• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111053
+
-

لباس جدید هوشمند برای ورزشکاران

سنسورهای این لباس که به یک گوشی هوشمند متصل می‌شوند نسبت به موارد قبلی سبک و کم حجم هستند

لباس جدید هوشمند برای ورزشکاران

 عمادالدین قاسمی‌پناه_خبرنگار

ورزشکاران همیشه به‌دنبال راه‌های جدیدی برای غلبه بر محدودیت‌های عملکردی انسان هستند؛ بنابراین لازم است که در ابتدا محدودیت‌های فعلی آنها مشخص شود. تیمی از محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) لباسی مجهز به تلفن هوشمند تولید کرده‌اند که می‌تواند داده‌های فیزیولوژیکی مانند وضعیت بدن، راه رفتن و دمای بدن را هنگام حضور در زمین بازی در اختیار ورزشکاران قرار دهد.
به گزارش تک‌اکسپلور، فناوری‌های فعلی برای نظارت بر عملکرد ورزشکاران از ردیاب‌های تناسب اندام پوشیدنی کوچک تا تجهیزات دقیق نظارت بالینی استفاده می‌کنند. ردیاب‌های تناسب اندام جمع و جور و سبک هستند، اما فقط قادر به جمع‌آوری داده‌ها از یک نقطه هستند که برای تحلیل معنی‌دار کافی نیست. تجهیزات نظارت بالینی هم می‌توانند چندین حسگر را برای دریافت اطلاعات از نقاط مختلف بدن ورزشکار داشته باشند، اما با انبوهی از سیم‌ها درگیر و بسیار حجیم هستند. این سیستم ایده آل به محققان این امکان را می‌دهد که داده‌ها را از چندین حسگر در نقاط مختلف بدن ورزشکار در یک محیط خارجی جمع‌آوری کند و این در حالی است که حجم، وزن و سیم‌های آن به حداقل ممکن رسیده است.
تیمی از مؤسسه نوآوری و فناوری بهداشت NUS، با هدایت جان هو، الگویی شبیه رشته‌های شبکه را طراحی کرده‌اند تا سیگنال‌های الکترومغناطیسی را از یک تلفن هوشمندِ نزدیک به سنسورهای روی بدن تا مسافت یک متر تقویت کرده و انرژی مورد نیاز و اتصال داده‌ها را در سراسر این لباس برقرار کند. این تیم برای توسعه این فناوری حدود 2سال تلاش کرد و یافته‌های تحقیقاتی آن در اوایل سال ‌جاری میلادی در مجله Nature Communications منتشر شد. آنها با یافته‌های خود ثابت کردند که با استفاده از الگوهای القایی(inductive patterns) که به‌طور ویژه طراحی شده‌اند، تقویت سیگنال ارتباطات میدان‌‌نزدیک (NFC) تلفن هوشمند به نقاط مختلف بدن ممکن است.
جان هو می‌گوید: لباس هوشمند ما با بیشتر تلفن‌های هوشمند جدید کار می‌کند. این گوشی‌ها هم به‌عنوان منبع تغذیه و هم به‌عنوان نمایشگر برای مشاهده داده‌های سنسور عمل می‌کنند. تولید یک لباس هوشمند که بتواند از فناوری بی‌سیم داخلی تلفن‌های هوشمند استفاده کند، یک پیشرفت بزرگ محسوب می‌شود.
این لباس هوشمند از مدارهای مشابه شبکه تشکیل شده است که الگوهای القایی به‌عنوان هاب در مکان‌های استراتژیک عمل می‌کنند. سنسورهای سفارشی مستقر در آن هاب‌ها می‌توانند داده‌ها را به تلفن هوشمند منتقل کنند و توسط چیپ NFC تلفن هوشمند تقویت شوند و نیازی به باتری هم ندارند. این تکنولوژی درحالی‌که به مقدار قابل توجهی از وزن کمی برخوردار است، امکان جمع‌آوری داده‌ها از مناطق مختلف بدن را فراهم می‌کند.
نمونه اولیه فعلی می‌تواند تا 6حسگر را در هر تلفن هوشمند پشتیبانی کند و این در حالی است که اطلاعاتی مانند وضعیت نخاعی، راه رفتن و دمای بدن را به‌طور همزمان جمع‌آوری می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید