• جمعه 6 مهر 1403
  • الْجُمْعَة 23 ربیع الاول 1446
  • 2024 Sep 27
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108200
لینک کوتاه : newspaper.hamshahrionline.ir/gJQAZ
+
-

7 واکسن امیدبخش برای کرونا

7 واکسن امیدبخش برای کرونا

علی ملائکه
 روزنامه‌نگار و پزشک


حدود ۳۰واکسن بالقوه برای کروناویروس به مرحله آزمایش انسانی رسیده‌اند، اما در این میان ۷واکسن امیدبخش‌تر به‌نظر می‌رسند.
واکسن دانشگاه آکسفورد و شرکت آسترا-زنکا که از گونه ضعیف‌شده یک آدنوویروس عامل سرماخوردگی شامپانزه‌ها که برای انتقال ژن‌های پروتئین‌های «گل‌میخی» سطح ویروس استفاده می‌کند تا با تحریک دستگاه ایمنی برای تولید آنتی‌بادی بر ضد‌ آنها مانع ازتکثیر ویروس در بدن شود. مرحله سوم یا نهایی کارآزمایی بالینی این واکسن در چند کشور آغاز شده است.یک واکسن دیگر امیدبخش را شرکت چینی سینوواک از شکل غیرفعال‌شده کروناویروس ساخته است. این واکسن با موفقیت مراحل اول و دوم کارآزمایی را گذرانده است و آماده ورود به مرحله سوم بررسی می‌شود.واکسن بالقوه دیگر ساخت شرکت آمریکایی مدرنا، مواد ژنتیک به‌شکل RNA پیام‌بر را به داخل بدن منتقل می‌کند تا خود سلول‌های بدن پروتئین‌های ویروس را تولید کنند و باعث تحریک دستگاه ایمنی شوند.
 این واکسن مرحله اول آزمایش را گذرانده، مرحله دوم آزمایش آن در حال انجام و قرار است کارآزمایی مرحله سوم یا نهایی آن تا پایان تابستان شروع شود.یک واکسن چینی امیدبخش دیگر واکسنی که شرکت کان‌سینو ساخته است، این واکسن هم آدنویروس برای انتقال ژن‌های کروناویروس از آن استفاده می‌کند. بی‌خطر و مؤثر بودن این واکسن هم در مراحل اول و دوم کارآزمایی بالینی نشان داده‌شده است و قرار است کارآزمایی مرحله سوم آن به‌زودی آغاز شود.یک واکسن بالقوه دیگر را باز در چین به‌وسیله شرکت سینوفارم ساخته‌شده است که از شکل غیرفعال‌شده کروناویروس استفاده می‌کند. 
مراحل اول و دوم آزمایش این ویروس موفق بوده و کارآزمایی مرحله سوم این واکسن آغازشده است.یک واکسن دیگر کرونا که از RNA پیام‌بر استفاده می‌کند و ساخت شرکت آمریکایی فایزر و شرکت آلمانی بیو‌ان‌تک است، کارآزمایی‌های بالینی مراحل اولیه و میانی را به پایان رسانده و قرار است کارآزمایی نهایی این واکسن در ‌ماه جاری شروع شود.بالاخره واکسن ساخت شرکت جانسون و جانسون از یک آدنویروس ضعیف‌شده استفاده می‌کند که پروتئین‌های «گل‌میخی» کروناویروس را بر سطح خود بروز می‌دهد و باعث تحریک دستگاه ایمنی می‌شود. این واکسن در میانه کارآزمایی مرحله دوم است و اگر نتایج موفقیت‌آمیز باشد، در شهریور کارآزمایی مرحله سوم آن شروع خواهد شد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید