رهبرمعظم انقلاب با اشاره به فراگیر شدن مسئله آموزش مجازی:
موضوع عدالت آموزشی حساستر از گذشته است
صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلأ عدمامکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند
وضعیت مهدکودکها به هیچوجه خوب نیست و نباید به مهدکودکها نگاه مراکز خدماتی داشت
حضرت آیتالله خامنهای، رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح روز گذشته در ارتباط تصویری با وزیر، معاونان، مدیران و رؤسای وزارت آموزش و پرورش در سیوچهارمین اجلاس آموزش و پرورش، با تشکر صمیمانه از مردم برای عزاداری پرشور حسینی و حرکت عظیم معنوی همراه با رعایت دستورالعملهای بهداشتی، معلمان را «افسران سپاه پیشرفت کشور» خواندند و با تأکید بر ضرورت تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، اندیشمند، دانشمند و دارای اخلاق اسلامی در این دستگاه بسیار مهم گفتند: سند تحول آموزش و پرورش باید با تبیین صحیح و تنظیم و اجرای برنامه جامع عملیاتی، زمینهساز پرورش چنین افرادی شود.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی دفتر مقام معظم رهبری، ایشان با تسلیت سالروز شهادت امام سجاد(ع)، حرکت عظیم حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) را قیام بهمعنای حقیقی کلمه خواندند و افزودند: پس از قیام حسینی در عاشورا، قیام زینبی ابعاد مختلف حادثه عاشورا و شهادت حضرت سیدالشهدا را برای بشریت تثبیت و ماندگار کرد. رهبر انقلاب سوگواری ملت در دهه اول محرم امسال را پدیدهای در تاریخ کشور دانستند و افزودند: با وجود محدودیتهای شدید ناشی از کرونا، مردم، گویندگان و مرثیهخوانان، ضمن حفظ شور حسینی و تشکیل مجالس عظیم و معنوی، دستورالعملها را رعایت کردند که بهعنوان یک مُرید اهلبیت، صمیمانه از همه عزیزان تشکر میکنم. حضرت آیتالله خامنهای همچنین با تشکر از زحمات چندماه اخیر مجموعه آموزش و پرورش و گزارش خوب وزیر، گفتند: برنامهریزی و اقدامات این مجموعه پس از شیوع کرونا بیسابقه بود چون تجربهای در این زمینه نداشتیم که از همه قدردانی میکنم. ایشان در محور اصلی سخنانشان، منطق و هدف آموزش و پرورش در همه دنیا را «تربیت انسان شایسته» خواندند و افزودند: البته با توجه به تعاریف گوناگون انسان شایسته در مکاتب مختلف، نوع آموزشها و پرورشها متفاوت میشود.
حاصل 12سال تعلیم
رهبر انقلاب افزودند: در نظام اسلامی برونداد و حاصل ۱۲سال تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان و جوانان باید تربیت انسانهای مؤمن، خردمند، متفکر و اندیشمند، دانشمند، با نظم، با انصاف، دارای اخلاق اسلامی و در یک کلمه انسانهای مجاهد و اهل عمل باشد.
حضرت آیتالله خامنهای با طرح این سؤال که برای تربیت چنین انسانهایی، دستگاه آموزش و پرورش باید چه ویژگیهایی داشته باشد، افزودند: برای تحقق منطق و هدف انسانسازی، آموزش و پرورش بهعنوان لشکر عظیم فرهنگی نیازمند زیربنای مستحکم و تحول بنیادی است. رهبر انقلاب با اشاره به گذشت ۹سال از تنظیم سند تحول آموزش و پرورش، افزودند: در این سند اهداف کلان و راهبردهای کلی مشخص شده است که باید براساس سیاستها، برنامه اجرایی تنظیم شود.
ایشان افزودند: برنامه اجرایی سند تحول با وجود تلاشهای دولتهای مختلف هنوز بهطور کامل تنظیم نشده است که شورایعالی آموزش و پرورش و مدیریت کلان آن باید این مسئولیت را انجام دهند.
نگاه به آموزش و پرورش، نگاه مصرفی نباشد
رهبر انقلاب ترمیم دورهای سند تحول با نگاه تکمیلی را از مفاد سند تحول و وظیفه شورایعالی انقلاب فرهنگی خواندند و افزودند: مسئولان آموزش و پرورش، این موضوع را پیگیری کنند. ایشان «زمانبندی» و «تعیین شاخصهای پیشرفت» را در برنامه جامع اجرای سند تحول ضروری خواندند و افزودند: برنامه جامع باید متقن و دربردارنده همه اهداف سند تحول باشد.
حضرت آیتالله خامنهای تبیین صحیح سند تحول را هم مهم دانستند و گفتند: سند تحول باید برای همه سطوح آموزش و پرورش، بهروشنی و جذاب تبیین شود تا همه مدیران و معلمان برای اجرای دقیق آن انگیزه پیدا کنند.
رهبر انقلاب اسلامی، معلمان را عناصر تعیینکننده در دستگاه عظیم فرهنگی آموزش و پرورش خواندند و با تأکید بر لزوم صیانت از شأن و نقش معلمان، گفتند: معلمان بهمعنای واقعی افسران سپاه پیشرفت کشور هستند و حفظ شأن و جایگاه معلم در درجه اول بهعهده خود آنان است و هر معلمی باید این احساس را داشته باشد که او آیندهساز است.
حضرت آیتالله خامنهای افزودند: آموزش و پرورش نیز باید از شأن و جایگاه معلمان حمایت کند و این هدف باید با کمک مجلس و دستگاههای مرتبط همچون سازمان برنامه و بودجه محقق شود. ایشان تأکید کردند: نگاه به آموزش و پرورش باید نگاه به یک دستگاه زیربنایی باشد نه مصرفی و هزینهکردن در آموزش و پرورش همچون سرمایهگذاری در مسائل زیربنایی درنظر گرفته شود.
فرهنگسازی برای اکرام معلمان
رهبر انقلاب اسلامی، فرهنگسازی برای ترویج احترام و اکرام معلمان در جامعه را عامل سوم در صیانت از جایگاه و شأن این قشر مهم و تأثیرگذار دانستند و گفتند: دستگاههای فرهنگی بهویژه صداوسیما در این زمینه نقش بسیار مهمی دارند و باید این کار لازم را بهصورت مستمر و هنرمندانه انجام دهند.
حضرت آیتالله خامنهای موضوع جذب و تربیت معلم را بسیار مهم برشمردند و با اشاره به دو دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی، خاطرنشان کردند: باید بهگونهای برنامهریزی و ظرفیتسازی شود که معلمان سراسر کشور، فقط از مسیر این دو دانشگاه وارد آموزش و پرورش شوند و مجلس شورای اسلامی نیز باید در تصویب طرحها بهگونهای عمل کند که خارج از مسیر این دو دانشگاه، ورودی به آموزش و پرورش وجود نداشته باشد.
ایشان، درنظر گرفتن صلاحیتهای دینی، اخلاقی و سیاسی را در جذب معلمان مورد تأکید قرار دادند و گفتند: باید در جذب معلمان یک گزینش صحیح و خردمندانه انجام شود و اجازه ورود نیروی بیکیفیت به آموزش و پرورش داده نشود.
آموزش مجازی و عدالت آموزشی
رهبر انقلاب اسلامی به موضوع «عدالت آموزشی» نیز اشاره کردند و افزودند: در مورد عدالت آموزشی و بهرهمندی دانشآموزان از سهم مناسب خود در همه نقاط کشور بهویژه مناطق دوردست و شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان در مناطق محروم بارها صحبت شده است و اکنون که مسئله آموزش مجازی مطرح است، موضوع عدالت آموزشی حساستر از گذشته است.
حضرت آیتالله خامنهای با تأکید بر توجه به خانوادههایی که تمکن مالی جهت خرید ابزار و وسایل مورد نیاز بهمنظور استفاده از آموزش مجازی را ندارند، افزودند: صداوسیما باید از طریق آموزش، بخشی از خلأ عدمامکان استفاده از آموزش مجازی را جبران کند. ایشان یکی از موارد مربوط به عدالت آموزشی را، موضوع «مدارس دولتی» برشمردند و گفتند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی از لحاظ آموزشی و تربیتی بهگونهای شود که دانشآموزان احساس نکنند با تحصیل در این مدارس امکان قبولی آنها در کنکور کمتر است و خانوادهها نیز تصور کنند فرزندانشان را به یک جای بیپناه میفرستند.
آموزش مجازی و خطر آسیبهای فضای مجازی
رهبر انقلاب اسلامی درخصوص آموزش مجازی و برخی زیانهای احتمالی آن خاطرنشان کردند: راهاندازی شبکه شاد، اقدام بسیار خوبی است اما آموزش مجازی نباید موجب شود که دانشآموز در معرض آسیبهای فضای مجازی و خطرات اخلاقی و اعتقادی قرار گیرد.
ایشان به بُعد پرورشی در آموزش و پرورش اشاره کردند و با گلایه از کمتوجهی به فعالیتهای پرورشی و عقبماندگی در این زمینه بهرغم تأکیدهای مکرر، گفتند: با توجه به موضوع آموزش مجازی، باید برای فعالیتهای پرورشی، شیوههای جدیدی را طراحی کرد تا این موضوع مورد غفلت بیشتر قرار نگیرد.
رهبر انقلاب اسلامی، مدارس پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد را از مسائل مهم و اساسی آموزش و پرورش خواندند و با اشاره به ابلاغ مصوبه مربوط به مدارس سمپاد که با تأخیر هم انجام شد، بر جدیگرفتن موضوع شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان تأکید کردند و افزودند: جایگاه کشور در المپیادها نیز باید بهبود و ارتقا یابد زیرا در سالهای اخیر وضعیت ما برجسته نبوده است.
وضعیت مهدکودکها به هیچوجه خوب نیست
حضرت آیتالله خامنهای در ادامه به وضعیت مهدکودکها و پیشدبستانیها اشاره کردند و با اظهار تأسف از رهابودن مهدکودکها بهدلیل اختلافات برخی دستگاههای دولتی، گفتند: براساس گزارشهای رسیده وضعیت مهدکودکها به هیچوجه خوب نیست و نباید به مهدکودکها نگاه مراکز خدماتی داشت بلکه مراکز مهم آموزشی و پرورشی هستند. حضرت آیتالله خامنهای همچنین با اشاره به اصرار غربیها برای نفوذ در آموزش و پرورش کشورها با انگیزه تحمیل سبک زندگی غربی، از سند ۲۰۳۰ و یا نفوذ در آموزش و پرورش برخی کشورهای منطقه بهعنوان نمونه یاد کردند و گفتند: امروز فلسفه اجتماعی غرب در خود غرب شکست خورده و مظاهر فسادانگیز آن از هالیوود تا پنتاگون کاملا نمایان است. رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر حساسیت در مقابل نفوذ دشمن افزودند: دشمن قصد دارد کاری را که بهوسیله نظامی از انجام آن ناتوان است، با نفوذ و از راههایی مانند سند۲۰۳۰ دنبال و انسانهایی تربیت کند که مثل او فکر و اهداف عملیاتی او را پیاده کنند تا زمینه غارت ملتها فراهم شود.
مکث
عادیسازی روابط امارات با رژیم صهیونیستی خیانت به دنیای اسلام بود
رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنانشان، اقدام دولت امارات متحده عربی در عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی را خیانتی به دنیای اسلام، جهان عرب و کشورهای منطقه و به مسئله مهم فلسطین خواندند و گفتند: البته این وضعیت دیری نخواهد پایید اما لکه ننگ آن بر پیشانی کسانی که غصب کشور و آوارهکردن ملت فلسطین را به بوته فراموشی سپردند و پای صهیونیستها را در منطقه باز کردند، باقی خواهد ماند. ایشان با ابراز تأسف از همکاری دولت امارات متحده عربی با اقدامات قساوتآمیز رژیم صهیونیستی و عناصر خبیث صهیونیست در هیأت حاکمه آمریکا علیه مصالح جهان اسلام و منطقه، افزودند: امیدواریم اماراتیها زودتر بیدار شوند و این کارشان را جبران کنند. پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، محسن حاجیمیرزایی، وزیر آموزش و پرورش با بیان گزارشی از فعالیتهای این وزارتخانه، گفت: تولید بسته و محتوای یادگیری، سیاستگذاری در فرایند جذب و بهکارگیری معلم، طرح هر دانشآموز یک مهارت، افزایش حقوق معلمان، آغاز عملیات احداث ۴۳هزار واحد مسکن فرهنگیان و افزایش ظرفیت دانشگاههای فرهنگیان جزو برنامهها و اقدامات آموزش و پرورش است. حاجیمیرزایی سرعت آموزش و پرورش در واکنش به کرونا را مناسب دانست و گفت: کمتر از یک هفته پس از کرونا، برنامه تلویزیونی آموزشی و حدود یک ماه بعد از آن، شبکه شاد را راهاندازی کردیم و در سال تحصیلی جدید نیز تضمین میدهیم که همه دانشآموزان به آموزش دسترسی داشته باشند.