• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 6 شهریور 1399
کد مطلب : 108740
+
-

حکم تخلیه لیگ برتر

از سقوط ارزش پول ملی تا سقف قرارداد و بقیه داستان‌ها؛ همه عوامل مهاجرت


بهروز رسایلی| به‌نظر می‌رسد عوامل متعددی دست در دست هم داده‌اند تا موج مهاجرت بازیکنان ایرانی به لیگ‌های خارجی ادامه یابد و بلکه تشدید شود. شرایط بد اقتصادی و افت ارزش پول ملی از یک سو و سیاستگذاری‌های غلط مدیران باشگاه‌ها از سوی دیگر، شرایطی را به‌وجود آورده که در آن قطعا بازیکنان باکیفیت‌تر تمایل بیشتری به ترک کشور خواهند داشت. در این موج، ممکن است هر بازیکنی با هر سطح کیفی به هر پیشنهادی از هر کشوری جواب مثبت بدهد. تا این لحظه آخرین ترانسفرهای فوتبال ایران، حضور علی قربانی و آدام همتی در لیگ آذربایجان بوده است؛ کسانی که تصدیق می‌کنید با هیچ معیاری جزو ستارگان تاپ لیگ ایران نیستند. در نظر بگیرید تیمی از لیگ همین کشور یا حتی بلژیک، پرتغال، هلند و... به یک بازیکن ایرانی فقط و فقط پیشنهاد 200هزار دلاری ارائه بدهد. معادل ریالی این مبلغ چیزی حدود چهارونیم‌میلیارد تومان خواهد بود؛ دستمزدی که پرداخت آن از سوی باشگاه‌های ایرانی برای کلیدی‌ترین ستاره‌ها هم دشوار است.

در چنین شرایطی انتظار می‌رود تصمیم‌سازان فوتبال ایران به سمتی حرکت کنند که انگیزه بازیکنان شاخص برای ادامه حضور در لیگ ایران افزایش یابد، اما هم‌اکنون اتفاقی کاملا وارونه در جریان است. تصویب قانون آزموده‌شده «سقف قرارداد» یکی از عوامل فراری‌دادن بازیکنان از لیگ ایران است. اجرای این قانون برای لیگ بیستم از سوی هیأت‌رئیسه فدراسیون فوتبال تصویب شده، اما جزئیات آن را هنوز اعلام نکرده‌اند. حالا فرض کنید مسئولان مربوطه مثلا رقم یک یا حتی 2میلیارد تومان را به‌عنوان سقف تعیین کنند. در این صورت 2 احتمال وجود دارد؛ یا باشگاه‌ها مثل چند سال پیش باز هم این قانون را با عقد قراردادهای پنهانی و پرداخت پول‌های زیرمیزی دور خواهند زد، یا اینکه ناچار به اطاعت از آن خواهند شد. شکل ایده‌آل آقایان لابد این است که اتفاق دوم رخ‌بدهد؛ در این صورت هر بازیکنی که امکان ترانسفر داشته باشد، بدون فوت وقت این کار را انجام خواهد‌داد. اگر قرار باشد مثلا یک پیشنهاد صد‌هزار دلاری هم از سقف قرارداد لیگ برتر ایران بیشتر باشد، چرا بازیکنان باید چنین فرصتی را از دست بدهند؟ همچنین شنیده می‌شود ممنوعیت عقد قرارداد دلاری هم از دیگر مصوبات لیگ بیستم است. در این سال‌ها برخی بازیکنان ایرانی سرشناس هم اقدام به تعیین دستمزد دلاری می‌کردند (گفته می‌شود قرارداد 3کاپیتان تیم ملی با تراکتور از همین دست بوده است)، اما حالا شرایط برای این گروه هم تغییر خواهد کرد.
از همه اینها که بگذریم، درخشش لژیونرهای ایرانی در لیگ‌های مختلف جهان هم بازار این کشورها را برای فوتبالیست‌های کشورمان داغ کرده است. بازیکن ایرانی هم‌اکنون هم ارزان است، هم کیفیت نسبتا مطلوبی دارد و هم قابل سرمایه‌گذاری و سودآور خواهد بود؛ کل این پکیج در قرارداد باشگاه ریوآوه با مهدی طارمی به چشم می‌خورد. بنابراین پیشنهادها بیشتر و بیشتر خواهد‌شد و لیگ ایران از نظر فنی رو به تخلیه خواهد‌رفت.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید