• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 19 شهریور 1399
کد مطلب : 109706
+
-

ترور معاون اول رئیس جمهور افغانستان ناکام ماند

ترور معاون اول رئیس جمهور افغانستان ناکام ماند

ترور ناکام معاون اول رئیس‌جمهور افغانستان دست کم 10 کشته و 15 زخمی به جا گذاشت تا بار دیگر بحث بر سر افزایش ناامنی‌ها در کابل بالا بگیرد. 
صبح دیروز کاروان خودرویی حامل امرالله صالح هدف حمله قرار گرفت اما او جان سالم به در برد. شماری از محافظانش اما زخمی شدند. تلفات اصلی البته مربوط به مردم عادی بود که در حال تردد در خیابان بودند. گفته می‌شود حمله با استفاده از تعبیه بمب در یک‌ گاری انجام شده است.
طالبان دست داشتن در این حمله را رد کرده اما به گزارش تلویزیون طلوع افغانستان، وزارت داخله این کشور شبکه حقانی را مسئول این حمله دانسته است. شبکه حقانی جزو گروه‌های زیرمجموعه طالبان است و طی ماه‌های اخیر بار دیگر در انجام حملات تروریستی در کابل و دیگر نقاط افغانستان فعال شده است. طبق اعلام مقام‌های امنیتی، مواد انفجاری مورد استفاده در این حمله از نوع آردی‌ایکس+اچ‌ام‌اس (HMS+RDX) بوده که گفته می شود پیش از این در بمب‌گذاری‌های انجام شده توسط شبکه حقانی مورد استفاده بوده است.
امرالله صالح مردادماه سال گذشته نیز هدف یک سوء‌قصد قرار گرفت اما زخمی شد. در آن عملیات که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان انجام شد، دفتر حزب روند سبز که ریاست آن را صالح به عهده دارد هدف حمله قرار گرفت که 2 کشته و 25 زخمی به جا گذاشت. امرالله صالح آن زمان طالبان را مسئول این حمله معرفی کرد اما طالبان دست داشتن در آن را تکذیب کرد. 
حمله دیروز در حالی رخ می‌دهد که دولت و دیگر گروه‌های افغان برای شرکت در مذاکرات صلح با طالبان آماده می‌شوند. سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهور افغانستان، حمله به صالح را «نقض صریح روند صلح» خوانده است.   طی ماه‌های اخیر، پس از یک دوره آرامش نسبی در پایتخت افغانستان، شمار حمله‌های تروریستی در این شهر افزایش یافته است. ماه قبل، حمله خمپاره‌ای به کاخ ریاست‌جمهوری  افغانستان باعث برکناری رئیس پلیس پایتخت شد. برخی تحلیلگران این حملات را از سوی طالبان و با هدف تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات ارزیابی کرده‌اند. برخی دیگر اما آن دسته از گروه‌های ناراضی طالبان را که با مذاکرات مخالف هستند عامل حمله می‌دانند.

این خبر را به اشتراک بگذارید