• پنج شنبه 28 تیر 1403
  • الْخَمِيس 11 محرم 1446
  • 2024 Jul 18
شنبه 15 شهریور 1399
کد مطلب : 109210
+
-

تمبر «روز ملی قزوین» با تصویر جعلی قلعه الموت منتشر شد

خبر
تمبر «روز ملی قزوین» با تصویر جعلی قلعه الموت منتشر شد

شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران تمبر روز ملی قزوین را با تصویر جعلی و تخیلی دانشگاه کلمبیا از قلعه‌الموت منتشر کرد. انتشار تصویر تخیلی قلعه‌الموت توسط شرکت ملی پست کشورمان اما با واکنش‌ منفی مسئولان فعلی و سابق وزارت میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مواجه شد. علیرضا خزائلی، مدیرکل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی قزوین اعلام کرد: میراث ‌فرهنگی دخالتی در طراحی و تهیه این تمبر نداشته و انتخاب تصویر غیرواقعی و خیالی قلعه الموت برای تمبر اختصاصی روز ملی قزوین، مورد تأیید این اداره کل نیست. او به ایرنا گفت: چاپ تصویر خیالی این قلعه که براساس کاوش‌ها و مطالعات باستان‌شناسی هرگز به این شکل نبوده است، مورد تأیید نیست و بهتر بود در انتخاب این طرح از نظرات تخصصی و کارشناسی استفاده می‌شد. حمیده چوبک، مدیر سابق پایگاه میراث فرهنگی الموت و سرپرست بیش از ۱۴ فصل کاوش باستان‌شناسی در این قلعه تاریخی نیز گفت: براساس مدارک باستان‌شناسی و اسناد تاریخی موجود، طرح بازسازی قلعه توسط دانشگاه کلمبیا، کاملا غیرواقعی و تخیلی است. ضمن آنکه مدارک بسیار ارزشمندی از نقاشی‌های مینیاتور دژ الموت و تصاویر هنری و تأثیرگذار از وضعیت موجود قلعه در دسترس است که می‌توانست روی نقش تمبر بنشیند.

   تغییرات اقلیمی، عامل افزایش مرگ و خشونت
کارشناسان براساس چندین مطالعه نتیجه‌گیری کردند که گرم شدن هوا باعث افزایش پرخاشگری، خشونت و حتی خودکشی می‌شود. براساس یافته‌ها، یکی از دلایل مهم تغییرات اقلیمی، ایجاد تغییر در میزان تولید ماده سروتونین در مغز است. به گزارش ایسنا، طبق برآوردهای مؤسسه «روبرت کخ» آلمان در سال ۲۰۱۸ میلادی حدود ۵۰۰ نفر در برلین به‌دلیل افزایش بیش از حد دما جان باختند. به این ترتیب به ازای هر ۱۰۰ هزار شهروند برلین ۱۲ نفر قربانی تغییر درجه حرارت هوا شدند. علت مرگ این افراد اختلالات قلبی- عروقی، نارسایی کلیه، بیماری‌های تنفسی و سکته مغزی اعلام شد. براساس پژوهشی دیگر در آفریقای جنوبی، بالارفتن حرارت هوا باعث افزایش قتل می‌شود و به ازای هر سانتی‌گراد افزایش دما، میانگین قتل ۱.۵ درصد بالا می‌رود. در فنلاند نیز افزایش هر یک درجه سانتی‌گراد دمای هوا، میزان قتل را حتی ۱.۷ درصد افزایش داده است. نشریه تاتس آلمان به نتیجه تحقیقاتی اشاره کرده است که بر 7هزار تظاهرات در ایالات متحده انجام شد.
 محققان به این نتیجه رسیدند که هر اندازه دمای هوا بالا برود، پرخاشگری نیز افزایش می‌یابد. در تحقیقات دیگری در آمریکا مشخص شد، بالارفتن درجه حرارت هوا باعث می‌شود که رانندگان تهاجمی‌ رفتار کنند. در یک آمار مقایسه‌ای در ۱۲ کشور، ازجمله کشورهای آسیایی، این نتیجه حاصل شد که تعداد خودکشی‌ها هم در هوای گرم بیشتر از هوای سرد است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید