• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110669
+
-

شکست کرونا در مسیر پیوسته

دوچرخه
شکست کرونا در مسیر پیوسته

امیر رضا صدیقیان- مربی دوچرخه‌سواری

  بیش از 10سال است که دوچرخه‌سواری می‌کنم و همین عشق به دوچرخه سبب شد به‌صورت حرفه‌ای وارد این رشته شوم و اکنون به‌عنوان مربی در کنار علاقه‌مندان به دوچرخه و دوچرخه‌سواری حضور دارم. دوچرخه وسیله حمل‌ونقل پاک است که با شیوع بیماری کووید-19 طرفداران زیادی پیدا کرده است. در شرایط بحرانی کنونی که رعایت فاصله اجتماعی تنها راه گسستن زنجیره انتقال بیماری است، استفاده از این وسیله دوچرخ بهترین گزینه به‌حساب می‌آید.
حالا که ویروس کرونا زمینه نهادینه شدن فرهنگ استفاده از وسیله حمل‌ونقل پاک را در میان مردم فراهم کرده، بد نیست مدیران شهری مناطق جدی‌تر آستین بالا بزنند و مسیرهای مناسبی برای دوچرخه‌سواران ایجاد کنند. مسیر ویژه دوچرخه در خیابان‌های طالقانی، زرتشت و کریم‌خان وجود دارد که به‌دلیل پیوسته نبودن مسیر، دوچرخه‌سواران در برخی نقاط وارد معبر عمومی می‌شوند که این موضوع مخاطراتی برای آنها به همراه دارد.
اگر در مسیر جنوب به شمال و شرق به غرب تهران، مسیر پیوسته مانند خطوط بی‌آرتی ایجاد شود، حتماً دوچرخه طرفداران زیادی پیدا می‌کند و نتیجه این استقبال منجر به کاهش بار ترافیک و کم شدن ذرات آلاینده هوا می‌شود.
ورود بیدودهای نارنجی به ناوگان حمل‌ونقل عمومی کلانشهر تهران اتفاق فرخنده‌ای بود که طی سال‌های گذشته با پیگیری‌های مدیریت شهری رخ داد و مردم هم از حضور دوچرخ‌های نارنجی شاد شدند اما با توجه به شیب جنوب به شمال، قرار دادن دوچرخه‌های دنده‌ای کنار بیدودها می‌تواند اشتیاق شهروندان را در مسیر صعودی قرار دهد.
به‌طور کلی برای فرهنگسازی‌ و نهادینه کردن یک فرهنگ در میان مردم نیاز به مشارکت متقابل میان مدیران شهری و شهروندان است که نبود هریک از آنها به منزله ناقص بودن زنجیره پیوند است و قطعاً نتیجه‌ای که مورد انتظار است حاصل نمی‌شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید