• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 30 شهریور 1399
کد مطلب : 110668
+
-

مرور برنامه‌های گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس در پایتخت کشور

آسمان تهران پرستاره شد

آسمان تهران پرستاره شد

محمد سرابی- خبر‌نگار

برنامه‌های فراگیر فرهنگی هنری شهرداری تهران به مناسبت هفته دفاع مقدس امسال با عنوان «شهر پرستاره» برگزار می‌شود و تخمین زده می‌شود که 170هزار نفر مخاطبان این برنامه باشند. در این بین خطر انتشار بیشتر ویروس کرونا که آغاز موج سوم آن از سوی ستاد ملی کرونا اعلام شده است، باعث شده بخشی از این برنامه‌ها به‌صورت مجازی اجرا شود و گروهی دیگر نیز با حفظ فاصله اجتماعی و در فضای باز به اجرا در‌خواهد آمد. برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس از فردا، 31شهریور تا 10مهر ادامه دارد و تمام مناطق 22گانه شهر را زیر پوشش قرار می‌دهد.

برنامه‌های مشترک شهرداری و سپاه
امسال بیش از 13برنامه هفته دفاع‌مقدس به‌صورت مشترک بین سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ و شهرداری تهران اجرا می‌شود. محوری‌ترین برنامه برپایی نمایشگاه‌های «یاد یاران»  است که در 100نقطه شهر برگزار می‌شود. علاوه بر این، در 5نقطه تهران رزم نمایش اجرا خواهد شد که در آن به بازسازی عملیات والفجر‌۸ و بررسی ابعاد و مولفه‌های آن پرداخته می‌شود. برخی از این برنامه‌ها به شرح زیر است:
   نمایشگاه یاد یاران و رزم نمایش
 چله حماسه مقاومت در میادین و معابر و ایستگاه‌های ‌مترو
   ایجاد گالری مقاومت در فضا‌های تبلیغاتی شهر
   تبلیغات روی شیشه عقب تاکسی‌ها و اتوبوس‌های شرکت واحد
   راه‌اندازی کاروان‌های نمادین اعزام دفاع‌مقدس در مناطق شهر
   برگزاری یادواره و دیدار با خانواده معظم شهدا، جانبازان و رزمندگان
   تولید نماهنگ و آثار تصویری فاخر و انتشار در فضای مجازی و رسانه ملی
   نمایشگاه سیر دستاوردهای دفاع‌مقدس و سبک زندگی شهدا
   جشنواره فرهنگی هنری ورزشی با اولویت فضای مجازی
   نصب سازه طاق‌نصرت در فضا‌های شهری
   تجلیل و تکریم شهدای گمنام در مزار شهدا
   به صدا درآوردن زنگ دانش‌آموز شهید
   جشنواره‌های تفریحی و سرگرمی
 
پویش مشق حماسه و ایثار
شیوه‌نامه اجرایی پویش ملی «مشق حماسه و ایثار» با شعار محوری «ما ملّت شهادتیم» برگرفته از بیانات سردار سلیمانی، برای اجرا در شهرداری‌ها و دهیاری‌ها نیز ابلاغ شده است. در این شیوه‌نامه آمده: «اجرای طرح پلاک افتخار و نصب پلاک فاخرِ مزین به تصاویر و یادبود شهدا بر سردر منازل ایشان، نصب نمادهای ویژه دفاع‌مقدس در معابر عمومی و فضاهای فرهنگی شهر و روستا، نصب و پرده‌برداری از تصویر و یا دیوارنگاره یادبود شهدا در مدارسی که به نام ایشان مزین شده است، نصب و پرده‌برداری از تصویر یا دیوارنگاره یادبود معلمان و اساتید شهید، شهدای دانشجو، دانش‌‌آموز و طلبه در مدرسه، دانشگاه و حوزه علمیه محل تحصیل یا تدریس ایشان و نصب یادبود و زندگینامه مختصر شهدا در ورودی کوچه‌ها و خیابان‌های مزین به نام ایشان از برنامه‌های پیشنهادی پویش ملی مشق حماسه و ایثار است که در هفته دفاع‌مقدس از سوی شهرداری‌ها و دهیاری‌ها اجرا می‌شود.» در این شیوه‌نامه بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی به‌منظور بزرگداشت حماسه 8سال دفاع‌مقدس، اطلاع‌رسانی مناسب مراسم و رویدادها با استفاده از ظرفیت تبلیغات شهری و روستایی، ایجاد ایستگاه‌های مشاوره و پاسخگویی به مسائل و شبهات دینی و اعتقادی و ایجاد نمایشگاه‌های ترکیبی با موضوع حماسه‌حسینی، ارزش‌های دفاع‌مقدس و آغاز سال تحصیلی به‌صورت حضوری و مجازی تأکید شده است.

اکران عکس‌های دفاع‌مقدس در پایتخت
همزمان با هفته دفاع‌مقدس ۳۵عکس در فضاهای  بزرگ در اختیار سازمان زیباسازی شهر تهران به نمایش در‌می‌آیند. به گزارش همشهری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران با اشاره به برگزاری جلسه هماهنگی، انتخاب و اکران عکس‌های دفاع‌مقدس، اظهار کرد: در این جلسه از 300عکسی که در مراحل مقدماتی انتخاب شدند، در نهایت 35عکس با موضوع دفاع‌مقدس توسط نمایندگان دستگاه‌های مختلف انتخاب شدند. ‌برزین ضرغامی‌ با بیان اینکه عکس‌های انتخاب‌شده همزمان با هفته دفاع‌مقدس در سطح شهر تهران اکران خواهند شد، گفت: 16هزار متر از فضاهای در اختیار سازمان زیباسازی نیز به موضوع دفاع‌مقدس اختصاص داده شده است.
برپایی نمایشگاه و کاروان یاد یاران در محلات جنوب شهر
نمایشگاه فرهنگی هنری هفته دفاع‌مقدس هم از ۳۱ شهریور در بوستان‌های محله‌های جنوب شهر تهران؛۲۲ بهمن، شهید مطهری و امام خمینی‌(ره) آغاز به‌کار می‌کند.
پخش کلیپ و فیلم با موضوع هفته دفاع‌مقدس در سالن آمفی‌تئاتر سرای محلات، بازدید از خانواده معظم شهدای 8سال دفاع‌مقدس، غبار‌روبی و عطر‌افشانی مزار شهدا و برپایی مسابقه نقاشی با موضوع ایثار و شهادت در سرای محلات از دیگر برنامه‌های مناسبتی هفته دفاع‌مقدس هستند. در طول این هفته ضمن حضور هنرمندان خوشنویس، نقاش و طراح در خیابان داوود عزتی محله رسالت به‌منظور فعالیت پیرامون دفاع‌مقدس، کاروان یاد یاران نیز با حال و هوای جبهه در محلات ناحیه‌۳ منطقه‌19 ‌به حرکت درمی‌آید.

به یاد شهدای گمنام
علیرضا فاطمیان‌پور- معاون سازمان فرهنگی هنری شهرداری

شهرداری تهران همیشه برنامه‌هایی را در تمام سطح شهر برای گرامیداشت هفته دفاع‌مقدس و زنده نگه‌داشتن ارزش‌های آن اجرا می‌کند که به تناسب هر سال تفاوت‌هایی دارد. امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری در برنامه‌های هفته دفاع‌مقدس توجه ویژه‌ای به مقبره شهدای گمنام کرده است و طرح‌هایی مانند فصل رویش که برای تقدیر از هنرمندان انقلابی اجرا می‌شد یا دیدار با خانواده شهدا با برنامه‌هایی‌که در محل مقبره شهدای گمنام اجرا می‌شود، تلفیق شده است. البته این توجه تنها به معنی حضور در محل مقبره شهدای گمنام نیست و در دیگر برنامه‌ها نیز جای گرفته است. مثلا سایتی در سازمان فرهنگی هنری داریم که از طریق آن پلاک جنگی با نام یک شهید به جوانان اهدا می‌کردیم تا به نشانه عهدی باشد که نسل جوان با شهدا می‌بندد و همیشه به همراه داشته باشند. امسال این کار را ویژه شهدای گمنام انجام می‌دهیم. قبلا به این شکل بود که در سامانه ثبت‌نام می‌کردند و یک پلاک با نام شهید تقدیم آنها می‌شد ولی امسال پلاک‌ها به نیت شهدای گمنام صادر می‌شود و به جای نام شهید، محل دفن او در مرقد شهدای گمنام هر محله درج شده است. از طرف دیگر، امسال با بیماری کرونا روبه‌رو هستیم و به همین دلیل برخی ‌برنامه‌ها تغییر پیدا کرده است. با توجه به اینکه نوجوانان اوقات بیشتری را درون خانه هستند، با همکاری بنیاد بازی‌های رایانه‌‌ای و با هدف حمایت از بازی‌های ایرانی، بخشی را به بازی‌های گروهی تلفن همراه که با موضوع دفاع‌مقدس ساخته شده‌اند، اختصاص دادیم. بازی‌های گروهی قبلا به این شکل برای جوانان و نوجوانان اجرا نشده بود. بخش دیگری که نسل جوان در آن نقش پررنگی دارد، مراسم چهارپایه‌خوانی است. شهرداری یکی از نخستین ارگان‌هایی بود که امسال این سنت را در مراسم دهه اول محرم احیا کرد. امسال این کار را به‌صورت روایتگری ویژه نوجوانان درآوردیم که با ایام صفر هم مصادف شده است. در بخش دیگری از فعالیت‌های امسال یک طرح پویانمایی به نام چهل‌سردار داریم که وقایع زندگی و خاطرات دوران شهدا را از دید یک شخصیت نشان می‌دهد. قسمت اول این پویانمایی ساخته شده‌‌ و نوجوان‌ها قسمت بعدی را پیشنهاد می‌دهند که چطور ساخته شود.




 

این خبر را به اشتراک بگذارید