• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 26 شهریور 1399
کد مطلب : 110324
+
-

رقابت از درون

اصولگرایان فاتح بهارستان، در یک رقابت درون‌گروهی زمینه را برای حذف رقبای هم‌طیف خود آماده می‌کنند

مجلس
رقابت از درون

فرزانه آئینی- خبر‌نگار

در حالی که اصلاح‌طلبان این روزها نظاره‌گر مقدمات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری‌اند و نشسته‌اند تا ببینند رقیب اصولگرایشان با ابزارهایی که در اختیار دارد چه طرحی برای ماراتن 1400درمی‌اندازد، رقابت درون‌گروهی طیف‌های مختلف جناح راست به اوج خود رسیده است؛ از اخبار اینطور برمی‌آید که اصولگرایان کمر به حذف یکدیگر بسته‌اند.
رقابت درون‌گروهی اصولگرایان بر سر پاستور چنان جدی است که فریاد عقلای این جریان را که همواره سعی در تعدیل تحرکات سیاسی جناح راست دارند، بلند کرده است. نمونه‌اش اظهارات اخیر عزت‌الله ضرغامی، رئیس اسبق سازمان صدا‌و‌سیماست که گفت: «تنگ کردن دایره خودی‌ها، پایان ندارد. امروز انقلابی‌ترین نیروهای ارزشی به‌دنبال مرزبندی با هم هستند؛ آن هم بر سر عناوینی که با گفت‌وگو و همدلی به‌راحتی حل می‌شود... .»

بهارستان به مقصد پاستور
به هر روی از شواهد و قرائن هویداست که این رقابت درون‌گروهی از بهارستان کلید خورده و 3طیف اصولگرای حاضر در آن- نواصولگرایان، پایداری‌ها که پرچم گام دوم را در دست گرفته‌اند و یاران احمدی‌نژاد – را تمام‌قد مقابل یکدیگر قرار داده است؛ چنان‌که از اخباری که در قالب مصاحبه، اظهارنظرهای توییتری و خبرسازی‌های هر کدام از این 3طیف برمی‌آید به جد کمر به حذف کاندیداهای احتمالی‌شان برای حضور در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری بسته‌اند و در سودای این‌ رؤیا به سهم و طبع خود قانون‌نویسی می‌کنند. نواصولگرایان که گرد محمدباقر قالیباف، بهارستان را به نام خود زده‌اند و قریب به 10روز پیش با نام نظارت بر حسن اجرای قانون سفرهای استانی قالیباف را کلید زدند، رقیب و کاندیدایی را در‌ شأن رقابت با سردار نمی‌دانند و هم و غم‌شان را بر سر عیان کردن توانمندی‌های رئیس مجلس قرار داده‌اند. در همین راستا هم بود که قالیباف را در رأس هیأتی از مجلس راهی سفر 4روزه به خوزستان کردند و شعار تقویت بعد نظارتی مجلس را سر دادند.

قانون‌نویسی برای حذف رقیب
در سوی دیگر میدان اما یاران احمدی‌نژاد که با به ریاست نشاندن مهرداد بذرپاش بر دیوان محاسبات تاکتیک‌شان را به رخ 2طیف دیگر کشیدند، با تکیه و تأکید بر شعار جوان‌گرایی بر سر بذرپاش سرمایه‌گذاری کرده‌اند و گام به گام برای تقویت جایگاه او برنامه می‌چینند؛ نمونه واضحش ورود این طیف به ماجرای اعتصابات کارگران نیشکر هفت‌تپه است که بعد از سفرهای چند تنشان به خوزستان و حضور در میان کارگران معترض وعده رسیدگی به حل مشکلاتشان را دادند و خروجی‌اش خبری با تیتر «نتیجه تحقیق و تفحص دیوان محاسبات؛ قرارداد واگذاری نیشکر هفت‌تپه فسخ شود» بود که در خبرگزاری‌های داخلی دست به‌دست شد.
این طیف که پرتحرک‌تر و هدفمندتر از 2جریان دیگر برای حذف کاندیداهای اصولگرای دیگر برنامه‌ریزی می‌کنند، در پلان دوم برنامه‌هایشان قصد دارند از بعد تقنینی مجلس بهره ببرند.
 اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری که 3هفته‌ای است بررسی آن در کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور کلید خورده است، بزرگ‌ترین میدان بازی این طیف و دیگر جناح‌های اصولگراست که از تعریف رجل سیاسی گرفته تا تعیین شرایط کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری را مورد توجه قرار  داده‌اند.  توییت احسان ارکانی، از نمایندگان وابسته به این طیف از عزم جزم آنها برای حذف کاندیداهایی در قامت قالیباف خبر می‌دهد. او اخیرا در حساب شخصی‌اش در توییتر نوشت: «در راستای گام دوم انقلاب، به اتفاق جمعی از نمایندگان درحال ارائه طرح اصلاحیه قانون انتخابات ریاست‌جمهوری هستیم. یکی از پیشنهادها تعیین حداقل ۴۰سال و حداکثر ۵۵سال برای داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری است.» پیشنهاد دیگر او در طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری، استعفای وزرا، معاونین رئیس‌جمهور و نمایندگان مجلس، ۶‌ماه قبل از ثبت‌نام در انتخابات است تا کار و خدمت به مردم، تحت‌تأثیر تبلیغات برای انتخابات قرار نگیرد.»
به واسطه این دو توییت ارکانی عیان شد که آنها جایگاه ریاست مجلس و لزوم استعفای 6ماهه قبل از آن از یک‌سو و شرط سنی حداکثر 55سال به روشنی حذف قالیباف 59ساله را نشانه گرفته‌اند. البته دایره حذفیات آنها محدود به قالیباف نیست و در این میدان سعید جلیلی، ابراهیم رئیسی و پرویز فتاح هم از میدان به در رانده خواهند شد؛ نشانه‌گیری که وقتی عیان می‌شود که نزدیکی ارکانی با مهرداد بذرپاش را به واسطه بنرهای انتخاباتی‌اش به یاد بیاوریم. او در پوستر‌های انتخاباتی‌اش با شعار گام دوم انقلاب و لزوم میدان دادن به جوانان، بذرپاش را به‌عنوان سخنران میتینگ‌های انتخاباتی‌اش در مشهد انتخاب کرده بود.

مکث
گام دومی‌ها و سودای نخست‌وزیری
 اگرچه طیف احمدی‌نژادی‌ها با شعار جوان‌گرایی قدم در مسیر گام دوم انقلاب گذاشته‌اند، اما در سوی دیگر میدان پایداری‌ها که با تشکیل فراکسیون گام دوم انقلاب، برند گام دوم انقلاب را به نام خود زده‌اند، شاید در این میدان اعضای مشترکی با طیف یاران احمدی‌نژاد داشته باشند، اما مرزبندی جدی‌ای با اکثریت مجلس و به‌ویژه نواصولگرایان را به رخ کشیده‌اند. گام دومی‌ها که در بیرون و درون مجلس تشکیلات منظم و فعالی را راه انداخته‌اند، به جد به‌دنبال مطرح کردن امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی، نایب‌رئیس دوم مجلس و چهره شناخته‌شده جریان پایداری هستند و حتی شنیده شده که او ستاد انتخاباتی خود را فعال کرده است و بنا به گزارش سایت مدارا، افرادی ازجمله «سیدحسین رضوی‌پور» و «سرآبادانی» را به‌عنوان مسئول بخشی از ستادهای انتخاباتی خود قرار داده است. البته این طیف سودای دیگری را نیز در سرمی‌پرورانند و آن حذف ریاست‌جمهوری و گام برداشتن به سمت نظام  پارلمانی است که اخیرا از سوی امیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی در قالب مصاحبه خبرساز شد. او در این‌باره گفت: مجلس اکنون نمی‌تواند بسیاری از برنامه‌های دولت را رصد کند، رئیس‌جمهور نیز یک فرد برخاسته از آرای مردم است و نمی‌توان به‌راحتی سراغش رفت؛ زیرا یک نماد سیاسی است. وقت آن است که گفت‌وگو برای پاسخگوسازی کابینه انجام شود. به هر روی این رقابت‌ها از درون مجلس و فعلا در لوای قانونگذاری بر سر اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کلید خورده است و باید منتظر ماند و دید 3طیف حاضر در پارلمان در دفاع از کاندیداهای 1400در صحن چگونه مقابل یکدیگر قدعلم می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید