• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 10 شهریور 1399
کد مطلب : 108796
+
-

خبرهای کوتاه/ زیست بوم

   سازمان ملل: 120میلیون شغل گردشگری از دست می‌رود
سازمان ملل در گزارشی جدید در مورد تأثیر کووید-۱۹ بر توریسم جهان منتشر کرد هشدار داد: ۱.۲تریلیون دلار خسارت به این بخش وارد می‌شود و ۱۲۰میلیون شغل از دست می‌رود. به گزارش مهر به نقل از راشاتودی، سازمان ملل متحد در گزارش جدید خود پیش‌بینی کرد که در سال۲۰۲۰ تعداد گردشگران بین‌المللی نسبت به سال گذشته ۵۸ تا ۷۸درصد افت ‌کند. براساس این گزارش، با واردآمدن این شوک ناگهانی به صنعت توریسم جهان که بخش عمده درآمد برخی کشورها را به‌عهده دارد، بین ۸۵۰میلیون تا ۱.۱میلیارد نفر از گردشگران بین‌المللی جهان کاسته می‌شود. آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: در ۵‌ماه اول امسال تعداد توریست‌های بین‌المللی به کمتر از نصف کاهش یافته و ۳۲۰میلیارد دلار از صادرات به‌واسطه توریسم از دست رفته است. او گفت: خسارتی که تا‌کنون به این بخش وارد شده، بیش از سه‌برابر زیانی است که در کل بحران اقتصادی۲۰۰۹ به صنعت توریسم وارد آمد.

   حفظ یوز، اولویت اول است
کیومرث کلانتری، معاون محیط‌زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط‌زیست به ایرنا گفت: اولویت اول سازمان حفاظت محیط‌زیست حفظ یوزپلنگ آسیایی در زیستگاه اصلی است و تمام تلاش این سازمان و بخش‌های مردمی و دوستداران محیط‌زیست جلوگیری از انقراض قطعی این گونه ارزشمند در طبیعت ایران است. او گفت با حفاظت اصولی از زیستگاه مانند کاهش دام، سگ‌های گله، ایمن‌سازی جاده‌ها و راه‌ها و درنهایت همکاری و مشارکت مردم موفق به ایمن‌سازی‌ زیستگاه‌ یوزپلنگ ایرانی شدیم. وی با اشاره به نهم شهریورماه، روز ملی حفاظت از یوزپلنگ ایرانی، افزود: یوزپلنگ نه فقط در ایران بلکه در دنیا در معرض انقراض است. اما تنها پناهگاه یوز آسیایی در نقاطی از ایران است که حدود ۶میلیون هکتار در ۷استان و ۱۰منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط‌زیست وسعت دارد. به گفته کلانتری، سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌دنبال اتصال شبکه زیستگاهی یوزپلنگ و کاهش تهدیدات زیستگاه این گونه برای آرام‌کردن شرایط تکثیر طبیعی است.

   کاهش دما در شمال افزایش گردوخاک در شرق 
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از وزش باد شدید همراه با گردوخاک در شرق کشور طی روزهای آینده خبر داد. صادق ضیاییان به ایسنا گفت: امروز (10شهریورماه) استان گلستان، خراسان شمالی، شمال خراسان رضوی، ارتفاعات البرز مرکزی و ارتفاعات شمال غرب کشور با بارش شدید مواجه می‌شوند. به گفته او، پیش‌بینی می‌شود، از روز سه‌شنبه تا پنجشنبه نیز ارتفاعات شمال‌غرب کشور، البرز و زاگرس مرکزی با رگبار باران، همراه با رعد و برق و وزش باد شدید روبه‌رو شوند. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اعلام اینکه امروز نیز کاهش نسبی دما در شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود، گفت: در شرق کشور طی 2روز آینده، وزش باد شدید همراه با گردوخاک رخ می‌دهد. ضیاییان درباره وضعیت جوی تهران افزود: پیش‌بینی می‌شود آسمان تهران، بعدازظهر امروز با افزایش ابر و حداقل دمای ۱۹ و حداکثر دمای ۳۰درجه سانتی‌گراد و فردا در بعضی ساعات نیمه‌ابری با وزش باد و حداقل دمای ۲۰ و حداکثر دمای ۳۰درجه سانتی‌گراد مواجه باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید