• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
پنج شنبه 30 مرداد 1399
کد مطلب : 108153
+
-

پایان لیگ 364روزه

لیگ برتر ایران که 31مرداد آغاز شده بود، امشب 30مرداد با 8بازی همزمان به پایان می‌رسد

پایان لیگ 364روزه


نوزدهمین دوره لیگ برتر ایران امشب به پایان می‌رسد. لیگ نوزدهم که در تاریخ 31مردادماه1398 آغاز شده بود، امشب با انجام بازی‌های هفته سی‌ام بعد از 364روز به پایان خواهد رسید. این طولانی‌ترین دوره لیگ برتر در میان تمام 19دوره بوده که اگرچه دیرتر از همیشه و با تأخیر آغاز شد، اما دلیل اصلی اینکه یک سال به طول انجامید، تعطیلات 117روزه‌ای بود که به‌خاطر شیوع بیماری کرونا در میانه‌های این فصل رخ داد. آخرین هفته لیگ برتر در حالی آغاز می‌شود که پرسپولیس، نفت آبادان و شاهین بوشهر رتبه‌شان در جدول قطعی شده و هیچ تغییری نخواهد کرد. نساجی و نفت مسجدسلیمان هم فقط ممکن است جایشان را در رتبه هشتم و نهم با هم عوض کنند و جز این هیچ تغییری در انتظارشان نیست. به جز این 5تیمی که نام بردیم، سایر تیم‎ها هر‌کدام انگیزه‌ای برای نتیجه‌گرفتن در روز آخر دارند. جنگ نایب‌قهرمانی و کسب سهمیه هنوز چهار پنج تیم را درگیر خود کرده و در پایین جدول هم 6تیم همچنان خطر سقوط را احساس می‌کنند و امشب انگیزه بالایی برای امتیاز‌گرفتن دارند.

  پرسپولیس -  سایپا
پرسپولیس با تساوی در سیرجان، رکورد بهترین نتایج بازی‌های خارج از خانه در تاریخ لیگ را از آن خود کرد. امشب اما 2 رکورد دیگر در دسترس قرمزهاست که می‌تواند انگیزه خوبی برای آنها باشد. پرسپولیس با برتری در بازی امشب، هم می‌تواند از رکورد 20پیروزی در یک فصل که متعلق به‌خودش بوده عبور کند و هم به نخستین تیم 67امتیازی در لیگ‌های 16تیمی بدل شود. اما حریف امشب سرخپوشان سایپا‌ست که هفته‌ها‌ست به هیچ تیمی نباخته و متخصص مساوی‌گرفتن از تیم‌های بالای جدول است. سایپا هنوز خطر سقوط را کاملا رد نکرده و امشب سعی خواهد کرد با گرفتن یک امتیاز، ماندنش در لیگ را قطعی کند.

شاهین بوشهر -  استقلال
آخر‌شدن شاهین در این فصل، با باخت هفته گذشته در آبادان قطعی شد. بنابراین تیم شانزدهم لیگ امشب در میزبانی از استقلال هیچ انگیزه جدولی و امتیازی ندارد و تنها رویارویی مهدی پاشازاده با تیم سابقش می‌تواند این بازی را برای میزبان و سرمربی‌اش جدی کند. امسال تیم‌های زیادی در لیگ از مربیان استقلالی بهره بردند و فرهاد مجیدی در مصاف با این مربیان فقط موفق به شکست امیر قلعه‌نویی شد. مجیدی امشب می‌خواهد پاشازاده را هم ببرد و نایب‌قهرمانی‌اش را در این فصل پرفرازونشیب قطعی کند. این بازی، تقابل بهترین خط حمله و ضعیف‌ترین خط دفاعی لیگ است.

فولاد - تراکتور
جدال 6امتیازی 2تیم مدعی برای صعود به آسیا به همراه جدال پیکان و سپاهان می‌توانند مهم‌ترین بازی‌های هفته آخر باشند. فولاد با بدشانسی‌ در هفته‌های اخیر و تساوی‌های بدون گلی که به این تیم تحمیل شد، 2امتیاز از استقلال و تراکتور عقب افتاد و امشب باید حتما مقابل میهمان قدرتمندش پیروز شود. در آن سوی میدان تراکتور برای مساوی به زمین خواهد آمد چون با 51امتیاز هم می‌تواند حضورش را در آسیا تضمین کند. فولاد در خانه خودش نتایج خوبی می‌گیرد و صاحب بهترین خط دفاع در بازی‌های خانگی است. اما در بازی امشب بیشتر عملکرد خط‌حمله این تیم اهمیت دارد و تیمی که باید برای بسته نگه داشتن دروازه‌اش تلاش کند، تراکتور است. از قضا تراکتور در 3بازی اخیر خارج از خانه‌اش به 3تساوی بدون گل رسیده است. تراکتور البته محرومان زیادی هم دارد و به‌خصوص غیبت ساسان انصاری و محمدرضا آزادی در خط حمله، این تیم را با مشکل زیادی روبه‌رو خواهد کرد.

پیکان-  سپاهان
سپاهان خیلی دیر به‌خودش آمد و امتیازات مهمی را از دست داد. این تیم حالا چاره‌ای ندارد جز اینکه 3امتیاز بازی با پیکان را هم به 3امتیازی که از شهرخودرو گرفت، اضافه کند تا پایان خوشی را در لیگ نوزدهم رقم بزند. اما نکته اینجاست که سپاهان در 10بازی اخیرش در خارج از خانه هیچ بردی نداشته و حریف امشب این تیم هم بعد از 7هفته نباختن برای تکمیل پروژه بقا به دیدار زردپوشان می‌آید. خلاصه بازی این 2تیم از سخت‌ترین گره‌های امشب است. عبدالله ویسی لیگ را با شاهین بوشهر آغاز کرد و در نخستین بازی به سپاهان باخت. او که فصل را با باخت به سپاهان آغاز کرده، اصلا دوست ندارد با باخت دوباره مقابل همین تیم فصل را به پایان برساند. شاید برای ویسی و تیمش یک امتیاز هم برای بقا در لیگ کافی نباشد.

شهرخودرو -  نساجی
شهرخودرو حتی درصورت کسب 3امتیاز هم دیگر امیدی به کسب سهمیه ندارد. این تیم رده ششمی، روی کاغذ شانس صعود تا پله چهارم را هم دارد اما در شرایطی عجیب و غریب و باخت‌های پرگل سپاهان و فولاد! بنابراین تنها انگیزه سهراب بختیاری‌زاده کسب نخستین پیروزی در آخرین بازی خواهد بود. سهراب از زمان آمدن به شهرخودرو هنوز برنده نشده و محمود فکری از زمان آمدن به نساجی هنوز نباخته است. فکری به حفظ این رکورد فکر می‌کند و سهراب به شکستن این طلسم. تنها انگیزه 2 سرمربی همین است.

ماشین‌سازی -  نفت آبادان
اینها ضعیف‌ترین تیم‌های لیگ در نیم‌فصل دوم هستند. با این تفاوت که صنعت‌نفت را نتایج خوب اسکوچیچ در نیم‌فصل اول هنوز آن بالا نگه داشته اما ماشین‌سازی در خطر سقوط است. ماشین فقط یک امتیاز از پارس‌جنوبی جم بیشتر دارد و محتاج پیروزی مقابل برزیلی‌ها‌ست؛ برزیلی‌هایی که بازی‌ها برایشان تشریفاتی است اما قول داده‌اند در روزهای آخر محکم و جوانمردانه بازی کنند و مقابل شاهین هم به این قول عمل کردند.

نفت مسجدسلیمان -  پارس‌جنوبی
حیاتی‌ترین 3امتیاز فصل برای پارس‌جنوبی که بیشتر از تمام گزینه‌های سقوط، خطر سقوط را احساس می‌کند. پارس‌جنوبی تنها تیم این فصل است که هرگز در خارج از خانه پیروز نشده اما اگر می‌خواهد در لیگ بماند، باید در آخرین هفته این طلسم را بشکند و میزبانش را ببرد. مهدی تارتار که سرمربی سابق پارس‌جنوبی و سرمربی حال حاضر نفت مسجدسلیمان است، قول داده در این هفته‌های آخر تیمش را با انگیزه به میدان بفرستد و رقابت برای بقا را از شکل طبیعی‌اش خارج نکند.

ذوب‌آهن - گل‌گهر
هر 2تیم هنوز خطر سقوط را –اگرچه خیلی ناچیز- احساس می‌کنند و هر 2تیم می‌توانند با کسب یک امتیاز در لیگ بمانند. شاید به همین دلیل، لوکا و جلالی هیچ‌کدام دلیلی برای ریسک‌کردن نداشته باشند. جالب است بدانید جدال این 2سرمربی در تاریخ لیگ برتر هرگز مساوی نشده است؛ لوکا 4بار پیروز شده و جلالی هم 2بار بر لوکا غلبه کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :