• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
سه شنبه 18 شهریور 1399
کد مطلب : 109491
+
-

امسال گوشت وارد نمی‌شود

چند و چون
امسال گوشت وارد نمی‌شود

افزایش قیمت گوشت قرمز در بازار خرده‌فروشی در حالی است که دامداران از تولید مازاد دام می‌گویند و دولت با هدف کاهش زیان تولیدکنندگان به خرید تضمینی گوشت از دامداران اقدام کرده است. با منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در این زمینه گفت‌وگو کردیم.

دلیل روند افزایش قیمت گوشت با وجود مازاد تولید چیست؟
گرانی گوشت به دامدار و میزان موجودی دام ارتباطی ندارد، چون کسانی که دام را از دامداری‌ها می‌خرند آن را با افزایش قیمت تحویل بازار می‌دهند و نرخ‌هایی که امروز در بازار وجود دارد هیچ تناسبی با قیمت دام در دامداری‌ها ندارد. الان در زمینه دام سبک و سنگین، هم جمعیت زیادشده و هم پرواربندی با افزایش روبه‌رو بوده و چند فصل است که این دام خرید و فروش نمی‌شود. آنچه اسباب گرانی است، شرایط جابه‌جایی، انتقال به کشتارگاه و عرضه در خرده‌فروشی‌هاست. قیمت گوشت از تولید تا مصرف با افزایش همراه است و با اختلاف نرخ زیادی به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد. دام با قیمت پایین از دامدار خریداری می‌شود، به‌طورمثال دام سبک با قیمت 38تا 40هزار تومان در هر کیلوگرم از دامدار خریداری‌ می‌شود و در میادین با قیمت 48هزار تومان به فروش می‌رسد. بعد از این مرحله تا زمانی که گوشت به قصابی‌ها و خرده فروشی‌ها برسد باز هم این افزایش ادامه دارد و در حقیقت در سطح خرده‌فروشی ما با گرانفروشی مواجه هستیم.
چرا همزمان با خرید تضمینی دام واردات گوشت در حال انجام است؟
طرح خرید تضمینی دام، تازه دارد خودش را پیدا می‌کند، این طرح نیازمند حمایت است تا بتوانیم گوشت مورد نیاز کشور را در داخل تامین کنیم و نیازی به واردات نداشته باشیم. این کار، کارسختی است اما شدنی است، کما اینکه خرید تضمینی هم در ابتدا با مشکلات زیادی مواجه بود ولی به مرور مشکلات حل شد. اما در زمینه واردات، اگر در این مدت وارداتی انجام شده باشد مربوط به قبل است و مخصوصا از زمان شیوع کرونا به بعد واردات گوشت انجام نشده است.احتمال می‌دهم اگر توزیعی انجام شده مربوط به واردات قبل از کرونا بوده و یا محموله‌هایی که روی دریا بودند و حالا مجوز ورود گرفته، جدیدا واردات گوشت نداشته‌ایم.
آیا تامین نیاز داخلی بدون واردات امکانپذیر است؟
گوشت مصرفی کشور طبق آمارها سالانه بین 950هزار تا یک میلیون تن است و چیزی که امسال برای تولید در داخل کشور پیش‌بینی می‌شود حدود 880هزار کیلوگرم است که مابقی این نیاز به گوشت گرم با واردات تامین می‌شود. اما با توجه به تولید مازاد دام، صادر نشدن و مصرف پایین گوشت در کشور، هم‌اکنون بخشی از گوشت خریداری شده از دامداران به‌صورت منجمد بسته‌بندی و ذخیره‌سازی می‌شود که این می‌تواند بقیه نیاز کشور به گوشت را نیز تامین کند و به‌احتمال زیاد نیازی به واردات نخواهیم داشت.
چرا خرید تضمینی دام به‌صورت خرید گوشت انجام گرفت؟
شرکت پشتیبانی دام اصولا دام را خریداری نمی‌کند، شیوه کار این شرکت خرید گوشت است، به همین دلیل از ابتدا اعلام شد دامدارانی که می‌توانند دام را به‌صورت گوشت عرضه کنند کار را شروع کنند. از آنجا که کار دامدار تنها تولید دام است و در زمینه استحصال و بسته‌بندی و انجماد نیاز به هزینه دارد، باید شرکت دیگری در این زمینه وارد عمل شود و اصولا این کار به شکل زنجیره‌ای است. تولید، کشتار، بسته‌بندی و انجماد گوشت کار یک نفر نیست و مجموعه‌ای از افراد و عوامل باید در این زمینه وارد عمل شوند. این کار سرمایه زیادی هم نیاز دارد و کار جدیدی است اما می‌تواند در کشور به‌عنوان یک کار خوب، پردرآمد و پراشتغال مورد توجه باشد. دولت در این طرح حمایت خود را از دامدار انجام داد و دام را خریداری کرد اما نیازی نبود که خود دامدار در سایر مراحل وارد شود. مزیت دیگر این طرح این بود که به‌صورت نقدی انجام شد، نه چکی و مدت‌دار. این به دامداران کمک زیادی کرد، ضمن اینکه گوشت مورد نیاز کشور هم تامین شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید