• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 5 شهریور 1399
کد مطلب : 108674
+
-

چرا این بازی فرق می‌کند

7 تفاوت جدال امشب پرسپولیس و استقلال با بقیه داربی‌های تهران

چرا این بازی فرق می‌کند

بهروز رسایلی

داربی با همه بازی‌ها فرق می‌کند و این داربی، حتی با همه داربی‌های دیگر هم متفاوت است. این مطلب را بخوانید تا متوجه شوید چرا مسابقه امشب پرسپولیس و استقلال، یکی از متفاوت‌ترین دوئل‌های تاریخ سرخابی‌هاست.

  1- این نخستین داربی بدون تماشاگر تاریخ است. در مورد اینکه آیا بازی برگشت جام آزادگان سال 73در بندرعباس تماشاچی داشته یا نه، اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد. برخی می‌گویند با احتساب مأموران نیروی انتظامی، مسئولان بومی، دست‌اندرکاران برگزاری مسابقه و دوستان و اقوام‌شان مجموعا چند صد نفر آن بازی بدون گل را تماشا کردند، اما داربی امشب مطلقا بدون تماشاگر است. این مسئله شاید توی ذوق تماشاچی تلویزیونی بزند، اما بازیکنان بدون فشار کاذب می‌توانند «فوتبال» بازی کنند؛ چیزی که خیلی مواقع در داربی‌ها نمی‌بینیم.
  2- در بسیاری از موارد، یک نسخه عذاب‌آور برای خلاصی از شر داربی وجود دارد و آن تن دادن به تساوی است. زیاد می‌بینیم که 2 تیم آنقدر الکی زیر توپ می‌زنند تا بازی مساوی تمام شود و هیچ‌کدام بابت باخت، زیر فشار انتقادات هواداران نروند. با توجه به درخواست‌های جسته و گریخته 2 باشگاه برای تعویق زمان داربی، مشخص است که این بار هم سرخابی‌ها اگر می‌توانستند به یک تساوی بسنده می‌کردند، اما داربی حذفی فرق دارد و حتما باید برنده داشته باشد. این مسئله، بازی امشب را متفاوت و البته بسیار جذاب می‌کند.
 3-  داربی حذفی غیراز الزام به برنده‌دار بودن، ممکن است 2 تفاوت دیگر را هم ایجاد کند؛ اول اینکه شاید به وقت‌های اضافه بکشد و نیم ساعت بیشتر به طول بینجامد و دوم اینکه شاید ضربات پنالتی برنده را مشخص کند. فقط یک لحظه حدس بزنید در بازی امشب کار به ضربات پنالتی کشیده شود؛ این هیجان غیرقابل توصیف است. در جام حذفی ایتالیا بعد از کرونا، اوقات اضافی حذف شد، اما جام حذفی ایران همچنان وقت اضافی دارد و اگر کار به آنجا برسد، آمادگی بدنی بازیکنان تیم یک محک درست و حسابی خواهد خورد.
   4- خیلی کم پیش آمده که پرسپولیس و استقلال در اوج قدرت به مصاف هم بروند. معمولا یک تیم به شکل محسوسی از رقیبش بهتر بوده است. بازی امشب اما نبرد قهرمان و نایب‌قهرمان لیگ است؛ آنچه جذابیت کار را دوچندان می‌کند. از هر کسی که به‌نظرتان اهل فن است سؤال کنید تا آخرش به این نتیجه برسید که پیش‌بینی نتیجه این داربی کار بسیار دشواری است؛ نزدیک به غیرممکن.
  5- این نخستین داربی دروازه‌بان دوم پرسپولیس است. بوژیدار رادوشوویچ بعد از 4 سال حضور در پرسپولیس، نخستین شهرآوردش را تجربه می‌کند که خیلی اتفاق عجیب و کم‌نظیری است. از آن طرف هم شیخ دیاباته بعد از غیبت در هر دو داربی لیگی، این بار شانس بازی برابر پرسپولیس را به‌دست آورده است. در تاریخ داربی، خارجی‌ها هنوز برای استقلال گل نزده‌اند و شیخ  شاید این طلسم را باطل کند.
 6-  نخستین بار است که بازنده داربی هیچ فرصتی برای جبران نخواهد داشت. در حقیقت هر تیمی ببازد، بلافاصله فصل برایش به پایان خواهد رسید و باید خودش را آماده لیگ قهرمانان آسیا در اواخر شهریور کند، اما برنده داربی به فینال جام حذفی خواهد رسید و بخت تصاحب یک جام دیگر را پیدا می‌کند. بازی نهایی روز 13شهریور برگزار می‌شود.
  7- این بازی برای پرسپولیس تقریبا به اندازه 2 جام می‌ارزد. آنها اگر استقلال را ببرند و در فینال هم پیروز شوند، هم جام حذفی را می‌گیرند و هم به واسطه دبل قهرمانی، بدون انجام مسابقه کاپ قهرمانی سوپرجام را دریافت خواهند کرد. طبیعتا استقلال هم با پیروزی در این بازی می‌تواند جام اول را کاملا از کف پرسپولیس بیرون بکشد و با بردن فینال، یک داربی دیگر را برای سوپرجام رزرو کند. پس می‌بینید که این داربی، واقعا فرق می‌کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید