• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 15 شهریور 1399
کد مطلب : 109243
+
-

نگاه

بسته‌های اینترنتی گول‌زَنَک

بسته‌های اینترنتی گول‌زَنَک

فرزام شیرزادی- داستان‌نویس و روزنامه‌نگار

در این روزهای پراِدبار و دلتنگی که همراه است با چاشنی تلخ، سمج و آزاردهنده کرونا، اینترنت هم قصه پرغصه محیلانه‌ای برای خانواده‌ها دست ‌و پا کرده؛ از جر و منجرهای خانگی گرفته تا پیله کردن پدر و مادرها به نوجوان‌های دانش‌آموزشان و جوان‌هایی که در این روزگار مصیبت‌زده، خیل عظیمشان، سن زن گرفتن یا شوهر کردن را سال‌هاست گذرانده‌اند و حالا زیر یک سقف با پدر و مادر زندگی می‌کنند. حالا جز بدبختی‌ها و‌ گیروگرفت‌های ‌ریز و درشت که هوارِ سرِ جمعیتی قابل اعتنا شده، خرید بسته‌های اینترنت مخابراتی‌ هم با پیچش‌هایی غیرشفاف، کدر و موهوم همراه است. بسته‌های ماهانه‌ای که بهانه‌ای شده برای توسر و کله هم کوبیدن‌های اعضای خانواده‌. خرید بسته‌هایی که معمولا مقطع زمانی‌اش یک‌ماهه است و در هر حجمی و تقریبا هر اوضاعی، 3 تا 4روز مانده تا پایان مهلت استفاده تمام یا چنان سرعتش کند می‌شود که ناچار باید بسته‌ای به اسم ترافیک اضافه خرید تا آن چند روز سر شود و سرویس ماهانه دوباره به خانه اولش بازگردد.
در چند ‌ماه اخیر، به‌ویژه بعد از شیوع کرونا، این بساط تمام شدن ناگهانی اینترنت خانگی، آن هم سه چهار روز مانده به مهلت استفاده، پاسخ‌های اغلب حق‌به‌جانبی داشته است؛ اینکه در دوران کرونازده، خلق‌الله بیشتر در خانه‌اند و زود کلک بسته اینترنت را می‌کنند. اینکه مصرف بالا رفته و استفاده از سایت‌ها و اپلیکیشن‌های غیروطنی، چند برابر محاسبه می‌شود و بهتر است کمتر به واتساپ و تلگرام و اینستاگرام و چیزهای «جیز و خطرناکی» مثل اینها مراجعه کرد.
با همه این پاسخ‌های مثلا رندانه، یک سؤال بزرگِ بی‌جواب برای آنهایی که کار با اینترنت جزء لاینفک زندگی‌شان شده - به‌ویژه خانواده‌هایی که فرزندانی تحت آموزش در فضای مجازی دارند - وجود دارد و آن اینکه چطور است که خرید هر بسته‌ای درست چند روز مانده تا پایان مهلت مثلا قانونی تمام می‌شود و ناچار باید دست به جیب شد و پول اضافه داد.
از همه اینها گذشته، وقتی می‌خواهی پوست‌کلفتی به‌خرج بدهی و پیگیر شوی، هیچ‌کدام از اپراتورهایی که اینترنت را از آنجا خریده‌ای پاسخ قانع‌کننده و سر راستی ندارند. جواب همه‌شان یکی است؛ انگار از روی نوشته‌هایی تایپ‌شده که مضمونی یگانه دارند، سعی می‌کنند درنهایت رعایت ادب اداری، خونسرد، با جملاتی باسمه‌ای و مودبانه مجابتان کنند که بله، همه‌اش را خودتان استفاده کرده‌اید و بهتر است همدیگر را متهم به زیاد استفاده کردن نکنید. لطفا تو سروکله هم نزنید و به هم نپرید. و حالا اگر برای چند روز باقی‌مانده می‌خواهید بسته‌ای جدید بخرید می‌توانیم راهنمایی‌تان کنیم. دقت کنید؛ راهنمایی برای خرید بسته جدید برای چند روز. راهنمایی‌ای نسبتا سرراست برای چند روز که به‌اجبار باید دست به جیب شوید، چون همان چند روز، فرزند شما کلاس مجازی دارد یا آن یکی کارش با اینترنت است و اصلا یکی دیگر از سر تفنن یا جهل ریشه‌دار می‌رود سراغ موبایلش.
حکایت کاهش حجم اینترنت تلفن‌های همراه و گران شدنشان هم که ماجرایی است کهنه و نیاز به توضیح اضافه ندارد. واقعا باید سراغ چه‌کسی رفت وقتی احساس می‌کنی دارند در ابعاد مختلف به تو تعرض می‌کنند؛ تعرضی سخت به حیات و مماتت که نباید و نمی‌توانی هم زبان باز کنی.

این خبر را به اشتراک بگذارید