• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 25 شهریور 1399
کد مطلب : 110178
+
-

پناهجویان در برزخ لسبوس

با گذشت حدود یک هفته از آتش‌سوزی گسترده در اردوگاه پناهجویان در جزیره «لسبوس» یونان، مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند به‌دنبال ساخت اردوگاهی جدید برای بیش از 12هزار نفری هستند که در این اردوگاه زندگی می‌کرده‌‌اند؛ برنامه‌ای که همزمان با اعتراض پناهجویان و ساکنان محلی روبه‌رو شده است.
اردوگاه «موریا» در جزیره لسبوس، بزرگ‌ترین اردوگاه پناهجویان در یونان و در کشورهای عضو اتحادیه اروپا‌ست. هفته گذشته طی چند مرحله، این اردوگاه به‌طور کامل در آتش سوخت. اردوگاه موریا حدود 5سال قبل همزمان با آغاز موج حرکت پناهجویان از آسیا، خاورمیانه و آفریقا به سمت اروپا، در لسبوس ساخته‌ شد تا محلی باشد برای اسکان موقت افراد و ثبت اطلاعات آنها برای ورود به اروپا. این اردوگاه تنها 3هزار نفر ظرفیت داشت اما رفته‌رفته با افزایش شمار پناهجویان ورودی به یونان و بسته‌شدن مرزهای اروپا، شمار ساکنان آن از مرز 12هزار نفر گذشت.
طبق اعلام نهادهای سازمان‌ ملل، افرادی از 70کشور در ‌اردوگاه موریا زندگی می‌کنند اما بیش از 70درصدشان افغان هستند. صدها ایرانی نیز به قصد رفتن به اروپا با عبور از ترکیه و آب‌های مدیترانه، خود را به لسبوس رسانده‌اند و در این اردوگاه زندگی می‌کردند. نهادهای حقوق بشری و سازمان‌های غیردولتی فعال در امور پناهجویان بارها در مورد وضعیت بهداشتی و زندگی پناهجویان در موریا هشدار داده‌ بودند، اما وضعیت این اردوگاه همیشه با بی‌توجهی دولت یونان و مقام‌های اتحادیه اروپا همراه بوده است.
از موریا همیشه به‌عنوان یک بمب ساعتی یاد می‌شده که دیر یا زود می‌تواند وضعیت آن به یک بحران تبدیل شود. به‌نظر می‌رسد آتش‌سوزی در اردوگاه موریا عمدی بوده و پلیس یونان اکنون به‌دنبال دستگیری عاملان این حادثه است. احتمالا پناهجویان با هدف جلب توجه مسئولان اتحادیه اروپا و تعیین تکلیف خود پیش از آغاز فصل سرما دست به این اقدام زده‌اند. در این آتش‌سوزی به کسی آسیب نرسیده‌ است.
پناهجویان طی روزهای اخیر با اعلام خبر تصمیم تازه دولت برای ساخت یک اردوگاه جدید، دست به اعتراض و راهپیمایی زده‌اند. آنها از دولت یونان خواسته‌اند که امکان انتقال آنها به دیگر کشورهای اروپایی را فراهم کنند. همزمان، مردم محلی نیز با ساخت یک اردوگاه دیگر و دائمی‌شدن حضور پناهجویان در لسبوس مخالف هستند. اعتراض پناهجویان به درگیری آنها با نیروهای پلیس منجر شده است. دولت برای کنترل اوضاع، ارتش را وارد ماجرا کرده و نیروهای ارتش قرار است در کار ساخت اردوگاه جدید برای اسکان پناهجویان به دولت کمک کنند. نخست‌وزیر یونان حادثه موریا را فرصتی برای همراه‌کردن دوباره اتحادیه اروپا با بحران پناهجویان دانسته، اما مسئله این است که آن سوی مرزهای یونان، در اروپا، برخلاف سال‌های 2015 و 2016 دیگر کسی منتظر ورود پناهجویان نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :