• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 4 شهریور 1399
کد مطلب : 108544
+
-

محرم آلترناتیو ندارد

محرم آلترناتیو ندارد

امیر محسنی_مدیرعامل سازمان ورزش شهرداری تهران

اول - شاید کمتر کسی گمان می برد کرونا بیاید و ماندگار شود؛ البته این نکته به ظرافت بماند که، هر آمدنی را رفتنی است ولی در حال حاضر، چاره ای جز پذیرش این واقعیت نیست که کرونا؛ دیوانه وار و ستیزه جو، در طلبِ سهم خود از زندگی نوع بشر برآمده و او را وادار به عقب نشینی کرده است. این عقب‌نشینی اما، تا جایی بازاری است و خریدار دارد که با اعتقادات مردم نیامیزد. این ادعا، نه به واسطه تئوری و تحلیل های علوم اجتماعی و جامعه شناسی مُهر تأیید می خورد، بلکه، با نگاهی دقیق و مبتنی بر مردم شناسی حاصل می شود و گواهش همین  بیرق های عزایی است که این روزها در تمام شهر برافراشته شده و پیراهن های سیاهی که بر قامتمان‌اندازه شده است.
دوم- محرم آمد؛ این آمدن اما از جنس رفتن نیست. نگارنده معتقد است، سخن گفتن پیرامون تمام شدن محرم، خود، نقض غرض است، چه به فرموده آن پیر سفرکرده، «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته» و اسلام عزیز،  بیش از14 قرن است که چون کوه استوار بر جای خود مانده است. از این رو گزافه نیست اگر بگوییم محرم هر سال در تقویم‌ها تکرار می شود؛ نمی رود، تمام نمی شود، بلکه هر سال چون پیچکی بالارونده، بر درخت تناوری که از سال 61 هجری در زمین کربلا به ودیعه ن هاده شد، می پیچد و بالا می رود. محرم «آلترناتیو» نمی شناسد و از این روست که کرونا با تمام نیروی تهاجمی خود، در مقابلش زانو می‌زند. مردم، پیِ راهکار می گردند و مسئولان نیز. همه به سرعت آن را باز می‌یابند و مصداق حدیث نورانی نبی مکرم اسلام حضرت محمد صلی الله علیه و آله می شوند که فرمود: «المومن کیس فطن حذر» مومن زیرک، هشیار و محتاط است.
سوم - باورمردم به این که برکتِ جان ها و نوای نی ها به لبیک یا حسینی است که قرن ها در دل تاریخ پیچیده، پروتکل های تازه ای از سوی ستاد ملی کرونا در باب اقامه عزا، نوشت .  همه دست به کار شدند تا ایران حسینیه شود. مدیریت شهری تهران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و نخواهد بود، چه، توجه به شعائر دینی و مناسک و آیین های مذهبی را رسالت خود برشمرده و همواره در این مسیر گام برداشته است. سازمان ورزش شهرداری تهران هم این بار در قامتی دیگر ظاهر شد و به عنوان متولی امر، آستین همت بالا زد و فضاهای باز مجموعه های ورزشی خود را در اختیار متقاضیان قرار داد.
 آخر- بر اساس تدابیر و دستورالعمل ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری مراسم عزاداری باید در اماکن روباز با حفظ فاصله اجتماعی و رعایت همه موازین بهداشتی در مدت زمان حدود دوساعته برگزار شود. مدیریت شهری تهران، بر همین اساس، کوشیده است در حدّ بضاعت خود، شرایط و امکانات لازم برای حضور محتاطانه اما پرشور عزاداران حضرت ثارالله را برآورده سازد؛ چه ، آب دریا را اگر نتوان کشید  /  هم به قدر تشنگی باید چشید و امید واثق دارد این بیماری منحوس به برکت عزاداری و رثای بر سالار شهیدان و اصحاب و خاندان مطهرشان، برای همیشه محو شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید