• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11143
+
-

کارناوال مرگ

کارناوال مرگ

محسن محمودصفری| عضله‌های درهم تنیده، قدرت ماورایی یک انسان معمولی و خارج از سایز بودن در بین برخی از بدنسازان به شاخصه اصلی و یک نیاز تبدیل شده است. این تصویری ‌است آشنا؛ برنامه‌ای که در حال‌حاضر با عنوان مردان آهنین از صداو‌سیما پخش می‌شود همین مساله را نشان می‌دهد، جابه‌جا کردن 200کیلو وزنه و فریادهای پیروزمندانه بعد از انجام آیتم‌ها و در پایان صحبت‌های تکراری «رکورد خوبی از خودشان بجای گذاشتند، این آیتم جهانی است و..» ولی باید به این فکر کرد که پشت این قدرت‌نمایی چه چیزی نهفته است آیا این ورزشکاران حاضر به دادن تست دوپینگ هستند؟
    خاص‌های خارج از سایز
دوپینگ کلمه‌‌ای آشنا در محافل ورزشی است که گاهی ورزشکاران برای سریع رسیدن به هدفشان به آن روی می‌آورد. ورزشکارانی که به‌سراغ دوپینگ می‌روند غالبا ورزشکاران حرفه‌ای هستند که رقابتشان برسر صدم ثانیه‌ها و یا نیم‌کیلو بیشتر رکورد زدن است. تمام ورزش‌ها دوپینگ‌های مختص خود را دارند شطرج‌بازها برای افزایش تمرکز دارو مصرف می‌کنند و دونده‌ها برای افزایش سرعت؛ در این بین دوپینگ در بین بدنسازان نمود بیشتری دارد. عضلات حجیم و قدرت فوق‌العاده بدون شک آیتم‌های متفاوت کردن بدنسازان از دیگران است ولی در پس این متفاوت بودن خطراتی نهفته است که به گفته بزرگان ورزش بدنسازی آمار مرگ و میر در بدنسازی سر به فلک کشیده است.
    ایستگاه پایانی مرگ
برای اولین‌بار یزدان‌راد پیشکسوت نام آشنای ورزش بدنسازی بود که از تعداد زیاد مرگ و میر رشته بدنسازی پرده برداشت او در مجمع انتخاباتی فدراسیون بدنسازی با گلایه از کم کاری فدراسیون در آگاهی دادن به جوانان عنوان کرد: «باید کار فرهنگی انجام شود تا این بدنامی از ورزش پرطرفدار بدنسازی دور شود.» این مساله که داروهای استروئیدی خطرات بی‌شماری را برای ورزشکاران به‌همراه دارد بر کسی پوشیده نیست ولی اینکه چرا این‌قدر راحت در دسترس عوام است سوالی بی‌پاسخ است. اگر با تامل به اطرافمان نگاه کنیم کم نیستند ورزشکارانی که علت مرگشان ایست قلبی اعلام می‌شود ولی واقعیت ماجرا این نیست هستند کسانی که از سر ناآگاهی برای رسیدن به هدفشان از دارو استفاده می‌کنند و اگر خوش‌شانس باشند جان سالم به‌در می‎برند ولی کیست که نداند مرگ مرحله آخر است و کبد، کلیه و سایر اعضای بدن واکنش‌های منفی به داروهای شیمیایی نشان خواهند داد.
    یزدان‌راد: دنیس جیمز همه را دارد می‌کشد
آمار مرگ و میر در رشته بدنسازی بسیار بالاست و یزدان‌راد معتقد است فقط رسانه‌ها از تعداد محدودی از آن با خبر می‌شوند. راد در این‌باره به همشهری‌ورزشی گفت: «این مشکل فرهنگی است در مملکت ما همه دوست دارند زود به نتیجه برسند مثلا دوست داریم زود پولدار شویم، زود قهرمان  شویم. ولی مگر می‌شود، بی‌زحمت به‌جایی رسید؟ ورزشکار پیش من می‌آید می‌پرسد آقا چه چیزی بزنیم که عضله دستمان حجیم شود حالا هر چقدر من برایش توضیح می‌دهم که باید تمرین کنی و فلان حرکت را برای افزایش حجم بزنی اصلا گوشش بدهکار نیست و فقط به این فکر می‎‌کند که خیلی زود حجیم شود. طوری مغز این بچه را شستشو داده‌اند که اصلا صبر ندارد من هم که به او دارویی نمی‌دهم خیلی راحت می‌رود و جای دیگر تهیه می‌کند و آخرش می‌شود مرگ. مرگ آخرین مرحله است چقدرها الان هستند که درگیر بیمارستان و دوا درمان هستند مردم فقط مرگ چهره‌‎ها را متوجه می‌شوند ولی من به شما می‌گویم هر هفته ورزشکاران بدنساز در استان‌های مختلف با مرگ دست و پنچه نرم می‌کنند.» یزدان‌راد در ادامه با اشاره به مافیای فروش داروهای بدنسازی گفت: «خبر دارم که روزانه میلیاردها تومان پول برای فروش این داروها در بازار سیاه هزینه می‌شود. این کار به عبارتی یک نسل‌کشی است مرض قند، مشکلات کلیوی و عقیم شدن بخشی از آثار مخرب این داروهاست. مرحوم حمید کشانی که به تازگی فوت کرد قدیم شاگرد من بود، چند وقت پیش او را دیدم و گفت می‌خواهم دوباره به دنیای قهرمانی برگردم همان موقع بهش گفتم حمید تو عنوان‌دار جهان هستی چه احتیاجی داری که برگردی و با این جوان‌ها که در حال‌حاضر بسیاری از آنها از پپتایدها استفاده می‌کنند رقابت کنی که در جواب گفت آقا من هم پپتاید می‌زنم! کشانی چند وقت قبل هم مصاحبه کرده بود و گفته بود دنیس جیمز مربی من است همان شخصی که اگر خاطرتان باشد مربی مرحوم بیت‌الله عباسپور هم بود نتیجه‌اش چه شد او هم همانند بیت‌الله فوت کرد. حالا بابک اکبرنیا می‌گوید مربی من هم دنیس جمیز است حتما نفر بعدی او است.»
مرد آهنین که چند سالی بود به‌دلیل حاشیه ها، مرگ‌های ناگهانی، دعواهای بزرگ که نقش اصلی آن جماعت آشنای قاب شبکه3 تلویزیون بودند، پخش نمی‌شد. حالا اما این برنامه تلویزیونی پرطرفدار بدون اینکه در مراحل ساختش خبری منتشر شود و تنها چند روز مانده پخش، بدون هیچ تغییری در محتوا وکارکترهایش در پربیننده‌ترین ساعت پخش تلویزیون رونمایی شد.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :