• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
یکشنبه 16 شهریور 1399
کد مطلب : 109332
+
-

ترامپ: سربازان کشته‌شده در جنگ، عده‌ای احمق بودند

انتخابات آمریکا
ترامپ: سربازان کشته‌شده در جنگ، عده‌ای احمق بودند

کمتر از 2‌ماه به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی‌مانده و بازار افشاگری‌‌ها علیه هر یک از 2نامزد اصلی انتخابات یعنی دونالد ترامپ و جو بایدن، رفته‌رفته داغ می‌شود. دیروز قرعه به نام ترامپ افتاد که گفته می‌‌شود در سفر 2سال قبل خود به فرانسه در جریان مراسم ادای احترام به سربازان آمریکایی کشته‌شده در جنگ جهانی اول، آنها را «عده‌ای بازنده» و «عده‌ای احمق» نامیده است.
ابتدا وب‌سایت مجله آتلانتیک و سپس خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از منابع نزدیک به ترامپ که نخواسته‌‌اند نام‌شان فاش شود، این خبر را منتشر کرده‌اند. بر این اساس، ترامپ صبح روز مراسم پیش از آنکه با بالگرد به سمت گورستان سربازان آمریکایی کشته‌شده در جنگ جهانی اول در شمال فرانسه برود، گفته است: «اصلا چرا باید به این گورستان بروم؟ اینها که عده‌ای بازنده بوده‌اند.» البته ترامپ هیچ‌وقت در ماجرای سفر به فرانسه، پایش به این گورستان نرسید؛ چرا‌که به‌دلیل شرایط بد جوی، پرواز بالگرد او ممکن نبود. آتلانتیک همچنین نوشته است که ترامپ در همان سفر، در جایی دیگر 1800سرباز آمریکایی را که در جریان یکی از نبردهای جنگ جهانی اول در خاک فرانسه کشته شده‌اند، «عده‌ای احمق» خوانده بود؛ چراکه نتوانستند جان خود را نجات دهند.
رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به سؤال خبرنگاران درباره این اظهارات، به‌کلی آنها را رد کرد و گفت: «نسبت‌دادن چنین چیزی به من خیلی احمقانه است؛ آن‌هم من که بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری به نظامیان توجه کرده‌ام.» ترامپ چند ساعت بعد در یک نشست دیگر گفت که حدس می‌زند منبع این خبر، ژنرال جان کلی، رئیس دفتر سابقش بوده است. ژنرال کلی 2سال قبل و در پی اختلاف‌نظر شدید با ترامپ از سمتش در کاخ سفید استعفا کرد. هرچند بعدا ترامپ بارها تأکید کرد که کلی را اخراج کرده است؛ ادعایی که هرگز از سوی کلی و دیگر اعضای تیم ترامپ تأیید نشد.
سخنان ترامپ در تکذیب خبر را کمتر کسی باور کرده است؛ چراکه او در گذشته نیز سابقه توهین به نظامیان و خانواده‌های آنها را داشته است. او حدود 5سال قبل، در مورد سناتور جان مک‌کین که در جنگ جهانی دوم حضور داشته و در ویتنام اسیر شده بود، گفت: «من که او را قهرمان نمی‌‌دانم؛ قهرمان کسی است که اسیر نشود.»
تاکنون سخنگوی کاخ سفید، همسر ترامپ و مایک پنس، معاون ترامپ مطرح‌شدن این اظهارات از سوی رئیس‌جمهور آمریکا را تکذیب کرده‌اند، اما افراد دیگری که در سفر فرانسه با ترامپ بوده‌اند در گفت‌و‌گو با رسانه‌های آمریکایی توهین او به سربازان کشته‌شده این کشور را تأیید کرده‌اند. سخنان ترامپ موج تازه‌ای از انتقادها علیه او را به راه انداخته است. او که در نظرسنجی‌های مختلف بین 7 تا 11درصد از رقیب دمکرات خود عقب است، با چنین اظهارنظرهایی شرایط را برای خود و تیمش سخت کرده است. بایدن هم که این روزها فعالیت تبلیغاتی خود را تقویت کرده، دیروز از فرصت استفاده کرد و در گفت‌وگو با خبرنگاران تأکید کرد که ترامپ را مناسب تصدی پست فرماندهی کل قوا نمی‌داند. در آمریکا رئیس‌جمهور فرماندهی تمامی نیروهای نظامی را بر عهده دارد و فرمانده کل قوا نامیده می‌شود. او سخنان ترامپ را «رقت‌انگیز» خواند.

ترامپ، سمت پوتین
رسانه‌های آمریکایی دیروز بهانه دیگری نیز برای انتقاد از ترامپ داشتند؛ سکوت او درباره مسموم‌شدن دشمن سرسخت ولادیمیر پوتین یعنی آلکسی ناوالنی در روسیه. دولت آلمان اعلام کرده است که نتیجه آزمایش‌های سم‌شناسی در یک آزمایشگاه نظامی این کشور نشان می‌دهد ناوالنی با عنصری از گروه سم اعصاب «نوویچوک» مسموم شده است. ناوالنی ‌ماه قبل در پروازی از منطقه سیبری به مسکو، ناگهان بیهوش شد و سپس به کما رفت. به خواست همسرش، او را برای مداوا به آلمان منتقل کرده‌اند. نوویچوک که در شوروی سابق ساخته شده، طوری طراحی‌شده که سمی‌تر از دیگر سلاح‌های شیمیایی باشد.
طرفداران ناوالنی معتقدند او به دستور ولادیمیر پوتین مسموم شده؛ ادعایی که از سوی مسکو رد شده است. دیمیتری پسکوف، سخنگوی ولادیمیر پوتین، گفته است که هیچ دلیلی برای متهم‌کردن دولت روسیه وجود ندارد و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی نباید در ارزیابی‌های خود عجله کنند. از ترامپ به‌خاطر سکوتش در این‌باره انتقاد شده است. این در حالی است که رهبران برخی کشورهای اروپایی خواهان توضیح دقیق دولت روسیه در این‌باره شده‌اند.
ترامپ در یک نشست خبری گفت که دقیقا نمی‌داند چه اتفاقی برای ناوالنی افتاده، بنابراین دلیل ندارد از پوتین توضیح بخواهد. او در عین حال از خبرنگاران خواست که به جای انتقاد از او، انتقادهای خود را متوجه چین کنند. او گفت: «جالب است که همه همیشه از روسیه اسم می‌آورند... اما من فکر می‌کنم احتمالا چین در این مرحله کشوری است که باید درباره آن بیش از روسیه صحبت کرد.»

این خبر را به اشتراک بگذارید