• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 2 مهر 1399
کد مطلب : 111042
+
-

پرواز با سوخت هیدروژن

نسل جدید هواپیماهای شرکت ایرباس که آلودگی صفر دارند تا سال 2035وارد بازار خواهند شد

پرواز با سوخت هیدروژن

ساسان شادمان منفرد_خبر‌نگار


ایرباس از برنامه تولید نخستین هواپیماهای تجاری جهان با انتشار آلودگی صفر که با هیدروژن کار می‌کنند رونمایی کرده است. به گزارش یورو نیوز، این شرکت اروپایی سازنده هواپیما 3 مدل مفهومی مختلف را منتشر کرد که هر کدام رویکرد متفاوتی را برای دستیابی به پرواز با انتشار صفر دارد، اما همه آنها به هیدروژن به‌عنوان منبع اصلی انرژی متکی هستند. طبق برنامه اعلام شده، ایرباس قرارست تا سال2035 نخستین نمونه‌ها را تولید کند. گیوم فوری، مدیرعامل ایرباس در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این یک لحظه تاریخی برای کل بخش صنایع هواپیمایی تجاری است و ما قصد داریم نقش مهمی در مهم‌ترین‌گذار این صنعت داشته باشیم.»

معرفی مدل‌ها
اولین مدل مفهومی می‌تواند بین 120تا 200مسافر را در حدود 3704کیلومتر حمل کند. برای این هواپیما موتور توربوفن هیدروژنی به جای موتورهای سوخت جت متداول طراحی شده است. مدل مفهومی دوم، طراحی توربوپراپ (ملخی) دارد و حداکثر 100مسافر را در بیش از 1852کیلومتر حمل می‌کند، درحالی‌که در مدل مفهومی سوم، طراحی «بدنه مخلوط» شکل گرفته و با 200مسافر می‌تواند 3704کیلومتر پرواز کند.
«گیوم فوری» مدیرعامل ایرباس، در گفت‌وگو با روزنامه پاریزین، چاپ پاریس به این مهم اشاره کرد که توسعه هواپیمایی که از سوخت‌های غیرکربنی استفاده کند، نیاز به فناوری پیچیده و خارق‌العاده‌ای ندارد. او با اشاره به اینکه شرکت ایرباس درحال حاضر نیز از سوخت‌ هیدروژنی برای ماهواره‌ها و موتور فضاپیمای اروپایی آریان استفاده می‌کند، گفت: «انتخاب و راه‌اندازی فناوری مورد نیاز برای هواپیمای هیدروژنی، 5سال به‌طول خواهد انجامید و باید 2 سال را هم برای تهیه فهرست کارخانه‌ها و مؤسسات سازنده قطعات درنظر بگیریم. با توجه به این آماده‌سازی‌ها، هواپیمای بدون کربن حوالی سال2028وارد فاز تولید خواهد شد. » 

تغییر در شکل ظاهری هواپیما
«ژان بریس دومون»، معاون مدیر اجرایی بخش مهندسی ایرباس می‌گوید: «هیدروژن دارای چگالی انرژی حجمی متفاوتی نسبت به سوخت جت است؛ بنابراین ما مجبوریم سایر گزینه‌های ذخیره‌سازی و طراحی هواپیما را نسبت به وضعیت موجود بررسی کنیم. این بدان معناست که ظاهر بصری هواپیماهای بعدی با میزان انتشار آلودگی صفر تغییر خواهد کرد. این سه پیکربندی گزینه‌های مهیجی را برای کاوش بیشتر در اختیار ما قرار می‌دهد.» مهندسان ایرباس قرار است ماه‌های آینده برای آزمایش سلول‌های سوختی هیدروژن و فناوری‌های احتراق این عنصر با هدف آماده‌سازی نمونه اولیه هواپیمایی در مقیاس کامل تا اواخر دهه2020کار را آغاز کنند. سازمان بین‌المللی هواپیمایی کشوری (ایکائو) تخمین می‌زند که تامین صد در صد تقاضای سوخت بین‌المللی جت با سوخت‌های پایدار تا سال2050از نظر فیزیکی امکان‌پذیر باشد. 

موضوع هیدروژن
براساس طراحی‌های انجام گرفته، هیدروژن مورد نیاز این هواپیما برای اینکه جای کمتری بگیرد، در دمای منفی253درجه و به حالت مایع در محفظه‌ای ذخیره خواهد شد. هیدروژن «سبز» که برای این هواپیما به‌کار گرفته خواهد شد باید از الکتریسیته‌ای حاصل شود که به روش تجدید‌پذیر تولید شده باشد. این درحالی است که این هیدروژن اکنون بسیار گران‌تر از هیدروژن تولید سوخت‌های فسیلی است. بنابر آمار ارائه شده توسط آژانس محیط‌زیست اروپا، هواپیماهای کنونی 5برابر بیشتر از خودروها و ده برابر بیشتر از قطارها، آلاینده‌ کربنی وارد جو کره زمین می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید