترافیک شهری بود که با استقبال مردم هم همراه شد. اما انتقاداتی هم از این دوچرخهها وجود دارد که باید نسبت به رفع آنها توجه جدی داشت.
احمد تنوری میافزاید: دوچرخههای هوشمند متحدالشکل هستند و سایزهای محدودی دارند. با توجه به تناسب قد و توان جسمی هر فرد تنوع ندارند و به این دلیل افراد میانسال و بسیاری دیگر نمیتوانند به راحتی از آنها استفاده کنند. اگر میخواهیم که مردم به استفاده از دوچرخه در ترددهای روزانه ترغیب شوند باید امکانات بیشتری فراهم شود. هزینه تهیه دوچرخههای استاندارد بالاست و نمیتوان برای رسیدن به شهر ملی دوچرخه از شهروندان انتظار داشته باشیم که چنین هزینهای را پرداخت کنند. صرفا با اتکا به همین دوچرخههای هوشمند هم رسیدن بهعنوان شهر ملی دوچرخه دور از دسترس خواهد بود. تنوری بر ضرورت همکاری نهادهای مختلف با شهرداری برای محقق شدن این طرح تأکید میکند و میگوید: نیازمند فرهنگسازی، مشارکت، مدیریت و همچنین مشورت گروه تربیت بدنی دانشگاهها، فدراسیون و هیأت دوچرخهسواری و هیأت ورزشهای همگانی برای برنامهریزی در این زمینه هستیم. البته تمامی این شرایط نیازمند درک اهمیت استفاده از دوچرخه از سوی دولت و درنظر گرفتن تدابیری برای ارائه یارانه نه برای شیراز که برای همه شهرهای کشور است.