• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 15 فروردین 1397
کد مطلب : 10807
+
-

بی‌امان علیه الریان!‌

بی‌امان علیه الریان!‌

قبل از آن‌که مهره‌های الریان با اتمسفر ورزشگاه آزادی آشنا شوند، سرور جپاروف گل‌ کلیدی‌اش را روبه‌روی سکوهای آبی جشن گرفت. آبی‌ها فرصت نفس کشیدن به حریف را ندادند و تنها لحظاتی بعد از سوت شروع مسابقه، اولین تیر را به طرف الریان پرتاب کردند. روند درخشان استقلال در برابر رقبای قطری، این بار با یک پیروزی مهم برای قطعی‌کردن صعود از گروه ادامه پیدا کرد. شروع رویایی در هر مسابقه، یکی از مولفه‌های همیشگی استقلال وینفرد شفر است. آن‌ها تقریبا همیشه در شروع هر نبرد بهتر از حریف ظاهر می‌شوند اما در دوئل با الریان قطر، شروع ایده‌آل استقلال به یک پایان موفقیت‌آمیز نیز پیوند خورد. استقلالی‌ها هم در آغاز، هم در میانه و هم در پایان بازی، به خوبی حریف را کنترل کردند و با شایستگی توانستند در صدر جدول گروه باقی بمانند. جاه‌طلبی مرد اول نیمکت استقلال اما شاید از این برد هم خاص‌تر به نظر می‌رسد. شفر از عملکرد شاگردان‌اش کاملا راضی بود اما اعتقاد داشت که آن‌ها به اندازه کافی از برتری‌شان برای باز کردن دروازه حریف بهره نبرده‌اند. استقلال در همه فاکتورها، بهتر از حریف ظاهر شد و هیچ راه بازگشتی برای تیم قطری باقی نگذاشت. بعد از قرعه‌کشی مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، خیلی‌ها سوگواری برای استقلال را آغاز کرده بودند اما این تیم در گروه العین، الهلال و الریان فراتر از حد انتظار ظاهر شد و با قدرت راهش را به طرف مرحله‌حذفی هموار کرد. قلب استقلال در گروه مرگ، تندتر از همیشه تپید تا جنگ بزرگ شفر و شاگردها، با یک پیروزی حیاتی  همراه شود.
تیم قطری تقریبا در همه دقایق مسابقه در ورزشگاه آزادی، در چنگ حریف ایرانی‌اش بود. استقلال 55‌درصد مالکیت توپ را در جریان این مسابقه در اختیار داشت. آن‌ها 12‌بار به سمت دروازه حریف شوت زدند اما تنها 3‌ضربه در درون چارچوب داشتند. میزان دقت شوت‌های الریان نیز درست به همین اندازه پایین بود. این تیم نیز تنها 2‌شوت از 11‌ضربه‌اش را به درون چارچوب فرستاد. 564‌پاس استقلال تهران در مقابل 441‌پاس الریان، نشان می‌دهد که نبض بازی کاملا در اختیار آبی‌ها بوده است. بازیکنان تیم شفر 4‌بار نیز در منطقه آفساید قرار گرفتند اما الریانی‌ها در طول 90‌دقیقه حتی یک‌بار نیز قرار گرفتن در آفساید را تجربه نکردند. تنها نقطه ضعف استقلال در برابر الریان، در دوئل‌های هوایی شکل گرفته است. جایی که تیم قطری 3/64‌درصد دوئل‌ها را با موفقیت پشت‌سر گذاشته و تیم شفر تنها در 7/35‌درصد دوئل‌های هوایی موفق بوده است.
استقلال در لیگ قهرمانان آسیا، مرحله به مرحله و مسابقه به مسابقه پیشرفت کرده است. تیمی که در نخستین مسابقه در زمین الریان به سختی و در ثانیه‌های پایانی نتیجه مساوی را به‌دست آورد، حالا در پنجمین مسابقه بدون دردسر از سد این حریف گذشت و راهی مرحله‌حذفی شد. آن‌ها برای تثبیت صدرنشینی و صعود به‌عنوان تیم اول گروه مرگ، باید در مسابقه پایانی با الهلال تضعیف‌شده نیز نتیجه ایده‌آلی به‌دست بیاورند. به‌نظر می‌رسد وینفرد شفر نقشه‌های به مراتب بزرگ‌تری برای تیمش دارد و عملی کردن این نقشه‌ها با سرگروهی در آسیا، شدنی‌تر خواهد بود. استقلال در صورت دوم شدن در گروه، در معرض جدال دشوار با الدوحیل قرار خواهد گرفت اما اگر دور گروهی را به‌عنوان صدرنشین به پایان برساند، با ذوب و یا الوحده روبه‌رو خواهد شد. اگر آن‌ها در همه بازی‌های آسیایی به اندازه نبرد دیروز آماده و کم‌اشتباه ظاهر شدند، استقلال می‌تواند یکی از مدعیان تصاحب جام در آسیا  باشد. پسران شفر اما هنوز امتحان‌های بزرگ‌تری را نیز در پیش دارند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :