• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 18 فروردین 1397
کد مطلب : 11131
+
-

رازهای یک حرفه‌ای

تیتر یک
رازهای یک حرفه‌ای

علیرضا جهانبخش بهترین روزهای فوتبالش را در لیگ هلند، تیم آلکمار و تیم‌ملی پشت‌سر می‌گذارد. او با 14گل زده و 10پاس‌گل و میانگین 63/6 امتیاز، ارزشمندترین بازیکن لیگ هلند در فاصله 5هفته مانده به‌پایان این رقابت‌هاست؛ عنوانی ارزشمند برای بازیکن با آینده و باشخصیت فوتبال ایران. جهانبخش که یکی از امیدهای میلیون‌ها ایرانی برای درخشش در جام‌جهانی است در گفت‌وگو با روزنامه همشهری از بازی‌های دوستانه تیم‌ملی در تعطیلات نوروز و راز آمادگی بالایش در لیگ هلند گفته است. راز آمادگی جهانبخش، همان گمشده کارلوس کی‌روش در لیگ ایران است. چیزی که او اصرار دارد در اردوهای اختصاصی خارج از روزهای فیفا می‌تواند به آن برسد.
  نوروز امسال برای شما و بقیه بازیکنان ملی‌پوش خیلی فوتبالی بود. دو بازی مهم برابر تونس و الجزایر انجام دادید تا به قول کی‌روش قبل از بازی با مراکش بهتر بدانید و ضعیت تیم‌ملی چگونه است.
بله خدا را شکر دو بازی تدارکاتی خیلی خوب در تعطیلات عید انجام دادیم که به ما کمک زیادی کرد. استایل و سبک بازی این دو تیم به مراکش حیلی نزدیک بود. در این دو بازی هم شانس این را داشتیم که برابر حریفانی بازی کنیم که به اولین رقیب‌مان در جام‌جهانی خیلی نزدیک هستند و هم اینکه فرصتی بود تا با این بازی‌ها به لحاظ تیمی شرایط خوبی پیدا کنیم. مجموعه تیم محک خیلی خوبی در این بازی خورد.
  یک شکست و یک پیروزی نتایجی بود که از این دو بازی گرفتید اما شعار آقای کی‌روش برای این دو بازی این بود که ما نمی‌بازیم؛ یا می‌بریم یا یاد می‌گیریم.
دقیقا. ببینید هر چه تیم ما بتواند بیشتر بازی‌هایی در سطح بین‌المللی برگزار کند، شرایط کلی تیم بهتر می‌شود. بازی اول برابر تونس محک خیلی خوبی بود. درست است که باختیم اما همان‌طور که اشاره شد ما یا می‌بریم یا یاد می‌گیریم. در بازی دوم فکر می‌کنم آنچه را که باید انجام می‌دادیم، بهتر انجام شد و بازی خوبی به نمایش گذاشتیم و درنهایت پیروز شدیم. بازی‌های دوستانه به بازیکنان و کادر فنی کمک می‌کند تا نقاط ضعف را شناسایی کنند.
  رقبای تیم‌ملی در جام‌جهانی هم در این مدت بازی‌های دوستانه‌ای انجام دادند. با نتایجی که به‌دست آمده به‌ نظر می‌رسد آنها هم به‌طور کامل آماده حضور در جام‌جهانی هستند.
طبیعی است که آنها هم مثل ما می‌خواستند شرایط خیلی خوبی برای تیم‌هایشان ایجاد کنند. این همان انتظاری است که همه تیم‌ها از بازی‌های دوستانه دارند تا بتوانند با آمادگی کامل وارد جام جهانی شوند. رقبای ما هم محک خیلی خوبی خورده‌اند. آنها در بازی‌های دوستانه این چنینی به دنبال اهداف بزرگی هستند.
  کمی از تیم‌ملی فاصله بگیریم و به حضورت در فوتبال اروپا بپردازیم. در لیگ هلند فصل خیلی خوبی را پشت‌سر گذاشته‌ای. برای خیلی‌ها جالب است که بدانند بازیکنانی که در تیم‌های اروپایی حضور دارند چطور زندگی می‌کنند. می‌توانی برای ما از فعالیت روزانه‌ات در باشگاه آلکمار بگویی؟
یکی از اهداف بزرگ من از حضور در فوتبال اروپا این بود که شرایط بهتری پیدا کنم؛ اتفاقی که در این چند سال برای من در لیگ هلند افتاده است. می‌خواستم از شرایط استفاده کنم و خدا را شکر تا اینجا پیش آمده‌ام اما اهداف بزرگی دارم. یکی از دلایل انتخابم برای بازی در فوتبال هلند که به فوتبال آکادمیک در اروپا معروف است، این بود که در اینجا به جوانان خیلی بها می‌دهند. سطح تمرینات و فشاری هم که در این سال‌ها در نایمخن و آلکمار پشت‌سر گذاشته‌ام، کاملا متفاوت است.
  می‌توانی کمی از جزییات فعالیت روزانه یک بازیکن حرفه‌ای در تیمی مثل آلکمار بگویی؟
ما در باشگاه آلکمار مثل یک کارمند هستیم. بین ساعت 8 تا 8:30 صبح کار خودمان را با صرف صبحانه شروع می‌کنیم و از این ساعت به‌طور کامل در اختیار باشگاه هستیم. بعد از صرف صبحانه تمرینات کششی، موبیلیتی یا فیزیوتراپی انجام می‌دهیم و بعد از این تمرینات، ناهار و جلسه فنی داریم. بعد از این جلسه دومین تمرین روزانه‌مان را انجام می‌دهیم. این برنامه روزانه بازیکنان در تیم آلکمار است که از 8صبح شروع می‌شود و حدود ساعت5 به پایان می‌رسد.
  چه قدر به این شرایط عادت کرده‌ای؟ چون این فضا کاملا متفاوت است با شرایط یک باشگاه ایرانی.
خدا را شکر من کاملا به این شرایط که در فوتبال حرفه‌ای وجود دارد عادت کرده‌ام و این نوع کار به من خیلی کمک کرده است. نکته‌ای که باید درباره تمرینات به آن اشاره کنم این است که در اینجا اصلا تمرین راحت وجود ندارد. مربیان تیم‌ملی هلند که تمرینات تیم ما را از نزدیک دیده‌اند، تایید کرده‌اند که تمرینات تیم ما در کنار یکی دو تیم دیگر بالاترین سطح تمرینات را در لیگ هلند دارد. هر روز تمرینات جدی انجام می‌دهیم. شاید برایتان جالب باشد که بدانید حتی یک جلسه تمرین با فشار 90 درصدی هم کافی نیست و بازیکنان باید هر روز صد درصد تمرین کنند. به نظرم این چیزی است که باعث پیشرفت و متفاوت بودن یک تیم می‌شود. تمرینات تیم ما امسال سنگین‌تر، جدی‌تر و پرفشارتر است و این می‌تواند به آمادگی جسمانی تیم ما خیلی خیلی کمک کند. همانطور که گفتم این چیزی است که اینجا وجود دارد و باعث متفاوت بودن می‌شود.
  چه قدر امیدواری که بتوانید امسال به لیگ قهرمانان اروپا صعود کنید؟
5بازی دیگر تا پایان فصل مانده و ما در حال‌حاضر تیم سوم هستیم. تیم اول در لیگ هلند به‌طور مستقیم به لیگ قهرمانان می‌رود و تیم دوم هم این شانس را دارد که از پلی آف به این مسابقات صعود کند. باید تلاش کنیم در هفته‌های باقی مانده به رده دوم برسیم. نکته مهم دیگر حضورمان در فینال جام‌حذفی است که امیدوارم بتوانیم به قهرمانی در جام‌حذفی برسیم.
  در بازی آخر مقابل دن هاخ هم یک گل زدی و هم یک پاس گل دادی. فصل به بهترین شکل ممکن برایت پیش می‌رود.
خدا را شکر بعد از اردوی تیم‌ملی زمان 6هفته‌ای تا پایان فصل پیش‌رو داشتیم که این زمان با بازی خیلی خوب تیم‌مان مقابل دن هاخ شروع شد. بازی بیرون از خانه بود و توانستیم بازی را خیلی خوب آغاز کنیم. در نیمه اول 3برصفر از حریف پیش افتادیم که شکر خدا سهم من یک گل و یک پاس گل بود. در نیمه دوم بعد از ده پانزده دقیقه به‌خاطر اینکه تازه به تیم برگشته بودم، سرمربی تیم به من استراحت داد و از بازی بیرون آمدم. شنبه یک بازی خیلی مهم برابر تیم آیندهوون، صدرنشین لیگ داریم. می‌خواهیم شرایطمان در لیگ بهتر شود. همان‌طور که گفتم الان ما تیم سوم جدول هستیم و هنوز شانس دوم شدن داریم تا بتوانیم سهمیه حضور در لیگ قهرمانان را کسب کنیم. این هدفی است که برای ادامه فصل برای خودمان متصور شده‌ایم و دو هفته دیگر فینال جام حذفی را خواهیم داشت که می‌تواند مهمترین بازی این فصل‌مان باشد.
  به غیر از موفقیت تیمی، الان بهترین بازیکن لیگ هلند هستی. این موضوع چقدر کمک کرده که انگیزه داشته باشی تا هم در آلکمار و هم در تیم‌ملی به درخششت ادامه دهی؟
در وهله اول چیزی که خیلی برایم مهم است اینکه در هر بازی برای تیمم بازیکن مهم و مفیدی باشم. حالا این مهم بودن چه با زدن گل باشد چه با دادن پاس گل. پیروزی و موفقیت تیم برایم خیلی مهمتر از موضوعات دیگر است اما به هر حال در کنار این موضوع موفقیت شخصی هم خیلی می‌تواند روی انگیزه یک بازیکن تاثیرگذار باشد و از این بابت خوشحالم و ان‌شاءالله امیدوارم که بتوانم به این روند ادامه بدهم و بازی‌های باقی مانده را هم خوب انجام بدهم و کماکان در این فهرست نفر اول باشم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید